Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte C vitamin skrubb på morgenen. Og sminket meg etter det. Dagen etter når jeg stod opp så ser jeg denne flekken rundt munnen. Kan dette være pigment flekk? Har hatt det i 5 dager nå. Tar på fet krem og vaselin om det er pga tørrhet men ser ikke ut som det hjelper

Anonymkode: 6e40e...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge ved bilde

Ts

20230821_095647.jpg

Skrevet

Ut ifra dette bildet er det umulig å si.

Hvis du er bekymret, gå til en hudlege.

Anonymkode: 41260...010

Skrevet

Vanskelig å si. Ser mer blått ut på bildet, men vet ikke. Hyperpigmentering er ofte brunt, som lyse føflekker bare helt flatt

Anonymkode: 9684f...de6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ut ifra dette bildet er det umulig å si.

Hvis du er bekymret, gå til en hudlege.

Anonymkode: 41260...010

Uff har hørt at det er veldig dyrt å gå til hudlege🤕

Skrevet

Vanskelig å si ut fra bildet, men noen former for C-vitamin kan faktisk gi misfarget hud. Dette er ikke pigmentering, men skyldes oksidasjon, dvs. at virkestoffet reagerer med oksygenet i luften. Det kan skyldes at du ikke har vært nøye med å bruke fuktighetskrem og solkrem, evt. også at du har tørr hud/døde hudceller i området som er misfarget. Hvis det er dette, vil det gå over av seg selv, du kan evt. forsøke med en mild syreeksfoliering, f.eks. melkesyre eller glycolsyre.

Skrevet

På det bildet ser det mer ut som hud som reagerer på noe, enn pigmentering.

Anonymkode: 68143...b02

Skrevet

Ser ingenting spesielt

Skrevet

Jeg synes det ser ut som irritasjon.

Hadde ikke påført syrer, men heller latt det være. 

Eventuelt kun noe LRP cicaplast/noe i den retning for barriere. 

Skrevet
Roci skrev (55 minutter siden):

Vanskelig å si ut fra bildet, men noen former for C-vitamin kan faktisk gi misfarget hud. Dette er ikke pigmentering, men skyldes oksidasjon, dvs. at virkestoffet reagerer med oksygenet i luften. Det kan skyldes at du ikke har vært nøye med å bruke fuktighetskrem og solkrem, evt. også at du har tørr hud/døde hudceller i området som er misfarget. Hvis det er dette, vil det gå over av seg selv, du kan evt. forsøke med en mild syreeksfoliering, f.eks. melkesyre eller glycolsyre.

Har allerede ventet i snart 1 uke. Og ikke blitt bedre. Kan du anbefalene syre jeg kan bruke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har allerede ventet i snart 1 uke. Og ikke blitt bedre. Kan du anbefalene syre jeg kan bruke?

Er du helt sikker på at det ikke er en hudirritasjon som @AprilLudgate nevner? Det er ikke rødt, sårt eller flasser? Det er vanskelig å se fargen ut fra bildet, er flekken rødaktig eller mer brunlig? Hvis den er mer brun, kan det være misfarging. En god, skånsom og rimelig syreeksfoliering er Lactic Acid fra The Ordinary, vil anbefale at du forsøker den svakeste konsentrasjonen til å begynne med. Brukes om natten, og husk solkrem om dagen. Hvis du ikke er vant til å bruke syrer, må du la huden venne seg til gradvis, så start med å bruke produktet et par ganger i uka med noen dagers mellomrom.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvilken farge vil du si det har da?

Brunt = pigment/misfarging

Rosa/rødlig/lilla = irritasjon 

Jeg fikk en sånn flekk etter en skade i huden - ikke pigment/solskade. Den tok 1 mnd på å fade. 

Du kan prøve Azaleic acid om du ikke har NOE irritasjon, men det er på egen risiko tenker jeg iom at det kom ifbm C-vitamin. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
Roci skrev (3 minutter siden):

Er du helt sikker på at det ikke er en hudirritasjon som @AprilLudgate nevner? Det er ikke rødt, sårt eller flasser? Det er vanskelig å se fargen ut fra bildet, er flekken rødaktig eller mer brunlig? Hvis den er mer brun, kan det være misfarging. En god, skånsom og rimelig syreeksfoliering er Lactic Acid fra The Ordinary, vil anbefale at du forsøker den svakeste konsentrasjonen til å begynne med. Brukes om natten, og husk solkrem om dagen. Hvis du ikke er vant til å bruke syrer, må du la huden venne seg til gradvis, så start med å bruke produktet et par ganger i uka med noen dagers mellomrom.

Nei er ikke rødt, sårt eller flasser. Er bare en brun flekk.

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Hvilken farge vil du si det har da?

Brunt = pigment/misfarging

Rosa/rødlig/lilla = irritasjon 

Brunt vil jeg si

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da burde det gå greit å forsøke med syre :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brunt vil jeg si

Mmåkei, da hadde jeg testet anything aha/bha eller C-vitamin igjen.

Men husk solkrem :) 

Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Mmåkei, da hadde jeg testet anything aha/bha eller C-vitamin igjen.

Men husk solkrem :) 

Bruker c vitamin serum morgen og kveld har gjort dette i 2 mnd nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker c vitamin serum morgen og kveld har gjort dette i 2 mnd nå

Og godt med spf alle dager?

Jeg fikk forøvrig pigmentflekker av tretinoin selv med religiøs spfbruk. Så jeg sluttet :) 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig at sminken eller vaselinen eller noe annet du bruker gjør at huden ikke får fred til å leges

Anonymkode: 68143...b02

Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Og godt med spf alle dager?

Jeg fikk forøvrig pigmentflekker av tretinoin selv med religiøs spfbruk. Så jeg sluttet :) 

Ble disse pigmentflekkene borte av seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...