Gå til innhold

18 åring med kjæreste bo gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 18 år og har kjæreste på 21. De er for det meste her. Kjæresten er her hele tiden og bodd her mer eller mindre fra mai.  Han bor langt unna ,derfor det har blitt sånn. 

Nå som prisene er dyre og vi totalt blir 6 i familien, burde vi be om en sum penger?

Mannen min mener det mens jeg er litt mer usikker. Barnet mitt skal selvfølgelig få bo her uten å måtte betale for seg, men kjenner litt på at vi har utgift til en til. Hender han kjøper mat og drikke til seg selv så han ikke skal leve på oss. Han går hjemme uten skole/jobb og vi har ikke flust av penger.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 3d5ac...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 21-årig kjøreste må betale noe for seg ja. Helt klart. 

Anonymkode: c8e4e...581

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor går han hjemme uten jobb/skole, hvor får han penger fra? 

Det at han bor hos dere på denne måten høres ikke ut som en god løsning over lengre tid. Hva er planen hans? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

pratet ikke dere om dette FØR han flyttet inn? Gjorde noen avtaler og lagde noen husregler?

Nå er de samboere, så de burde betale en symbolsk sum. Som iallefall dekker deres mat, som med dagens priser burde være 3-4000kr? 

Hvorfor lar dere en 21åring som driver dank bo hos dere? Hvorfor gjør han ikke noe på dagtid? 

det spesielle er jo hvorfor de vil bo hjemme hos mor og far, og ikke vil bo for seg selv når de er nyforelskede😅 

Endret av Visla
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en hjemmeboende sønn på 18 år. Han går siste år på VGs. Kjæresten hans på 17 bor hos oss 6 av 7 dager. De betaler selvsagt ingen ting for å bo her, men vet ikke om jeg hadde vært like generøs om hun var 21 uten jobb eller skole... Forresten bidrar de på andre måter i husstanden. Lager middag, passer lillesøsken- bidrar for å minske tidsklemma 😊

Anonymkode: c5274...a72

• Liker 1
Skrevet

De fleste 18-åringer som går studiespesialisering på videregående, bor hjemme. Jeg ville heller hatt min 18-åring mye hjemme med kjæresten enn borte hos en 21-åring som av gode eller dårlige grunner verken har skole eller jobb. 

Når der er sagt, er det en selvfølge at han betaler litt for seg. Det kan dere ta veldig direkte: "Du er velkommen til å være her så mye du vil. Det er fint at du handler mat til deg selv av og til, men det er mer oversiktlig for oss hvis du kan betale litt for en andel av den felles maten her. Hva tenker du om det?"

Anonymkode: ecf90...2db

Skrevet

Må også legge til at jeg hadde vært bekymret om min datter var sammen med en 21-åring som ikke gjorde noe..

Er han hjemme alene hos dere når dere er på jobb? 

Anonymkode: c8e4e...581

• Liker 3
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som ung mann, men med bil og jobb. Tror jeg brukte mer på drivstoff, kinobilletter osv for meg og dama enn familien brukte på ekstra mat til meg, så det var nok en forståelse om at det gikk opp i opp. Hadde de derimot spurt meg så hadde det vært helt innafor for min del. 

Samtidig har jeg nå en egen sønn med kjæreste som nærmest bor her. Han studerer, hun jobber deltid. Hun har tatt over klesvasken til min slabbedask av en sønn og tar seg av handling for hele husholdningen en gang i måneden, så det har ikke vært snakk om noe betaling utover det. 

Anonymkode: 0971a...4a9

Skrevet

Om han hadde gått skole eller studert hadde jeg nok kunnet være litt mer med på at det var greit, men en som bare driver dank og ikke gjør noe som helst? Fullstendig uaktuelt å la "snylte". 

• Liker 1
Skrevet

Må selvfølgelig betale for seg. Nå mener jeg at unge voksne som mener de er modne nok til å bo sammen skal skaffe seg egen bolig. Jeg ville aldri ha hatt et barn med samboer boende hjemme på pikerommet og dele bad, stue, kjøkken. Da måtte det i såfall ha vært i en sokkelleilighet. Du er alt for snill, TS. Er de voksne nok til et slikt forhold, så får de flytte ut. Man kan ikke både være voksen/samboer og samtidig være avhengig av mor og far 

Anonymkode: 32b12...db0

• Liker 1
Skrevet

TS vil ikke svare på hva denne 21-åringen gjør? Og hvor han får penger fra? 

Anonymkode: ade3b...162

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS vil ikke svare på hva denne 21-åringen gjør? Og hvor han får penger fra? 

Anonymkode: ade3b...162

Det vet vi ikke. TS har ikke vært aktiv i tråden siden hun opprettet tråden.

Anonymkode: e22ff...6ed

Skrevet

Det viktigste her er jo hvorfor han ikke går på skole eller jobber, om det ikke er en god grunn til det så bør en så absolutt sette krav om at de betaler en liten husleie som dekker dine ekstra utgifter til mat og husholdning. Og da bør han såklart skaffe seg en jobb for å betale dette.

Om det er gode grunner for å gå hjemme så bør en i hvertfall ta del i husarbeidet i den grad en kan klare.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg var i samme situasjon som ung mann, men med bil og jobb. Tror jeg brukte mer på drivstoff, kinobilletter osv for meg og dama enn familien brukte på ekstra mat til meg, så det var nok en forståelse om at det gikk opp i opp. Hadde de derimot spurt meg så hadde det vært helt innafor for min del. 

Samtidig har jeg nå en egen sønn med kjæreste som nærmest bor her. Han studerer, hun jobber deltid. Hun har tatt over klesvasken til min slabbedask av en sønn og tar seg av handling for hele husholdningen en gang i måneden, så det har ikke vært snakk om noe betaling utover det. 

Anonymkode: 0971a...4a9

Om kinobilletter og drivstoff gjorde utslaget på familiens matbudsjett tviler jeg på, men det er iallfall noe.

Men når det kommer til sønnen din og kjæresten så bidrar hun på en god måte, så det kan ikke sammenlignes med TS. Hadde det var slik der tror jeg ikke hun hadde reagert i det hele tatt.

Anonymkode: 945ad...d5b

• Liker 1
Skrevet

Ja, det syns jeg. Bodde selv hos kjæresten min da jeg var ung, og betalte 1/3 av hva leien ville vært i leiligheten, ca. Syns det var helt rettferdig og en selfølge. Men jeg gikk både på skole og hadde jobb

Anonymkode: 04de9...4f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...