Gå til innhold

Virkelig skummelt å tenke på hvor fort tiden går ...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da World Trade Center ble angrepet 11. september, virket det som om tårnene hadde stått der i en evighet, men bygget i 1973, var de ikke mer enn 28 år gamle. Like lenge som Berlinmuren stod.

Går man 28 år tilbake i tid fra idag, kommer man til 1995, med Seinfeld og Oasis; har tiden virkelig gått så fort ...?

Det samme gjelder når man tenker på avdøde personer; Prince døde i 2016. Steve Jobs i 2011. Michael Jackson i 2009. Astrid Lindgren i 2002. Så vanvittig fort disse årene har gått.

For ikke å snakke om årtusenskiftet. Har man virkelig klart å legge bak seg nesten et kvart århundre siden man feiret år 2000 ...?

Ti år virker svært lenge, men når man ser seg tibake, går disse ti årene nesten fortere før man rekker å snu seg; man blir født og tror at tiden varer nesten evig, og omtrent før man vet ordet av det, har tiårene gått, én etter én.

Anonymkode: d8cdd...90f

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt skrevet! Skremmende er helt riktig ord 😱 Som småbarnsmor prøver jeg virkelig å være til stede i øyeblikket, nyte de små tingene sammen med barnet. De dagene jeg har vært mest sammen med barnet og minst på skjerm er de beste dagene ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er rett og slett skummelt. Om 4 små måneder er det jul igjen, jeg føler at det nettopp har vært jul. 22 år siden 11. september 2001, det er helt sykt å tenke på. Jeg husker det som om det var i forrige uke. Hvor blir tiden av? Og jo eldre man blir, jo fortere går tiden. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 minutt siden):

Godt skrevet! Skremmende er helt riktig ord 😱 Som småbarnsmor prøver jeg virkelig å være til stede i øyeblikket, nyte de små tingene sammen med barnet. De dagene jeg har vært mest sammen med barnet og minst på skjerm er de beste dagene ❤️

Ja, du har helt rett; det gjelder å ta vare på øyeblikket her og nå, for før man vet ordet av det, går årene, barna vokser opp, og muligheten til å oppleve de små gledene sammen, blir borte.

Folk burde få blikket opp fra skjermen, innse hvor kort livet egentlig er, og lære å bruke tiden på en fornuftig måte; den varer ikke evig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anononyma skrev (15 minutter siden):

Helt enig! Skjermtid stjeler tiden fra folk. Jeg er redd ungdom i dag vil ha få minner å se tilbake på fordi mange av dem har tilbrakt store deler av fritiden foran skjerm. 

Anonymkode: cceed...8fd

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trist jeg er 40

Anonymkode: 98227...032

i riktig gamle dager hadde man stor respekt for familiens eldre, for de hadde noe ingen andre hadde, nemlig erfaring og visdom.

Idag er det blitt slik at idealet er evig ungdom og skjønnhet, mens erfaringen livet gir blir sett ned på. Men man kommer jo ikke alltid til å være 20; årene går uansett om man vil det eller ikke, og i stedet for å se bakover, burde man ta vare på tiden som er, og mulighetene som fortsatt er til stede.

Så opp med hodet, for om man er 40, er uvesentlig; det viktigste er at man lever og fortsatt kan gjøre noe i verden vi lever i; om 50 eller 100 år kommer denne muligheten til å være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (26 minutter siden):

Helt enig, det er rett og slett skummelt. Om 4 små måneder er det jul igjen, jeg føler at det nettopp har vært jul. 22 år siden 11. september 2001, det er helt sykt å tenke på. Jeg husker det som om det var i forrige uke. Hvor blir tiden av? Og jo eldre man blir, jo fortere går tiden. 

Da vi var barn, hadde vi et helt annet tidsperspektiv der et helt år var utrolig langt, og vi kunne ikke forestille oss hvor langt livet måtte ha vært for besteforeldrene våre. Men sett med deres øyne virket nok fødselen vår som noe som hadde skjedd nylig, og fødselen til barna deres som noe som omtrent hendte i forrige uke, som du skriver.

De som ble født i 2001, er blitt 22 år og for lengst begynt å studere, mens babyene fra 1995 kanskje har fått egne barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da vi var barn, hadde vi et helt annet tidsperspektiv der et helt år var utrolig langt, og vi kunne ikke forestille oss hvor langt livet måtte ha vært for besteforeldrene våre. Men sett med deres øyne virket nok fødselen vår som noe som hadde skjedd nylig, og fødselen til barna deres som noe som omtrent hendte i forrige uke, som du skriver.

De som ble født i 2001, er blitt 22 år og for lengst begynt å studere, mens babyene fra 1995 kanskje har fått egne barn.Anonymkode: d8cdd...90f

Ja, jeg vet. Husker godt hvor sakte tiden gikk, spesielt når man gledet seg til noe.

Føler meg gammel når jeg tenker på at mange av de som er født i 2001 for lengst har begynt å studere. De er jo bare barna jo! :fnise: De ble født da jeg selv var student og det føles ikke lenge siden. I 95 begynte jeg på vgs, rart å tenke på at mange av babyene fra da har fått egne barn. Ei som gikk i klassen min fikk barn tidlig og hun ble bestemor i våres. Garantert flere som er blitt besteforeldre og. Sykt å tenke på. Jeg har ikke barn selv, men føler meg gammel når jeg tenker på at jeg kunne vært bestemor. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

IMG_1814.jpeg

Anonymkode: 26125...9d8

Ja, det er tankevekkende.

Går man 28 år tilbake i tid, kommer man til 1995. Går man ytterligere 28 år tilbake i tid, kommer man til 1967, året da Kurt Cobain ble født, og Beatles ga ut Sgt. Pepper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke tiden går fort. Spesielt ikke når det er høst og vinter med mye drittvær, kulde og mørke dager.

Anonymkode: 3f9c9...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke tiden går fort i det hele tatt. Går alt for sakte.

Anonymkode: 92bcb...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...