Gå til innhold

Eksmann og ny kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Separert i snart ett år. Har en ny kjæreste og de har møttes. Eksen og jeg samarbeider optimalt. Men nye kjæresten er ikke helt komfortabel med å ha han i livet. De kan omgås høflig, men nye kjæresten vil ikke ha noe kontakt utover det. Jeg vil egentlig at man kan møtes for en spillkveld innimellom, eller lignende.

Har ikke hatt romantiske følelser for eksen på mange år, og han har svært lite nettverk og sliter med psyken. Jeg syns synd på han.... nye kjæresten syns at han er nedlatende og ikke en person han liker. Jeg vet at eksen fremstår sånn pga psyken, men at det ikke finnes noe vondt i han. Jeg er redd for at samarbeidet blir dårligere hvis eksen føler seg uønsket. Og dette med brudd er så uvant for meg at jeg ikke kjenner kjørereglene. Alle roser oss opp i skyene for at vi samarbeider så bra. Jeg trodde det var en fin ting å gjøre, men ny kjæresten gjør meg usikker. 

Hva slags kontakt har du med din eksmann og hva syns din nye kjæreste om det?

Anonymkode: c8fb7...6d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi meldes eller ringes mer eller mindre daglig. Så skravler vi en stund i forbindelse med henting/levering. Da tar vi gjerne en kaffe og skravler om hvordan uken har vært, eventuelle ting som skal skje i løpet av uken osv. 

Min samboer er som regel hjemme under henting/levering, og sitter jo ofte å skravler med oss. Det har også hendt ved et par anledninger at samboeren min har levert eller vært alene hjemme under henting. Da slår de av en prat om uken som har vært. En gang jeg kom hjem satt de og så på fotball 💁🏼‍♀️

Faren til barnet mitt feirer juleaften, 17 mai og bursdag sammen med meg/oss. Noen ganger er kjæresten hans med. I hvert fall på bursdagsfeiring. 

Vi har altså et hyggelig og uanstrengt forhold til dette.

Noe annet hadde vært uaktuelt. Jeg og barnefar hadde aldri involvert oss i forhold med noen som hadde hatt et problem med dette. 

Anonymkode: d66ad...ac6

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Du mener seriøst at mannen som du enda ikke er skilt fra skal stikke innom kjæresten din og deg for å bli med på en spillekveld??  
Nå må du komme deg nedpå jorda og sørge for å bli skilt i første omgang før du begynner å kreve det ene og det andre av de rundt deg. 
Dette var drøyt ! 

Anonymkode: 5661c...f42

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror du bør snakke med partneren din. Eks vil være i bildet så lenge barna er hos dere 🌹.. behold vennskapet og samarbeidet rundt. Forstår jo kjæresten sitt synspunkt og følelser og, at det kan bli litt mye. Jeg samarbeider med mor til ungene her, og har hendt hun har bare dukket opp for hygge og det er faktisk ganske okey og sa slenger vi på kaffe og skravler og gir ungene ordre 😂💪..far er glad han slipper å forholde seg til annet enn jobb og ungene 🥳🥳😛...  noenganger føles det ut som mor og jeg har vært gift i 20 år, og fordeler samvær og planlegger samvær 😛😂💪.. 

Anonymkode: 2b019...f14

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Separert i snart ett år. Har en ny kjæreste og de har møttes. Eksen og jeg samarbeider optimalt. Men nye kjæresten er ikke helt komfortabel med å ha han i livet. De kan omgås høflig, men nye kjæresten vil ikke ha noe kontakt utover det. Jeg vil egentlig at man kan møtes for en spillkveld innimellom, eller lignende.

Har ikke hatt romantiske følelser for eksen på mange år, og han har svært lite nettverk og sliter med psyken. Jeg syns synd på han.... nye kjæresten syns at han er nedlatende og ikke en person han liker. Jeg vet at eksen fremstår sånn pga psyken, men at det ikke finnes noe vondt i han. Jeg er redd for at samarbeidet blir dårligere hvis eksen føler seg uønsket. Og dette med brudd er så uvant for meg at jeg ikke kjenner kjørereglene. Alle roser oss opp i skyene for at vi samarbeider så bra. Jeg trodde det var en fin ting å gjøre, men ny kjæresten gjør meg usikker. 

Jeg er i samme situasjon som din nye kjæreste, og kan ikke se eneste god grunn til at jeg skulle starte å være sosial med min samboers eks. Det er for meg en syk tanke. Jeg har gitt min samboer frikort til å kontakte eksen så mye hun vil angående deres felles barn. Men oppdager jeg at det er noe annet enn nettopp det de har kontakt om, så blir det bråk. Jeg ønsker ikke å delta i deres kontakt eller diskusjoner. Hun kan fortelle meg hva som gjelder med mitt bonusbarn, hva de er blitt enige om. At han skal komme inn i mitt hjem er uaktuelt. 

Anonymkode: 7af89...df9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan ikke kreve at ny kjæreste skal omgås din eks. Om han er hyggelig mot din eks så er jo det bra og mer en godt nok. Kjæresten må også få lov til å ha følelser og få mulighet til å bestemme selv hvordan han/hun ønsker å delta i deres samarbeid. Spillekveld, høres absurd ut. Det finnes grenser for hva man skal utsette andre for.

Anonymkode: f688a...cfe

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor ble du separert når du ønsker den type kontakt med din eks? Virker jo som du har sterke følelser for han fortsatt. Stakkars din nye kjæreste som i det hele tatt må ta stilling til slike spørsmål. Skjønner om han dumper deg. Har lest mange innlegg på KG tidligere der dette betegnes som dumpe grunnlag og er enig i det. Du er nok ikke ferdig med eksen din så vil nok råde deg til å finne ut av det før du går videre med noen andre.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener seriøst at mannen som du enda ikke er skilt fra skal stikke innom kjæresten din og deg for å bli med på en spillekveld??  
Nå må du komme deg nedpå jorda og sørge for å bli skilt i første omgang før du begynner å kreve det ene og det andre av de rundt deg. 
Dette var drøyt ! 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ble du separert når du ønsker den type kontakt med din eks? Virker jo som du har sterke følelser for han fortsatt. Stakkars din nye kjæreste som i det hele tatt må ta stilling til slike spørsmål. Skjønner om han dumper deg. Har lest mange innlegg på KG tidligere der dette betegnes som dumpe grunnlag og er enig i det. Du er nok ikke ferdig med eksen din så vil nok råde deg til å finne ut av det før du går videre med noen andre.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kan ikke kreve at ny kjæreste skal omgås din eks. Om han er hyggelig mot din eks så er jo det bra og mer en godt nok. Kjæresten må også få lov til å ha følelser og få mulighet til å bestemme selv hvordan han/hun ønsker å delta i deres samarbeid. Spillekveld, høres absurd ut. Det finnes grenser for hva man skal utsette andre for.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som din nye kjæreste, og kan ikke se eneste god grunn til at jeg skulle starte å være sosial med min samboers eks. Det er for meg en syk tanke. Jeg har gitt min samboer frikort til å kontakte eksen så mye hun vil angående deres felles barn. Men oppdager jeg at det er noe annet enn nettopp det de har kontakt om, så blir det bråk. Jeg ønsker ikke å delta i deres kontakt eller diskusjoner. Hun kan fortelle meg hva som gjelder med mitt bonusbarn, hva de er blitt enige om. At han skal komme inn i mitt hjem er uaktuelt. 

Blir sjokkert når jeg leser svar som dette. Skiller man seg og har barn, skal en selvsagt ha god kontakt med den andre forelderen. De fleste som går fra hverandre i dag gjør det fordi de ikke passer sammen lenger. Ikke fordi de hater hverandre.

Og får man seg kjæreste med barn, må du være innstilt på at det er påkrevet md noe sosial kontakt med kjærestens eks.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er jo kontrollerende. Håper hun ser det. "Du har gitt frikort"? Trenger hun din tillatelse da eller? 

Anonymkode: edb94...648

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du har hatt for stort hastverk med å gå inn i et nytt forhold. Du er ennå ikke skilt, barna dine skal bli vandt til situasjonen med to hjem og du må rett og slett etablere forholdet til eksen din på nytt. Altså et forhold til han som faren til dine barn. Etter alle er komfortable med situasjonen som er etablert så kan du tenke på noe nytt, da bør du også være helt åpen på hvordan situasjonen er med eksen. Noen synes det er uproblematisk, andre synes det er helt uaktuelt. Som med andre ting er det rett og slett ikke alle man passer sammen med her i verden, og det skal man ha respekt for.

Nå høres det ut som om situasjonen er rotete og ingen er fornøyd.

Anonymkode: 465d9...38b

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Blir sjokkert når jeg leser svar som dette. Skiller man seg og har barn, skal en selvsagt ha god kontakt med den andre forelderen. De fleste som går fra hverandre i dag gjør det fordi de ikke passer sammen lenger. Ikke fordi de hater hverandre.

Og får man seg kjæreste med barn, må du være innstilt på at det er påkrevet md noe sosial kontakt med kjærestens eks.

Du må gjerne bli sjokkert , men i dette tilfellet så er TS fremdeles ikke skilt, og jeg synes en bør ha såpass respekt både for den nye kjæresten og eksmannen at en bør ha klare linjer og ta en ting om gangen. 
Det er naturlig at en gjennomfører separasjonstiden og ordner ut det formelle FØR en fremmer ønsker og krav som er litt i overkant av hva som er å regne som fornuftig. 
At en samarbeider om barn og plikter er helt ok, men å forlange at en skal fungere som venner med spillkvelder er å gå over grensen. 
TS er i sin fulle rett å omgås sin ex så mye som hun vil, men ikke dra en ny kjæreste inn i den settingen uten å ha klare grenser. 
Jeg tipper den kjæresten melder seg snart ut om dette fortsetter i samme leia 

• Nyttig 3
Skrevet

For noe tullete svar du får!!! Fantastisk at du og din eks har beholdt vennskapet, og at du fortsatt bryr deg om han. Så lenge det er barn involvert så må de alltid komme først, og det som har størst betydning etter ett brudd er jo samarbeidet mellom foreldrene. Din nye kjæreste vil alltid komme bak barna, og dersom en voksen person tenker at han/hun bør være førsteprioritet så røm avgårde! Min mann setter sine barn først og jeg har ett godt samarbeid med deres mamma, og det samme har min kjæreste med min eks. Det vil ikke si at ikke vi føler på sjalusi osv, men det er egen usikkerhet som snakker og ikke logikken!! Voksne for barn -ALLTID. Også når det betyr å være raus med partners bagasje og historie. 

Anonymkode: fdcd7...9cd

• Liker 1
Skrevet

Her er det ingen som har et fasitsvar - dere må finne den løsningen som passer dere… Dersom du ønsker å omgås eksmannen din i forskjellige anledninger, så er jo det krasj med en ny partner som vil ha minimal kontakt… Det er ikke alltid man får i pose og sekk, så du må selv velge hva som veier tyngst. Vi omgås masse ( sikkert over gjennomsnittet ) selv om begge har nye partnere, dette har fungert fint for oss i mange år. Så det er absolutt mulig, men jeg forstår at det ikke passer for alle.. Ville vurdert dette mens forholdet til den nye er nettopp nytt, slik at dere ikke plutselig sitter for dypt i det - og det blir leit for alle. 

Anonymkode: 2efad...5e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må gjerne bli sjokkert , men i dette tilfellet så er TS fremdeles ikke skilt, og jeg synes en bør ha såpass respekt både for den nye kjæresten og eksmannen at en bør ha klare linjer og ta en ting om gangen. 
Det er naturlig at en gjennomfører separasjonstiden og ordner ut det formelle FØR en fremmer ønsker og krav som er litt i overkant av hva som er å regne som fornuftig. 
At en samarbeider om barn og plikter er helt ok, men å forlange at en skal fungere som venner med spillkvelder er å gå over grensen. 
TS er i sin fulle rett å omgås sin ex så mye som hun vil, men ikke dra en ny kjæreste inn i den settingen uten å ha klare grenser. 
Jeg tipper den kjæresten melder seg snart ut om dette fortsetter i samme leia 

Hun bør avslutte umiddelbart dersom ikke ny partner er villig til å akseptere det hun mener er best for barna. De voksnes vurdering må være hva som er best for barna og ikke hva som passer de best.

• Nyttig 3
Skrevet

Eksen min var utro mot meg med kollegaen sin mens jeg var gravid med vår yngste barn for 3-4 år siden 

Men jeg setter barna våre først og har gått videre i lived. Jeg er 100% over han, og en gang var han en fin fyr jeg likte. 

jeg og samboeren min kan fint sitte å drikke kaffe og spise kake med eksen min på 17.mai arrangement og på foreldrekafé i barnehagen. Vi kan stå å ta en prat under henting/levering.

men der stopper det liksom. Ingen daglig kontakt eller spillkvelder hos hverandre 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at en middel vei nok er det beste man må respektere alle parter. Men særlig i starten kan man nok ikke forlange for mye. Ny mann må jo også få tid til å bli komfortabel og trygg i deres relasjon og med din x. 

Når det er sagt selvsagt kommer barna først men kanskje ikke relasjonen med x bør komme før ny partner? 

Her er det 13 år siden vårt brudd. Vi feirer 17 mai sammen, julegrantenning og "minijul" som er en slags julefeiring /avslutning av året/julebord aktig greie. Min x vårt felles barn, hans x etter meg og deres felles barn. Mini jul er kun for oss men 17 mai og julegrantenning er også min søster med barn med. 

Alt dette har selvsagt ikke kommet av seg selv men årevis med jobbing med forholdet og voksne som setter barna først. Men venner vil jeg likevel ikke si vi er vi har en "profesjonell" og høflig relasjon. Vi er jo en slags moderne familie men vi møtes ikke utenom disse tingene. 

Her måtte jeg sette litt grenser da min x ofte ringte meg men jeg foretrekker ha det på sms. Han ringer meg kun om det er noe veldig viktig og siden jeg vet det kjapper jeg meg med å ringe opp for da vet jeg at det er noe relevant rundt barnet. 

Hvor lenge dette vil fungere vet jeg ikke ndv fungert lenge nå. Men vi har heller ikke involvert nye partnere i dette livet noe særlig noen av oss. 

Men skulle vi få ny partner må jo han /hun godta dette og må jo aller helst ønske å delta vertfall på sikt om det er en seriøs relasjon. Min drømme partner for fremtiden er en som er med på dette og ser det som et pluss at vi klarer ha en ryddig og vennskapelig relasjon. Nå er jo jeg "gamle kona" hun som var nr1 så forhåpentligvis lettere å takle enn om jeg var nr 2. Vanskelig å si men vil tro min x ville klart være høflig og at det hadde vært vanskeligere om kone nr 2 kom med en ny 🤔det vet jeg ikke men slike ting kan jo bidra til endring. 

Anonymkode: df428...d35

Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Hun bør avslutte umiddelbart dersom ikke ny partner er villig til å akseptere det hun mener er best for barna. De voksnes vurdering må være hva som er best for barna og ikke hva som passer de best.

Er det barna som krever spillkvelder med mor og kjæresten til mor,  og barnefar? 
Bli skilt først , er ikke det en bra idé for alles del ?  
Når en har vært skilt i noen år så skjønner en hvordan en skal bevege seg for å holde samarbeidet på best måte 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville gjort det slutt med den nye typen, dere har ingen historie og det bør derfor ikke telle i den store sammenheng. Barn og mann bør alltid komme først. Dump den nye så du får tid til det nye livet og dets utfordringer før du drar inn en ny.

Barn får alltid mest ut av å ha mamma og pappa som god venner, der ingen andre burde komme inn å begrense deres kontakt. Jobb heller med forholdet til pappaen. Kanskje dere finner ut av det romantiske også med tiden. Ikke forhast deg inn i et nytt forhold. En ny vil aldri kunne bidra på den måten en pappa kan. 

• Hjerte 2
Skrevet

Er spillekvelder for barna eller for eksen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ville gjort det slutt med den nye typen, dere har ingen historie og det bør derfor ikke telle i den store sammenheng. Barn og mann bør alltid komme først. Dump den nye så du får tid til det nye livet og dets utfordringer før du drar inn en ny.

Barn får alltid mest ut av å ha mamma og pappa som god venner, der ingen andre burde komme inn å begrense deres kontakt. Jobb heller med forholdet til pappaen. Kanskje dere finner ut av det romantiske også med tiden. Ikke forhast deg inn i et nytt forhold. En ny vil aldri kunne bidra på den måten en pappa kan. 

Barn og mann bør komme først??? Er du sprøyte gal? De er separert! Ny kjæreste og barn, skal komme først! 

Anonymkode: 4390c...80e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...