AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Tar gjerne i mot tips til en nybegynner som ikke er god på å tilberede fisk. Da jeg vokste opp er min eneste erfaring med fisk, i hjelkokt torsk med tørre kokte potetet og smeltet smør. Bare servert sånn.. Så jeg håper det finnes håp! Anonymkode: f7d61...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Jeg har vokst opp som deg og har derfor heller aldri vært særlig glad i fisk. Men jeg er veldig glad i laks, liker du det? Passe smørstekt laks (ikke for lenge) med kokte poteter, agurksalat og rømme er jo en klassiker. Men du trenger ikke lage fisk som husmannskost. Du kan lage pastarett eller asiatisk rett med fisk, f.eks. Anonymkode: e2770...ba5 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vokst opp som deg og har derfor heller aldri vært særlig glad i fisk. Men jeg er veldig glad i laks, liker du det? Passe smørstekt laks (ikke for lenge) med kokte poteter, agurksalat og rømme er jo en klassiker. Men du trenger ikke lage fisk som husmannskost. Du kan lage pastarett eller asiatisk rett med fisk, f.eks. Anonymkode: e2770...ba5 Ja, laks liker jeg. Men fort gjort at den blir stekt for lenge. Takker for tips! Anonymkode: f7d61...e0a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, laks liker jeg. Men fort gjort at den blir stekt for lenge. Takker for tips! Anonymkode: f7d61...e0a Ja, er en balansegang å ikke svi den men samtidig unngå at den er rå på innsiden. Litt lavere varme og noen minutter ekstra gjør susen! Uansett, kok opp litt ris og hell bearnaisesaus over. Raskt og godt! Det er den eneste fisken jeg spiser. Hvit fisk er så kjedelig. Anonymkode: aa7b8...02c 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Det viktigste med fisk er at den er fersk og av god kvalitet, og at den er passe/riktig varmebehandlet. Det du da trenger er en god fiskebutikk eller fiskedisk, og så erfaring med hvor lenge du varmebehandler fisk. Det enkleste å få til er å ovnbake filetstykker. Litt salt, pepper og olivenolje på stykkene, aluminiumsfolie på en stekeplate, skinnsiden ned hvis du har fileter med skinn, 170 grader (150 hvis du tilbereder kveite), og så lang til at stykkene akkurat er gjennomstekte og flaker seg. Det kan ta alt fra 8 til 15 minutter, avhengig av tykkelsen på stykkene. Stikk en spiss kniv i et stykke for å sjekke om det er ferdig. Hvis spissen går lett gjennom og er varm etterpå er fisken ferdig, hvis det yter motstand og knivspissen kjennes kald trenger det litt mer tid. Jeg har så mye forskjellig tilbehør til fisk at jeg kan lage ulike fiskeretter for hver dag i året (og gjør det nesten). Det vil hjelpe hvis du sier litt om hva slags middager du ellers lager, da er det lettere å gi relevante tips. Men: Fiskestykker som beskrevet over kan ovnsbakes i form sammen med grønnsaker, alt i ett. Grønnsaker må få forsprang på fisken. Man trenger ikke annen saus enn en sitronbåt til. Mange typer grønnsakspuréer er godt til fisk (ertepuré, gulrotpuré med muskat eller frisk ingefær, kålrabistappe til hjemmelagde fiskekaker... ). Du kan lage fiskecurry med kokosmelk og currypaste, og ha ris eller søtpotetfries til. Du kan vende terninger av feks breiflabb i tacokrydder og evt panering, sprøsteke og ha i tacolefser med guacamole og salsa. Du kan lage linguine med ferske reker eller krabbekjøtt, og chili, hvitløk, sitron og persille. Osv. Anonymkode: bf998...068 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Salt fisk er best, den har mer smak, og den gir mer tyggemotstand, og du føler at du spiser skikkelig mat. Fisken kan godt stekes eller bakes i ovn, da får den enda mer smak. Men vær forsiktig, hvis ikke blir den for salt. Å spise middag med noe geleaktig som hovedingrediens er ikke godt synes jeg, ala kokt torsk. Eggesmør, og stekte poteter er nydelig til, bacon også, Finnes tusen gode sauser til fisk. Anonymkode: 03933...705 1
Mariehøna Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Jeg har alltid vært glad i fisk! 😊 Bestefar var ofte ute i båten sin og fisket da jeg var yngre, og min mor var (og er fortsatt) sammen med en fisker, så det har vært mange fiskeretter oppgjøna årene for å si det slik! h ttps://youtu.be/H0wKSuIJhMQ 2
blui89 Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Laks er jo veldig enkelt da. Selv om den blir for rå, er den helt spiselig. 1
Topsi Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Laks er godt, jeg har airfryer, 10 min på 200 grader og ferdig 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Vil faktisk slå et slag for Findus. Jeg elsker fisk(bortsett fra sushi) og jeg mener Findus har mye spennende. Bare fantasien setter begrensninger for tilbehør. Torsk i sandefjordsmør er en fin rett for å fortrenge barndomsminnet ditt. Bare torsk og potet er tamt. Anonymkode: 3e366...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 Jeg er veldig glad i fisk, spiste det mye i oppveksten. Spiste mye torsk, laks og kveite. Torsk skal ikke kokes, mener jeg. Så sikkert derfor den ble så tørr når du spiste det i oppveksten. Jeg bruker å koke opp vannet i kjelen og når det har koket en stund og blitt skikkelig varmt så skrur jeg ned litt, så den er på lav varme før jeg putter oppi torsk slik at den bare "trekker" og blir varm. Uten å bli kokt og tørr. Laks er også veldig godt ja. Noen ganger putter jeg laksefileter i aluminiumsfolie med litt smør, løk og sitron og putter inn i ovnen. Det er godt. Eller så kan man skjære opp laks i biter og steke i pannen med tacokrydder for å lage laksetaco. Ellers er laks også veldig godt i suppe. Poteter i biter, gulrot i biter, litt purreløk, fiskebuljong, litt rømme og laks som er oppskjært i biter. Bare putt litt fiskebuljong i vannet og la grønnsakene koke opp til de blir myke før du putter i laksebiter og litt rømme. Ellers er det veldig godt å ha panert fisk sammen med litt grønnsaksblanding i pose som man koker opp, litt poteter, litt remulade og stekt løk ved siden av 😋 Anonymkode: f1f70...427 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Mitt tips er å lage en rett som du allerede vet at du liker, men tilsette fisk. F.eks. hvis du liker tikka masala, så lager du det med torsk i stedet for kylling. Anonymkode: 56afe...b9c 3 1
Brunhilde Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mitt tips er å lage en rett som du allerede vet at du liker, men tilsette fisk. F.eks. hvis du liker tikka masala, så lager du det med torsk i stedet for kylling. Anonymkode: 56afe...b9c På Rema1000 har de en pakke med blanding av torsk (eller sei, husker ikke helt) og laks i terninger. Den er god til tikka masala og til fiskesuppe. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 På generell basis så skal fisk trekke, ikke koke 😊 Vannet skal bare syde når du legger fisken i. Ovnsbake fisk er jo både letteste og beste måten å lage fisk på. Du kan skjære poteter og andre grønnsaker i båter/biter og forsteke de i ca 15-20 minutter, før du legger et fiskestykke over grønnsakene og steker til fisken er ferdig (gjerne kryddersmør over fisken). Laks kan bakes i aluminiumsfolie, krydre med salt og pepper og legg sitronskiver over fileten, server med potet, agurksalat og pisket rømme. Hjemmelaget fiskegrateng er kjempegodt, det kan lages av rester og fryses. Lag en hvit saus (jeg bruker å tilsette ost og urter i sausen), kok makaroni og rør inn i sausen sammen med fisk og kokte grønnsaker (gulrot og vårløk/purre). Strøkavring over når du steker. Anonymkode: 7686c...e17
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hjemmelaget fiskegrateng er kjempegodt, det kan lages av rester og fryses. Lag en hvit saus (jeg bruker å tilsette ost og urter i sausen), kok makaroni og rør inn i sausen sammen med fisk og kokte grønnsaker (gulrot og vårløk/purre). Strøkavring over når du steker. Anonymkode: 7686c...e17 Det vanlige til fiskegrateng er i tillegg å røre eggeplommer inn i sausen, og så stivpiskede eggehviter tilslutt, før topping drysses over: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/fiskegrateng/?gclid=EAIaIQobChMI8b--wt_vgAMVxCvUAR1MZwvLEAAYAiAAEgJ-5PD_BwE&gclsrc=aw.ds Ellers får man jo bare fisk og makaroni i hvis saus med strøbrød over. Jeg lager som sagt mye fisk både i hverdagen og i helgene, men synes fiskegrateng krever mye arbeid og tid til en hverdagsmiddag. Tar meg tid til det likevel innimellom da, fordi det er så godt. Men det er ikke noe jeg ville startet med. Anonymkode: bf998...068
Butter Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 (endret) For der første - er det (feil) tilberedningsmåten lite variasjon i oppveksten som er hovedproblemet eller er det smaken i seg selv? Dersom det er det første vil der jo være lurt å lære seg både hvordan fisk tilberedes for å ikke bli overbehandlet og noen enkle retter hvor du gjerne kan la fisken «skinne». Jeg er glad i trukken torsk (slik du fikk for mye av), men tilberedt riktig og kokte poteter, gulrøtter og Sandefjordsmør. Og ikke for ofte! Ellers er to favoritter her i huset: Ovnsbakt laks med Avocado og mangosalat, ris og sweet chilierømme. Ovnsbakt torsk med søtpotetmos, soyasmør og kokt brokkoli og evt litt stekt chorizio ved siden av. I går ovnsbakte jeg sei sammen med båtpoteter og tomater (ja potetene må stå lengre enn fisken). Laks er også godt i ulike varianter sammen med pasta og fløte. Finnes en haug av oppskrifter på nett. Dersom det er selve fisken du har problemer med i seg selv kan det jo være lurt i å ta utgp i hva slags andre smaker du liker? Indisk? Taco? Curry? Wok? I ulike gryterett med masse krydder i er det jo først og fremst krydderet du smaker. Det går fint an å lage både torske - og laksetaco, ulike currygryter med fisk eller wok med fisk. Fisk i pita med ønsket fyll er også godt. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/kokos--og-currypanne-med-torsk/ https://frutimian.no/2018/11/15/arvefisken/ https://frutimian.no/2023/08/23/fiskeform-med-kokosmelk/ https://www.primaverakitchen.com/garlic-butter-cod-recipe/ https://trinesmatblogg.no/recipe/ovnsbakt-laks-med-nottelokk-og-rod-pestosaus/ https://www.godt.no/oppskrifter/3475/fransk-lakseform https://www.carolinebergeriksen.no/2018/01/24/gratinert-torsk-med-spinat-og-blomkalpure/ Endret 24. august 2023 av Butter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå