Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Regler for unntak av arbeidsrettet tiltak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som kjenner til paragrafer og regler rundt arbeidsrettet tiltak? 

Dette er i forhold til søknad om ufør hvor en faktisk ikke er i stand til arbeidsrettet tiltak. 

Anonymkode: b8f50...420

Skrevet

Kan du skrive innlegg på KG så er du ikke omfattet av unntaket.

Spar deg for tid og frustrasjon og gå gjennom tiltakene.

Anonymkode: 71c3a...03c

• Nyttig 3
Skrevet

Har nav åpner for at du kan søke uføretrygd?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å spørre i facebook-gruppa som heter AAP-aksjonen. Der får du skikkelig svar, og du kan være anonym. Her på KG vet du aldri hva slags svar du får og hva du kan stole på.

Anonymkode: fb0db...ad2

Skrevet

I følge lovdata er det vel kun PU og kurrantsaker der døden står som følge som automatisk slipper arbeidsutprøving. Resten av unntakene går vel på skjønn. 

Anonymkode: 579fb...23f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette går mest på rettspraksis, som tilsier at det må foreligge åpenbare grunner for å ikke delta i tiltak. Dette praktiseres strengt.

Husk også at et tiltak ikke nødvendigvis innebærer arbeidsutprøving. Det foretas først en kartlegging som kan konkludere med at det ikke er forsvarlig med arbeidsutprøving eller at man kun foretar en intern observasjon av enkle arbeidsoppgaver.

Anonymkode: 0e2f1...707

• Liker 1
Skrevet

Jo mer du setter deg på bakbeina jo lengre tid tar det å bli avklart, og da kommer du ikke videre 🤷🏻‍♀️

jeg var mye mer syk enn tilstedet på tiltaket det resulterte i 100% uføretrygd. Men jeg hadde aldri fått det uten å prøve tiltaket først. SELV om jeg sa til nav der ikke er vist, for jeg er ikke frisk nok 

Anonymkode: 6a641...503

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sofakona skrev (1 time siden):

Har nav åpner for at du kan søke uføretrygd?

Viktig poeng.

Ts, Man må være i dialog med veileder. Arbeidsrettet tiltak kan være så mangt. Jeg kjenner flere spesielle tilfeller. Eksempelvis så kan opprettholdelse av daglige rutiner være nok for noen i en periode.

Du finner ingen snarvei her. Det er NAV og behandler du må henvende deg til.

Tiltak skal være ferdig utredet før søknad om ufør.

Endret av Rotemor
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det en utprøving for avklaring av arbeidsevne, altså at du er i et AAP løp? Eller er det avslag på uføretrygd pga ikke deltakelse i arbeidsrettede tiltak?

Det er kun en lege som kan si noe om at du er for syk til å delta i tiltak og dette kan fungere i den første problemstillingen. Men ved en uførsøknad så kan Nav arbeid og ytelser fortsatt mene at du må delta i tiltak, selv om fastlegen mener noe annet. Da kommer du ingen vei.

Det beste er å delta i tiltak og heller vise hva du klarer og ikke klarer.

Anonymkode: 4cb35...066

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...