AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 God dag Jeg har for noen uker siden funnet ut at jeg er gravid og vi er veldig glad for dette. Det eneste som får meg litt urolig er at jeg selv går på aap nå, er det noen som har erfaring med dette både under og etter graviditeten når baby kommer til verden? Barnefar har fast jobb, men jeg vil jo selvfølgelig bidra like mye selv. Hvordan gikk det for deg under og etter graviditeten? Jeg har også lest litt opp ang engangstønad, men er det da slik at barnefar mister sin del av permisjon om jeg velger dette? Hvor lenge skal engangstønad vare? Ser noen skriver 3 uker før fødsel til 6 uker etter. Er det da slik at man får utbetalt engangstønad for 9 uker, så får man aap igjen? Eller må man søke aap helt på nytt om man velger engangstønad eller for eksempel foreldrepenger Anonymkode: bada7...d64
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Aap gir rett til foreldrepenger, da settes aap på pause også får du utbetalt det samme i foreldrepenger som du har i aap☺️ Da bruker du heller ikke opp tiden på aap. Det er forskjellig fra kommune til kommune hvor lenge engangsstønaden skal vare. Men da får far 8 uker permisjon uten krav til deg, men skal han ha mer må du være i aktivitet. Du kan også sende en melding på nav eller ringe de for å få helt riktig informasjon. Jeg hadde aap under første svangerskapet og valgte foreldrepenger, da tok jeg mine uker og fellesperioden mens far tok sine 15 uker 😊 Når min permisjon nærmer seg slutten søkte jeg bare gjenopptak av aap. Du kan søke gjenopptak så lenge du ikke har permisjon over 52 uker, går det mer enn 52 uker må du søke helt på nytt. Anonymkode: b4ba1...afa 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 På AAP vil det nok lønne seg med foreldrepenger. Anonymkode: 6eaa4...0ae
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Engangsstønad er et engangsbeløp. Så vidt jeg har forstått er det ikke noe aktivitetskrav til mor for at far skal ta ut fedrekvote, men dersom han vil ta ut hele permisjonen med fellesperiode så er det krav til mors aktivitet. Det kan dekkes på ulikt vis, med jobb, jobb/studier, 100% studier, etc. Anonymkode: 8d530...c54
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Anbefaler å ta foreldrepenger, og ikke engangsstønad. Da må du ut i aktivitet 6 uker etter fødsel, og man vet ikke hvordan ting er etter fødselen. Du får da din + hele felleskvoten, far får sin kvote. Om far skal ta hele/deler av felleskvoten, må du ha godkjent aktivitet - dette står inne på nav sin side. Anonymkode: 26740...0e1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler å ta foreldrepenger, og ikke engangsstønad. Da må du ut i aktivitet 6 uker etter fødsel, og man vet ikke hvordan ting er etter fødselen. Du får da din + hele felleskvoten, far får sin kvote. Om far skal ta hele/deler av felleskvoten, må du ha godkjent aktivitet - dette står inne på nav sin side. Anonymkode: 26740...0e1 Jeg fikk forresten beskjed av min veileder å søke om gjenopptak av aap ca 2 måneder før permisjonen min gikk ut, sånn at alt var klart til permisjonen var ferdig. Så det er ikke noe problem. Anonymkode: 26740...0e1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Når du mottar AAP har du rett på foreldrepenger. Da pauses AAP mens du har permisjon. Ved engangsstønad får du bare en engangssum og det vil være aktivitetskrav til deg hvis far skal ha mer enn fedrekvoten- altså nav kan kreve at du stiller på aktivitet utenfor hjemmet uten barnet etter du har brukt dine uker. Anonymkode: b1e80...9e1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler å ta foreldrepenger, og ikke engangsstønad. Da må du ut i aktivitet 6 uker etter fødsel, og man vet ikke hvordan ting er etter fødselen. Du får da din + hele felleskvoten, far får sin kvote. Om far skal ta hele/deler av felleskvoten, må du ha godkjent aktivitet - dette står inne på nav sin side. Anonymkode: 26740...0e1 Nei, man må ikke det. Man må det dersom far skal ha rett på hele permisjonen. Men ingen krav om at mor MÅ ut i aktivitet etter 6 uker. Anonymkode: 8d530...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå