AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Del Skrevet 21. august 2023 Jeg har lyst til å like lever fordi det er jo så ekstremt næringsrikt. Det er jo den virkelige supermaten (imotsetning til disse gressene som inneholder mer skadelige stoffer enn gode). Men jeg kommer ikke over smaken... Okselever smaker mest, så lam, så svin, så kylling som er mildest. Jeg fikk tak i kyllinglever en gang, men aldri siden. Det var veldig mildt og gikk nesten an å like i en fløtesaus med bacon og løk. Det er smaken jeg ikke klarer. Teksturen går helt fint. Jeg ser at noen sliter med teksturen og da har de tipset om lever-jerky. Jeg prøvde det, og det var heeelt uaktuelt for meg og jeg ga det bort til noen med hunder. Først luktet hele huset sterkt av lever mens jeg tørket leveren og så smakte den tørkede leveren ekstra mye og krydderet klarte ikke å maskere noe. Nei, det var absolutt ikke noe suksess. Noen som har tips til oppskrifter med lever? Og hvilken lever bruker dere? Anonymkode: 48dbd...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Del Skrevet 21. august 2023 Gode levergryter med mye fløte. Rå lever lukter vondt, men stekt smaker godt. Anonymkode: 1b672...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 21. august 2023 #3 Del Skrevet 21. august 2023 Vi er veldig glad i levergryte. Foretrekker lever av okse. Synes leveren av sau blir "hardere" i kantene og har en skarpere smak. Denne oppskriften anbefales: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/lever-i-flotesaus/ Her jeg bor har de ofte okselever i frysedisken på butikken. Det er både billig, god og sunn mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Del Skrevet 22. august 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Gode levergryter med mye fløte. Rå lever lukter vondt, men stekt smaker godt. Anonymkode: 1b672...2d4 Prøvd, og leversmaken syret gjennom og jeg er ikke enig med at stekt lever smaker godt. 😅 Jeg klarte en gang å lage en levergryte med litt lever i en stor gryte som var OK. Da snakker vi om en halv kilo lever i en 8-litersgryte med masse annet i for å maskere smaken. Har du en oppskrift du kan dele? Hvilken lever bruker du? Anonymkode: 48dbd...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøvd, og leversmaken syret gjennom og jeg er ikke enig med at stekt lever smaker godt. 😅 Jeg klarte en gang å lage en levergryte med litt lever i en stor gryte som var OK. Da snakker vi om en halv kilo lever i en 8-litersgryte med masse annet i for å maskere smaken. Har du en oppskrift du kan dele? Hvilken lever bruker du? Anonymkode: 48dbd...912 Hvis du steker leveren på for sterk varme, så blir den ikke god. Trikset er medium varme, og stek små mengder av gangen, omtrent som du gjør når du steker biffstrimler. Du kan også marinere leveren en stund i sitron- eller limejuice, det vil fjerne det meste av den litt metalliske smaken som lever gjerne har. Du kan også forsøke å legge leveren i melk over natten, i kjøleskapet. Det skal også mildne smaken. Anonymkode: ee726...086 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Del Skrevet 22. august 2023 9 hours ago, Amossa said: Vi er veldig glad i levergryte. Foretrekker lever av okse. Synes leveren av sau blir "hardere" i kantene og har en skarpere smak. Denne oppskriften anbefales: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/lever-i-flotesaus/ Her jeg bor har de ofte okselever i frysedisken på butikken. Det er både billig, god og sunn mat. Jeg har ikke prøvd lever av sau enda, men jeg har blitt fortalt at den er litt mildere enn okse. Okselever og svinelever ser jeg i butikken nesten hele tiden i alle butikker, og særlig på høsten. Jeg har også liggende i fryseren. Jeg har også kalvelever og kalvehjerte i fryseren etter at søstera mi måtte slakte en kalv på gården. Neste gang skal hun også be slakteren om å spare nyre og brissel. Brissel har jeg smakt, og det var kjempegodt. Men det var kyllinglever jeg ikke har funnet i butikk. Fikk det gratis fra frittogvilt.com (kjøttboks levert på døra) da jeg spurte om de hadde innmat tilgjengelig og de svarte at det var for liten etterspørsel etter det, men siden jeg hadde vært god kunde så sendte de med litt kyllinglever i neste levering. Takk for oppskrift. Jeg har prøvd ca den oppskriften og jeg er ikke enig at det smaker godt... Mulig jeg gjør noe feil når jeg tilbereder... Men jeg er en "supersmaker" som betyr at jeg har flere smaksløker og kjenner særlig bitter smak veldig godt. Jeg har prøvd å ha leveren liggende i eddik over natta, jeg har prøvd å ha leveren liggende i melk over natta (og så kastet melka selvfølgelig). Jeg har prøvd å steke leveren lite, jeg har prøvd å steke leveren mye. Jeg har prøvd å steke leveren og så koke den i fløtesaus. Anonymkode: 48dbd...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Del Skrevet 22. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du steker leveren på for sterk varme, så blir den ikke god. Trikset er medium varme, og stek små mengder av gangen, omtrent som du gjør når du steker biffstrimler. Du kan også marinere leveren en stund i sitron- eller limejuice, det vil fjerne det meste av den litt metalliske smaken som lever gjerne har. Du kan også forsøke å legge leveren i melk over natten, i kjøleskapet. Det skal også mildne smaken. Anonymkode: ee726...086 Hm, kanskje det er det jeg har gjort feil? Jeg har stekt "vanlig", altså litt høyt. Marinert i sitronjuice har jeg ikke gjort, men jeg har marinert i eddik over natta. Og melk over natta. Sånn jeg får i meg lever akkurat nå er at jeg kutter i små, litt lange biter og svelger det rått og helt med vann. Fyller munnen med vann, vipper hodet opp og slipper en bit nær svelget og svelger med en gang. Null smak. Anonymkode: 48dbd...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Del Skrevet 22. august 2023 Okselever i tynne skiver svis av sammen med løk og bacon. Hel over fløte og la det koke til det er en jevn saus. Krydder med salt og pepper. Enkelt, men utrolig godt, bare synd at ingen i husstanden i det hele tatt vil smake siden det er lever. Anonymkode: 4dcf8...a15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Del Skrevet 22. august 2023 Du sier du liker kyllinglever, men at det er vanskelig å få tak i. Har du noen matbutikker for asiatisk mat i nærheten? Jeg har flere, og alle sammen har masse kyllinglever i frysedisken. Anonymkode: 288dc...c25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Del Skrevet 22. august 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier du liker kyllinglever, men at det er vanskelig å få tak i. Har du noen matbutikker for asiatisk mat i nærheten? Jeg har flere, og alle sammen har masse kyllinglever i frysedisken. Anonymkode: 288dc...c25 Nei, det er ikke noe slikt i nærheten. Jeg bor på landet. Tror jeg må minst en times kjøretur unna for slikt. Men skal notere det bak øret og lete neste gang jeg er i Stavanger eller noe. Anonymkode: 48dbd...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå