AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Hei, Dette høres kanskje ut som en filleting, men jeg føler meg ikke hørt og jeg føler at jeg ikke bestemmer over min egen kropp. jeg dro til fastlegen for ikke så lenge siden med ønske om kobberspiral. I hovedsak fordi jeg var lei av å måtte huske p piller hver dag, hele tiden og kobber fordi jeg ikke ønsker tilførsel av kunstig hormon til kroppen. Legen derimot mente at det ikke var noe å bekymre seg for og forskrev meg resept på hormon spiral, selv om jeg utdypte at jeg ønsket kobber. Han så ikke poenget med spiral uten hormon og ville ikke skrive ut kobber. Skal til gynekolog neste uke å sette den inn men jeg vil ikke ha hormonspiral. Føler meg overkjørt og ikke møtt, kan jeg gjøre noe med dette? Tenkte å høre om gynekolog kunne sette inn kobber uansett, men… Skal selvfølgelig skifte lege, men det bør ikke være slik… kan hende jeg overreagerer men. Anonymkode: 64726...191 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Det er jo respektløst av legen å skrive ut hormonspiral når du ønsket kobberspiral. Jeg ville ha ringt gynekologen og forklart det og spurt om vedkommende kunne ha skrevet ut kobberspiral til deg, slik at du får satt den inn når du har time. Jeg hadde ikke giddet å klage, om dette var den eneste tingen du tenker å klage på. Men du avgjør jo hva du ønsker å gjøre. Anonymkode: 9321b...9ef 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Ja, du kan klage. Legen skal respektere dine ønsker. De er pliktige til å gi deg informasjon om de mulighetene du har slik at du kan ta et informert valg, men de skal ikke overkjøre pasienter slik. Det var feil av legen din å skrive resept på hormonspiral når du har forklart du ønsker en kobberspiral, fordi du ikke ønsker prevensjon med hormoner. Jeg ville ringt til legekontoret og bedd om at de endrer resepten slik at du får en kobberspiral, da det er det du vil ha. Anonymkode: 44879...5c4 1 1
Topsi Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 (endret) Du kan kjøpe kobberspiral reseptfritt på apoteket https://www.apotek1.no/produkter/nova-t-380-spiral-886358p Jeg ville nok klaget til legen, det er en kampanje som omhandler selvbestemt prevensjon, kanskje informere legen om det, sex og samfunn Endret 21. august 2023 av Topsi 2 1
17.11 Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 (endret) Han så ikke poenget med spiral uten hormoner? Det var da utrolig spesielt å si av en lege... Endret 21. august 2023 av 17.11 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Jeg hadde nok ikke klaget, men byttet lege! Kobberspiral fungerte gull for meg Anonymkode: 446b0...cc9 1 1
Rufs Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Hadde absolutt klaget. Du bestemmer over egen kropp. Det der er hårreisende. Bytt lege og få kobber av noen andre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): . Jeg ville ha ringt gynekologen og forklart det og spurt om vedkommende kunne ha skrevet ut kobberspiral til deg, slik at du får satt den inn når du har time. . Anonymkode: 9321b...9ef Lurt! Skal ringe gynekolog å høre Anonymkode: 64726...191
Rotemor Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Jeg forstår at dette var ubehagelig og mener legen var overkjørende. Men du kommer ingen vei med å klage heller. Ny fastlege er ikke lett å få. Kobberspiral får du uten resept. Jeg hadde latt det gå. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Du kan kjøpe kobberspiral reseptfritt på apoteket mener jeg Det stemmer! 😊 "Kobberspiral fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Kobberspiral er en hormonfri prevensjon som virker lokalt på slimhinnene i livmoren. Reseptfri kobberspiral må settes inn av lege, helsesykepleier eller jordmor, og skal skiftes etter 5 år." - Dette hentet fra Vitusapotek sin nettside. Anonymkode: 44879...5c4 1
Rotemor Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lurt! Skal ringe gynekolog å høre Anonymkode: 64726...191 Du trenger fortsatt ikke resept.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Jeg har hatt begge deler, og ville helker valgt hormonspiral. En kobberspiral kan gi deg mye større menstruasjonsblødninger og økt risiko for cyster. En hormonspiral tilfører kroppen veldig små mengder hormon lokalt i livmoren. Du overdriver denne mengden med hormoner Anonymkode: 8a56d...ed7 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt begge deler, og ville helker valgt hormonspiral. En kobberspiral kan gi deg mye større menstruasjonsblødninger og økt risiko for cyster. En hormonspiral tilfører kroppen veldig små mengder hormon lokalt i livmoren. Du overdriver denne mengden med hormoner Anonymkode: 8a56d...ed7 Men nå er dette ts sitt valg, og kun him bestemmer hva hun vil ha Anonymkode: 7f224...eb9 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Angående kobberspiral. Kroppen min ville ikke godta denne spiralen, og etter mye blødninger og kraftige smerter (på nivå med fødselssmerter) fikk jeg fjernet den lille julaften på legevakta på besøk i annen by enn jeg bodde. Det var svært befriende å bli kvitt driten. Jeg har ikke brukt hormonspiral, men jeg tenker det er en grunn for at leger og gynekologer anbefaler denne fremfor kobberspiral. Det har hvertfall alle leger jeg har snakket med anbefalt. Men uansett litt rart at ønsket ditt ikke ble hørt på TS. Anonymkode: 2e336...095 2
Rotemor Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har hatt begge deler, og ville helker valgt hormonspiral. En kobberspiral kan gi deg mye større menstruasjonsblødninger og økt risiko for cyster. En hormonspiral tilfører kroppen veldig små mengder hormon lokalt i livmoren. Du overdriver denne mengden med hormoner Anonymkode: 8a56d...ed7 Min erfaring med hormonspiral er at den kun fungerer lokalt, varer i årevis og stanser blødninger. Min erfaring med kobberspiral er KRAFTIGE blødninger ved hver menstruasjon og voldsomme menssmerter. Jeg mener legens anbefaling er god. Endret 21. august 2023 av Rotemor 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 Det er helt greit at legen kommer med anbefaling såklart! Det er jo en del av jobben hans, men han la ingen begrunnelse i det.. han bare mente at det var best. Hadde han utdyper fordeler og ulemper så hadde jeg nok sittet igjen med en annen følelse. Men nå føler jeg at han bare mente det var best og ville egentlig ikke høre på min bekymring rundt det ts Anonymkode: 64726...191 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men nå er dette ts sitt valg, og kun him bestemmer hva hun vil ha Anonymkode: 7f224...eb9 Ja, selvfølgelig, men det er vel lov å komme med noen erfaringer som angår kobberspiral kontra hormonspiral ? Det virker ikke som TS har fysisk kjennskap til noen av delene? Men for all del, hun gjør som hun vil, men å gå så langt at en vil bytte lege pga dette så er det å overdrive. Anonymkode: 8a56d...ed7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 Sitat Hvorfor anbefales ikke kobberspiral? Ved kobberspiral, kan kvinners plager i forbindelse med menstruasjon ofte forverres. En kobberspiral kan gi både økt blødning og økte smerter i forbindelse med menstruasjon. Kobberspiral er derfor ikke anbefalt til kvinner med blødningsplager og sterke menstruasjonssmerter. Sitat Hva er positivt med kobberspiral? Kobberspiralen har en kobbertråd tvunnet rundt plaststaven. Den skiller konstant ut kobberioner, som påvirker slimhinnen i livmoren. Spiralen gjør at livmorveggen blir mindre mottakelig for en eventuelt befruktet eggcelle. I tillegg fører de til at sædcellene svømmer dårligere, og at transporten av eggceller endres. Sitat Hva er best av kobberspiral og hormonspiral? Kobberspiral gir beskyttelse mot graviditet i opptil fem år av gangen, og må da byttes. Hormonspiralen inneholder kun gestagen, og gir derfor færre bivirkninger enn kombinasjonspreparater som også inneholder hormonet østrogen. Jeg syns du overdriver om du klager inn legen over dette men for all del, din kropp ditt valg - men bytt lege, legen kan bruke tiden sin på pasienter som han / hun har god relasjon til i steden for en som tviler på deres utdannelse osv.. Anonymkode: 3310f...797 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 Veldig mange leger har hatt såpass mange pasienter med veldig dårlig erfaring med kobberspiral at man ikke anbefaler det eller ønsker å sette det inn, så han hadde nok en faglig sett god grunn til å anbefale noe annet. Men det var en elendig måte å kommunisere det på. Anonymkode: 9944e...efa 3
17.11 Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, selvfølgelig, men det er vel lov å komme med noen erfaringer som angår kobberspiral kontra hormonspiral ? Det virker ikke som TS har fysisk kjennskap til noen av delene? Men for all del, hun gjør som hun vil, men å gå så langt at en vil bytte lege pga dette så er det å overdrive. Anonymkode: 8a56d...ed7 Jeg hadde også byttet lege dersom fastlegen min ikke evnet å kommunisere med meg på en ordentlig måte. Det har jeg forsåvidt gjort også. Bagatell for deg, viktig for andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå