Gå til innhold

Flytte til flott område uten nærme familie eller mindre flott område nærmere familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi er et par på 30 år som ser etter nytt sted å bo etter å ha bodd sammen på Frogner i Oslo. Vi tenker langsiktig der vi kan få barn og etablere oss.

Selv har jeg litt lyst å bo i Bærum da mange fra jobb bor her og jeg tenker at det er mange ressurssterke der, mens partner vil nærmere Lillestrøm fordi der bor familie. Sånn sett forstår jeg det med tanke på det praktiske og hjelp man kan få etter hvert.

Noen råd? Flytte til et flott område (men mindre for pengene), eller nærmere familie uten at det er like «flott?». Vi har for øvrig budsjett på 11 mill og tenker rekkehus/enebolig. 

Anonymkode: b9087...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk gjennom hvor ofte dere trenger hjelp til barnepass og om det er når dere vil på ferie alene og kan kjøre barna til familie først eller om det er spontant når dere vil på kafé og kan lempe ungene over i nabohuset, hvor langt det blir å kjøre til jobb hver dag og hvor ofte du møter de fra jobb i fritiden, hvor mange soverom dere kan få i Bærum kontra Lillestrøm og hvor mange barn dere vil ha. En ting verdt å nevne er at Lillestrøm - Oslo tar 10 min. med tog, Bærum - Oslo tar fort lang tid kollektivt med mindre vi snakker sentralt i Sandvika. Dette er kanskje mer relevant når ungene blir tenåringer, men noe å tenke på uansett. 

Anonymkode: 72544...9e3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Familie!! Det er en verdifull ressurs. 

Anonymkode: d3a00...7a0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi flyttet til et flott område uten nærmeste familie pga område, ressurssterke familier og gode skoler. Familien bor på langt unna. 

Barnevakt har ikke vært noe problem, da det alltids er noen tenåringer som ønsker å ha dette som jobb. Man blir etterhvert kjent med andre familier i område og man kan bytte på å være barnevakter for hverandre osv. 

Bosetter du deg i nærheten av Jar, Stabekk, Bekkestua, Blommenholm eller Høvik, er det godt med kollektivtilbud.

Anonymkode: 35ea4...12f

Skrevet

Tenk reisevei til jobb først. Selv med dagens utvikling innen hjemmekontor vil reiser til og fra jobb være mye viktigere enn avstanden til barnevakt. 

Dere kommer selvsagt ikke til å beholde dagens arbeidsplass resten av livet, men reisemulighetene til og fra der de fleste arbeidsplassene ligger bør vektlegges.  

Anonymkode: 04fef...331

• Liker 4
Skrevet

Og da har du forsikret deg om at slekta ønsker å ta jobben med å passe dine framtidige barn? Lillestrøm - Bærum er vel uansett en overkommelig strekning å tilbakelegge. 

Anonymkode: c88a7...315

Skrevet

Avstanden mellom Lillestrøm og Bærum er såpass kort at hvis den blir avgjørende for om dere får hjelp av familie til barnepass o.l. er ikke viljen til og interessen for å hjelpe så stor i utgangspunktet. Men hvis ditt eneste argument for Bærum er basert på at du tror det er flott og ressurssterkt, vil jeg si at mannens tilknytting og familie er et tyngre argument...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting verdt å nevne er at Lillestrøm - Oslo tar 10 min. med tog, Bærum - Oslo tar fort lang tid kollektivt med mindre vi snakker sentralt i Sandvika.

Det kommer jo helt an på hvordan du bor i forhold til togstasjonen begge steder.

• Liker 1
Skrevet

Lillestrøm er da flott det.

Hadde aldri flyttet herfra til Bærum iallfall.

Anonymkode: dd55c...a69

• Liker 1
Skrevet

Dere må også tenke på hva slags miljø barna vil vokse opp i. Og hvordan deres økonomi vil være i forhold til de rundt dere. 

Mange steder vest for Oslo, er det en del merkepress. Altså vil det kreve at dere til enhver tid kan gi barna deres det samme som andre barn i samme område har. (Hvis ikke vil de fort holdes utenfor.)

Jeg vil også tro at det er en del forskjellige områder og miljøer nær Lillestrøm, der noen (særlig de med litt store, fine hus) vil være ganske så ressurssterke foreldre og gode bomiljøer. 

For egen del har vi hatt veldig god nytte av å ha familie nær oss. Det har gjort at vi kunne ha besteforeldre som hentet tidlig i barnehagen 2 ganger i uka. (1 gang pr besteforeldrepar). Vi får hjelp til hverdagsaktiviteter når det skjer noe på jobb, eller det skjer flere ting samtidig. Eller de kan komme om vi trenger hjelp når barna blir syke og det bare ikke passer å være borte fra jobb hele dagen.
Og familien stiller generelt opp når det er noe, eller bare fordi de har lyst. Helt uten at alt må planlegges lang tid i forveien. 

Vi har veldig godt nærmiljø der vi bor (Oslo øst). Med massevis av ressurssterke foreldre, som stiller opp for egne og andres barn. 
Vi har godt samarbeid med andre foreldre i nærmiljøet, med å dele på barnepass på fridager/ferier/planleggingsdager, og å få barna til/fra skole og fritidsaktiviteter. 
Men det at vi har mye god støtte rundt oss, betyr ikke at nærhet til familie ikke har vært viktig. 

Og så er det dette mer reisevei da. Hvor lang tid vil dere bruke til jobb (nåværende og fremtidig) fra der dere flytter til? 
Mange som bosetter seg et stykke utenfor Oslo (uavhengig av retning) opplever at mye av livet går med til å reise til og fra jobb, og å stresse med å rekke barnehage og skole og fritidsaktiviteter. 
Og det er ikke rent få av de jeg har jobbet med, som bor et stykke utenfor Oslo, som har gått fra prestigejobber til mer "ordinære" jobber, for å slippe å bruke så mye tid på å reise. 

Og skal dere bo et sted med mye reisevei, er dere avhengig av en løsning på hente/levere i barnehage/skole, fritidsaktiviteter o.l. som gjør at dere ikke bruker all tiden deres til å stresse rundt. Og der kan familie bety ganske mye. 
Det er selvfølgelig mulig å kjøpe tjenester. Men da må dere ha råd til det, og ikke bruke alle pengene deres til å bo et "bra sted". 

Jeg er selv fra Oslo Øst, og kunne aldri klart å bo i Bærum. For meg er det kulturkrasj. 
Men det høres jo ut som om du jobber med mange som bor der, og dermed er mer "inne i kulturen" enn det jeg ville vært. 
Men det kan også være at din mann, om han er fra området rundt Lillestrøm, vil oppleve det å bo i Bærum som kulturkrasj. Og at han vil føle at han blir sett ned på fordi han kommer fra der han kommer fra. 
På den annen side er han kanskje "konvertert" siden dere har bodd på Frogner. 

Jeg ville vært litt åpen for å se flere steder enn det dere allerede har sett. Det finnes mange fine boområder i Oslo, med mer ressurssterke folk enn det du kanskje tror. Og der dere kanskje får mye mer for pengene enn i Bærum. 

Anonymkode: 1182c...a79

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

TS her. Takk for mye innspill.

Jeg er selv fra Oslo Øst. Jeg tror jeg er blitt litt påvirket fra jobbmiljøet ja. Tidligere likte jeg ikke «snobber», så tror jeg selv blir lett påvirket og det handler kanskje mer om å bo på området enn noe annet. Jobber i Oslo sentrum. 

Bunner nok mer i hva andre tenker om meg og hvordan det fremstår å bo i Bærum. Som egentlig er veldig teit… Vi har begge «bra» jobber (hva enn det betyr), men vi er nok ikke like rike som sikkert mange rundt oss ville vært i Bærum om vi får noe til 10-11 mill (kanskje ok+ rekkehus). Litt som personen over er inne på.

Kjenner jeg bare trenger å tenke mindre på hvordan det blir oppfattet av andre, og heller hva som betyr noe (praktisk mtp jobb, venner, familie). Men jeg sliter litt med det. Tips? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er selv fra Oslo Øst. Jeg tror jeg er blitt litt påvirket fra jobbmiljøet ja. Tidligere likte jeg ikke «snobber», så tror jeg selv blir lett påvirket og det handler kanskje mer om å bo på området enn noe annet. Jobber i Oslo sentrum. 

Bunner nok mer i hva andre tenker om meg og hvordan det fremstår å bo i Bærum. Som egentlig er veldig teit… Vi har begge «bra» jobber (hva enn det betyr), men vi er nok ikke like rike som sikkert mange rundt oss ville vært i Bærum om vi får noe til 10-11 mill (kanskje ok+ rekkehus). Litt som personen over er inne på.

Kjenner jeg bare trenger å tenke mindre på hvordan det blir oppfattet av andre, og heller hva som betyr noe (praktisk mtp jobb, venner, familie). Men jeg sliter litt med det. Tips? 

Det siste du skrev. Tenk mindre fasade, og mer det som virkelig betyr noe

Anonymkode: 6ba58...da4

• Nyttig 1
Skrevet

Familie! Flyttet selv nærmere familie etter jeg fikk barn, og ikke angret et sekund ( nesten 😉). Det er uvurderlig å ha familie i nærheten, både for deg - de - og barna. 

Anonymkode: 41035...89e

Skrevet

Alle dere med fordommer mot Bærum, tipper dere kun har lest kvinneguiden og aldri snakket med noen som bor der. Det blir for dumt. 

For barna er det trygt og godt miljø å vokse opp i. Skolene er noen av landets beste.  Ja, kanskje du må kjøpe polo-trøye og rett utstyr. Men helle det enn knivstikking, foreldre som ikke stiller til dugnad, ikke inviterer alle i bursdager eller gidder å møte opp på foreldremøter.

Det er en grunn til at noen områder har høye boligpriser, fordi det er gode, trygge områder å bo i. Man får det man betaler for. 

Når det er sagt kjenner jeg ikke til Lillestrøm, så det kan være like bra det. Men Bærum fortjener ikke det ryktet det har blant enkelte.

Anonymkode: daf08...576

Gjest takinova
Skrevet

For 11 mill får dere kjøpt i det dyreste strøket i Lillestrøm. Trenger ikke være dårligere sosioøkonomi der enn i Bærum.

Skrevet

Litt spesielt å vektlegge hvor "flott" et område er. Hvorfor er status så viktig for dere? Tenk litt på det.

Jeg ville gått for nærhet til familie. 

Anonymkode: a0e15...75d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle dere med fordommer mot Bærum, tipper dere kun har lest kvinneguiden og aldri snakket med noen som bor der. Det blir for dumt. 

For barna er det trygt og godt miljø å vokse opp i. Skolene er noen av landets beste.  Ja, kanskje du må kjøpe polo-trøye og rett utstyr. Men helle det enn knivstikking, foreldre som ikke stiller til dugnad, ikke inviterer alle i bursdager eller gidder å møte opp på foreldremøter.

Det er en grunn til at noen områder har høye boligpriser, fordi det er gode, trygge områder å bo i. Man får det man betaler for. 

Når det er sagt kjenner jeg ikke til Lillestrøm, så det kan være like bra det. Men Bærum fortjener ikke det ryktet det har blant enkelte.

Men her kommer jo du indirekte med påstander om at alle andre områder har de problemene du nevner. Og det er jo virkelig ikke tilfelle. 

Jeg har "fordommer" mot Bærum, av typen "Jeg opplever at Bærum har en kultur der det er viktig å kunne vise frem status, ellers faller man lett utenfor."
Dette har jeg fått etter å ha møtt mange som har vokst opp i Bærum, hatt venner som har flyttet til Bærum, og hatt kontakt med folk fra Bærum. 
Og de har i stor grad underbygget mitt inntrykk. 
Det betyr ikke at det ikke er godt miljø og bra skoler der. Men det underbygger at prisene er høyere enn tilsvarende steder rent på grunn av at det å bo i Bærum er "status". Det er adressen som betyr noe, og ikke miljøet. 

Jeg vet om mange steder i og rundt Oslo der det ikke er knivstikking, der foreldre (i veldig stor grad) stiller til dugnad, der alle inviterer hele klassen i bursdager, og der det er full sal på foreldremøter. 
Dette er ikke noe unikt for Bærum. (Og det er ikke engang sikkert det gjelder for absolutt alle områder i Bærum. ) 

Og til TS: 

Hvis du synes dette er vanskelig, tenk på hva som betyr noe for deg og mannen. 
Gjerne med fokus på dere og deres barn og hva dere mener er viktig med barn og familie. 

Vil dere få barn og ha mest mulig tid med barna. Ja, da betyr reisevei enormt mye. 
Vil dere kunne klare dere uten bil i hverdagen? Da er det viktig å ha butikk, barnehage, skole og jobb lett tilgjengelig ved å gå, sykle eller reise kollektivt. 
Vil dere treffe familien ofte?  Da må dere bo nært nok til at dere kan treffes ofte. (Og helst ha plass nok til å ha alle på besøk på en gang.) 
Vil dere ha god plass og hage? Og i så fall hvor god plass og hva slags hage? Da må dere kanskje til et sted med mer areal for pengene.

Som nevnt, gode bomiljøer finnes mange steder. Gode skoler og barnehager likeså. Du må selvfølgelig undersøke litt og finne dem. Men det er nok ikke så vanskelig. Spesielt om du kjenner folk i nærheten.

Dere bør nok også se på utvalg fritidsaktiviteter for barn (helst bredt utvalg innen både idrett og kultur, siden dere ikke vet hva barna deres kan interessere seg for.) 
Og det skader aldri at det området dere flytter inn i er relativt ressurssterkt og at det bor mange familier der som er på omtrent samme stadium i livet som dere selv. 

Ikke kast bort deres og barnas liv på reisevei til og fra ting. Forsøk å ha alt dere trenger i hverdagen så tett på som mulig. 

Anonymkode: 1182c...a79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får nesten bestemme deg for om alle er grei mot alle uansett fordi Bærum er Kardemomme by eller om det har noen sosiale konsekvenser å ikke ville eller ha råd til polo- og annet utstyr. Det jeg har lest om og erfart fra Bærum er litt blanding av bygd og OsloVest. 

Jeg har jobbet på en skole i en annen by ved en rik bydelsskole som riktignok hadde mange bra kvaliteter og topp lærere men de elevene som ikke hadde penger falt så til de grader igjennom. Elevene hadde mindre respektekt for lærere som ikke hadde dyre klær. Noen av guttene solgte dop og jentene seg selv, for å få råd til det andre elever hadde hjemme av klær og utstyr. Det er jo dette som er fasade. 

Anonymkode: b2987...ce2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville heller valgt Bærum enn Lillestrøm hvis dere har barn. Jeg bor i Lillestrøm-området og deler av ungdomsmiljøet er ganske røfft!  

Anonymkode: 786b1...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 21.02):

Jeg forstår deg veldig godt. Den ideelle drømmen er sterk. Har det på samme måte. Ønsker og drømmer om den perfekte enebolig med mer utsikt og stor plass.

Samtidig er et budsjett på 11 million ikke så høyt om du vil bo i Bærum? Se iallfall på Finn hva du får for 11 mill i strøket du drømmer om. Og har du råd til drømmestrøket eller må du da bo i et mindre attraktivt område/tomt/beliggenhet i Bærum? 

Det er når barna blir større (fra 7-8 års alder) at plass hjemme virkelig blir et privilegie. Jeg hadde uten tvil valgt større plass og bedre bolig med ok beliggenhet. Det å ha en egen stue for ungdommen er viktig. Det er nok av gjenger som ikke har et sted å være og som derfor reker ute. 

Avstand til jobb og skole er også viktig. Hverdagen er viktigere enn kort avstand til familie. 

Jeg tenker value for money. Bosett dere i nærheten av en god skole i Lillestrøm. Ikke tenk på kollegaene dine. Kjekkere å ha venner som har ca samme økonomi uansett. 

Anonymkode: 2c4d4...9f5

Skrevet

Jeg er fra bygda, bodde mange år i Oslo øst,  og bor nå i Bærum, nær grensa til Oslo.

Det jeg elsker med å bo her, er at det er kort vei til både marka og tbanen. Det finnes nok snobbete områder,  men jeg tror det er ganske enkelt å styre unna,  altså. Rekkehusområdene er ikke spesielt snobbete.

Det de til gjengjeld er, er fulle av ressurssterke folk! Og det skal virkelig ikke undervurderes når dere leter etter et bra sted for barna å vokse opp. Her engasjerer så og si alle foreldre seg i barnas aktiviteter,  det er bortimot kamp om å ta på seg verv i skolen og det å inkludere alle barn er en selvfølge.

Jeg er ikke kjent med Lillestrøm,  og vil tro det er mye ulikt der,  men jeg hører fra venner rundt i landet hvordan de sliter når det mangler foreldreengasjement rundt barna.

Anonymkode: 45d82...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...