Gå til innhold

Hvor mye bør vi ha i pensjon den dagen vi går av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i grunn ikke peiling men ihvertfall noe som dekker alle hverdagsutgifter man har + 10 000 kr ekstra pr mnd til å spare for noen turer hit og dit, lekkasje av taket/fornye kjøkkenet og badet osv tenker jeg. 

Hadde en prat med en kollega. Hadde hørt at man i tillegg til utbetalingen av pensjon også burde ha oppsparte midler. Og hvordan er da regnestykket på hva man bør ha som oppsparte midler? Noen har tydeligvis hørt at dette er ca. 35 kr pr dag ganger antall år man er når man går av med pensjon.

Dvs hvis jeg går av når jeg er 65 år, sykepleier og ikke orker mer stress + har nok med egne artrose plager og behandling av disse så betyr det at jeg burde ha: 35 kr pr dag(365 dager pr år) x 65 år = ca 830 000 kr. 

830 000 kr oppsparte midler bør altså en person ha i dag når denne går av med pensjon ved 65 års alder. Helt hinsides høy sum i tillegg til pensjonsutbetalingen man skal ha spør du meg!!! Teller det å ha dette i verdi av boligen sin tro? Eller bør man faktisk ha såpass mye penger på bok? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig beløp i kroner og ører vet jeg ikke hvor mye man bør ha, men man bør i aller høyeste grad belage seg på egen pensjonssparing framover ja. Det finnes endel pensjonskalkulatorer hvor man kan legge inn tall fra egen sparing, arbeidsgivers sparing og egen sparing og se hvordan man kommer ut, jeg må f.eks. spare 2000-3000 i måneden for å ha dagens lønn den dagen jeg blir pensjonist. 

Anonymkode: ed0da...399

• Liker 2
Skrevet

Egen sparing, arbeidsgivers sparing og hva man får fra folketrygden skulle det stå over, ikke egen sparing 2 ganger 😊

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Fighter83 said:

Hadde en prat med en kollega. Hadde hørt at man i tillegg til utbetalingen av pensjon også burde ha oppsparte midler. Og hvordan er da regnestykket på hva man bør ha som oppsparte midler? Noen har tydeligvis hørt at dette er ca. 35 kr pr dag ganger antall år man er når man går av med pensjon.

Gir jo egentlig ikke mening at man skal ha behov for MER oppsparte midler jo senere man tar ut pensjonen... Det er jo kortere tid å bruke den på. 

Men 830'000 er ikke allverdens om man tenker at det skal spres på de årene man er funksjonsfrisk. Det er bare 53'000 i året om man planlegger å bruke opp alt innen man er 80. Og med tidliguttak av pensjon får man redusert opptjening, og det kan gå ut over pensjonsutbetalingen. Litt usikker på om sykepleiere har en særavtale på tidligpensjon. 

Med nedbetalt hus og penger på konto er mange også i formueskattposisjon, så staten tar sin del av kaka også

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nøyaktig beløp i kroner og ører vet jeg ikke hvor mye man bør ha, men man bør i aller høyeste grad belage seg på egen pensjonssparing framover ja. Det finnes endel pensjonskalkulatorer hvor man kan legge inn tall fra egen sparing, arbeidsgivers sparing og egen sparing og se hvordan man kommer ut, jeg må f.eks. spare 2000-3000 i måneden for å ha dagens lønn den dagen jeg blir pensjonist. 

Men hvorfor trenger man dagens lønn som pensjonist? Da har evt barn flyttet ut for lengst og man har (muligens/sannsynligvis) nedbetalt bolig. Det er ganske mange tusen ekstra pr mnd som frigjøres.

Anonymkode: a891d...61e

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (11 minutter siden):

Gir jo egentlig ikke mening at man skal ha behov for MER oppsparte midler jo senere man tar ut pensjonen... Det er jo kortere tid å bruke den på. 

Men 830'000 er ikke allverdens om man tenker at det skal spres på de årene man er funksjonsfrisk. Det er bare 53'000 i året om man planlegger å bruke opp alt innen man er 80. Og med tidliguttak av pensjon får man redusert opptjening, og det kan gå ut over pensjonsutbetalingen. Litt usikker på om sykepleiere har en særavtale på tidligpensjon. 

Med nedbetalt hus og penger på konto er mange også i formueskattposisjon, så staten tar sin del av kaka også

Faktisk ganske mange som fortsatt har huslån når de går av med pensjon i dag. 

Skrevet
1 minutt siden, Fighter83 said:

Faktisk ganske mange som fortsatt har huslån når de går av med pensjon i dag. 

Jaja, så noen kan slippe unna formuesskatt om de har en "billig" bolig og den er nedbetalt. Men boomergenerasjonen som fikk kjøpt relativt billige rekkehus i passe sentrale deler av landet sitter ved inngangen til pensjonisttilværelsen med en bolig med markedsverdi på 15-20 mill, passe lite lån og antagelig en liten million eller så på sparekonto, så da kan det fort bli formuesskatt. 

Men uansett, førstepåstanden din om 35kr/dagen i oppsparte midler gir ingen mening siden den setter som premiss at en som pensjonerer seg som 72-åring trenger mer oppsparte penger enn en som pensjonerer seg som 58-åring. 

Dagens yrkesaktive befolkning vil i større grad enn foreldrene våres trenge oppsparte midler for å komme seg gjennom pensjonisttilværelsen med en form for verdighet. Det er ikke nok penger i det norske systemet til å holde liv i dagens ordning, og samtidig ha en drøm om å pensjonere seg i tidsrommet 65-67. Da må man supplere med egne penger

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noe enkelt svar på det😉 Først bør du se på hva slags pensjonsordning du har gjennom jobben. Hvis du jobber som sykepleier har du kanskje offentlig tjenestepensjon? Det er i tilfelle en ganske god ordning, ikke minst fordi den varer så lenge du lever. Men dette bør du altså sjekke opp. Så blir spørsmålet hva du faktisk trenger som pensjonist. Her er det mest avgjørende om du har boliglån, om du bor i den boligen du skal fortsette å bo i, og hva slags utgifter du faktisk har. Hvis du går inn i pensjonstilværelsen i en leilighet du  kan forsette å bo i som du ikke har gjeld på, så trenger du jo ikke så høy inntekt. Det siste spørsmålet er om du må forsørge noen andre enn deg selv? Klarer eventuelle barn seg selv et det jo begrenset hva du selv trenger. 

Skrevet
Fighter83 skrev (36 minutter siden):

Jeg har i grunn ikke peiling men ihvertfall noe som dekker alle hverdagsutgifter man har + 10 000 kr ekstra pr mnd til å spare for noen turer hit og dit, lekkasje av taket/fornye kjøkkenet og badet osv tenker jeg. 

Dvs hvis jeg går av når jeg er 65 år, sykepleier og ikke orker mer stress + har nok med egne artrose plager og behandling av disse så betyr det at jeg burde ha: 35 kr pr dag(365 dager pr år) x 65 år = ca 830 000 kr. 

830 000 kr oppsparte midler bør altså en person ha i dag når denne går av med pensjon ved 65 års alder. Helt hinsides høy sum i tillegg til pensjonsutbetalingen man skal ha spør du meg!!! Teller det å ha dette i verdi av boligen sin tro? Eller bør man faktisk ha såpass mye penger på bok? 

10 000 kr ekstra i måneden hørtes mye ut.  Alt kommer jo an på livsstilen og standarden du ønsker å ha som pensjonist.  

Jeg tror også regnestykket ditt blir litt feil. Det mest naturlige er å gange 35 kr dagen med antall år du har tenkt å leve som pensjonist, f eks 20 år 35kr x 365 dager x 20 år = 255 500 kr. I ditt eksempel blir beløpet lavere jo tidligere du går av med pensjon, og det virker jo mot sin hensikt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også fundert på dette. I dag har vi tre barn/ungdommer som bor hjemme. Vi har nedbetalt boliglån og bruker rundt 50 000 i måneden på alt av faste og variable utgifter. Har to biler. Regner med at jeg kun trenger 1 bil som pensjonist. Og har sett på utgifter knyttet til barna som er rundt 20 000. Det betyr at min mann og jeg kan leve greit på 25 000 til sammen i måneden med 1 bil. Som må være rundt en minste pensjonsutbetaling for et par. Vi får i tillegg begge afp og har god opptjening gjennom arbeidsgivere privat. Vi har høye lønninger begge to. Vi har utleie som netter 100k i året etter skatt. Kan ikke helt se at vi skal trenge noe særlig oppspart, selv om vi sparer masse og har mye oppspart i dag. Ønsker å ha en del til reising og noe i bakhånd til oppussing og eventuelt ny bil. Men selve levekostnadene tror jeg ikke blir veldig høye som pensjonist. 

Anonymkode: 72354...85b

• Liker 2
Skrevet

Vår plan er å selge huset og kjøpe en leilighet. Per nå er boligen verdt en god del og vil nok holde seg stabilt i pris. (Oslo vest)

I tillegg til det, sparer vi i fond på ca 30k i måneden. Grunnen til dette er at vi har et høyt forbruk og ønsker å ha samme livsstil når vi går av med pensjon. Barna skal få egen bolig når de flytter ut. 

Vi har fortsatt noen år igjen, men ønsker å være godt forberedt og kanskje finne ut at vi vil pensjonere oss tidlig, eller jobbe litt mindre. 

Anonymkode: 244c4...c29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor trenger man dagens lønn som pensjonist? Da har evt barn flyttet ut for lengst og man har (muligens/sannsynligvis) nedbetalt bolig. Det er ganske mange tusen ekstra pr mnd som frigjøres.

Det var bare et eksempel, hvor mye man trenger kommer jo an på en god del faktorer. Ønsker man å reise mye, har man fortsatt lån eller er man gjeldsfri, har man dyre matvaner, dyre hobbyer osv. Dagens pensjonister sitter ikke akkurat hjemme og strikker luer til barnebarn lenger, er jo flere tråder her på KG om besteforeldre som er for opptatt av selvrealisering istedet for å være barnevakt for barnebarn. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer snart på hva slags pensjonisttilværelse man ønsker. Jeg sparer fast 2000 kroner per måned i et fond forbeholdt pensjon. Den summen skal økes etterhvert. Min samboer gjør det samme. Planen er at både jeg og samboer skal ha minst 5 millioner som en trygghet om vi ønsker å pensjonere oss litt tidligere, eller for å gjennomføre det vi vil når vi pensjonerer oss. På toppen av dette vil vi jo også selge bolig, og flytte til noe mindre/billigere osv. 

Jeg velger å spare en sum hver måned som ikke påvirker hverdagsønonomien. Balanse mellom å leve i nuet og planlegge for mine eldre dager. Er i midten av 30-årene.

På generell basis er det vanskelig å si noe om hvor mye man bør ha spart opp til pensjon. Og hvordan sparingen skal skje. Mitt beste tips er at man i hvert fall har et bevisst forhold til det og en spesifikk plan. I tillegg til å begynne tidlig. Jeg angrer på at jeg ikke begynte for 10 år siden, men jeg sparte for så vidt i boligmedbetaling så har på en måte ikke tapt noe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ingen enkelt svar på dette da det avhenger av deres inntekt og forbruk, inflasjon nå og fremover og hvordan det går med aksjemarkedet og andre ting fremover.

Men, jeg ville ihvertfall ha hatt 3-4 millioner kroner tilsammen med mulighet for å selge boligen som man bor. Skal også investere i fysiske materialer som sølv ettersom det følger vanligvis inflasjonen pluss det vil bli sjeldnere og sjeldnere noe som igjen vil øke prisnivået på det. Gull er allerede svært dyrt.

Er man da uheldig at norges økonomi en eller annen gang skulle ha hatt hyperinflasjon eller hollandsk syke så har man sikret seg noe mot økonomiske fallet.

Målet er å ha 1,000,000,- i fysiske materialer som sølv og gull har per dags dato litt underkanta 100,000,- som kan være godt å ha dersom det er nødsituasjoner som flom, krig eller noe andre scenario som gjør at man må flykte på sekundet. Andre land vil alltid være interessert i gull og sølv og prisen vil nesten alltid være god utifra hvordan situasjonen verden er i.

Endret av Intervence
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Argumentet er vel gjerne at man får mer tid å fylle. Typisk eksempel er at man ofte er tilfreds med å slappe av i helger og ferier når det ellers er travle dager/tider. Når man blir pensjonist har man fri hele tiden, og da er det jo en del som ønsker en mer aktiv fritid. Aktiviteter og reiser koster jo en del.

Skrevet
Fighter83 skrev (3 timer siden):

Dette er en øvelse uten en fasit. En del liker å reise på ferier som koster 10 000kr dagen i snitt, mens andre koser seg like mye med å dra på "billigturer" utenom sesong osv. Noen liker ikke å reise i det hele tatt. Poenget blir jo da, med dette som et eksempel, å tenke seg til hva du/dere trenger for å gjennomføre deres ønsker i pensjonisttilværelsen.

"Advarselen" som mange kommer med henger vel primært sammen med 3 ting:

- Gamle pensjonsregler står for fall. Med andre ord er det ikke slik at fordi mor/far fikk X så kommer vi til å få X. Altså en oppfordring til at hver enkel av oss må sjekke opp hva vi får.

- Mange er pensjonist ganske lenge (20 år+). Ergo bør man tenke litt på hvilken type pensjonisttilværelse man vil ha.

- Mye koster noe allerede, og er påregnelig at blir enda dyrere. Dette være alt fra eiendomsskatt til kostnader med å bevege seg rundt. 

Personlig har jeg ikke gjort meg opp en mening om akkurat hva jeg skal ha enda (fremdeles i underkant av 30 år til pensjonisttilværelsen), men jeg har begynt å spare opp litt. Bedre å fordele sparingen over lengre tid og få renters rente, enn å måtte spare seg "ihjel" de siste 10 årene før pensjonisttilværelsen.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Intervence said:

Målet er å ha 1,000,000,- i fysiske materialer som sølv og gull har per dags dato litt underkanta 100,000,- som kan være godt å ha dersom det er nødsituasjoner som flom, krig eller noe andre scenario som gjør at man må flykte på sekundet. Andre land vil alltid være interessert i gull og sølv og prisen vil nesten alltid være god utifra hvordan situasjonen verden er i.

Hvor oppbevares slike verdier? 

Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Hvor oppbevares slike verdier? 

Ikke i banksafe i hvert fall. Edelmetaller er en forsikring mot økonomisk kollaps og da kan man ikke ha de et sted som staten rett og slett beslaglegger. Jeg vil anbefale å kjøpe slik at man går under myndighetenes radar.

Anonymkode: 7c772...aec

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å se at jeg vil bli gammel, alle mine dør tidlig og min mamma rakk 1 år som pensjonist. Jeg sitter i dag med deler av hennes pensjon. Den var ikke stor, men synes det er så trist at hun ikke levde mens hun kunne. Så her betaler vi ned på boliglån, lever livet og tar problemet om jeg mot alle odds skulle få lov å bli gammel. Vi får låne opp huset igjen om det skal vise seg at vi har behov for det. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Forvirret23 said:

Jeg klarer ikke å se at jeg vil bli gammel, alle mine dør tidlig og min mamma rakk 1 år som pensjonist. Jeg sitter i dag med deler av hennes pensjon. Den var ikke stor, men synes det er så trist at hun ikke levde mens hun kunne. Så her betaler vi ned på boliglån, lever livet og tar problemet om jeg mot alle odds skulle få lov å bli gammel. Vi får låne opp huset igjen om det skal vise seg at vi har behov for det. 

Syns dette er et viktig poeng. 

Vi betaler så godt vi kan på boliglånet og håper å være gjeldsfrie 5-10 år før vi blir pensjonister. Samtidig vil vi reise og ha minner sammen når vi begge er friske og raske til beins. 

Anonymkode: 718af...1af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...