Gå til innhold

Hunden min har fått alopecia areata 😞

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

For en stund siden la vi merke til en flekk på huden til vår pomeranian. Tok han med til veterinæren og de sa at det sikkert er noe som har bitt han. Ettersom tiden gikk så har han fått en på  venstre siden av baken. Pleier å ta han med til frisøren for bad og stuss og div og damen sa at han har en pelssykdom som heter alopecia. :( Det pleier pomeranian å få i ung alder, min er nemlig 13 år. Jeg synes så synd på han. Har hørt og vet at mennesker kan få dette men ikke hunder.

Det synes ikke så mye, du ser bare 2 mørke flekker, men de synes mer hvis han ligger å sover feks. Og gjester vi får besøk av kommenterer dette og synes det er ekkelt og da blir jeg mer lei meg.

Er det noen som har opplevd dette med sine kjæledyr? Får de pels tilbake der de har hatt flekker? Eller forblir det uten?

Anonymkode: b3b4d...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gro ut igjen, eller det kan bli verre. Jeg fikk en stor flekk i bakhodet. Jeg hadde aldri hatt alopecia før, så det var sannsynlig at det kom av stress og/eller vitaminmangel. Jeg hadde noe lavt av b12, så jeg fikk tabletter. Etter ett år begynte det å vokse ut igjen. Om det er fordi jeg fikk opp b12 nivået eller om jeg ikke lenger slet med stress, er umulig å si. Det har gått noe år nå, og har ikke fått en slik flekk igjen. 

Om det er alopecia hunden din har, så kan det være greit å ta en blodprøve og helsesjekk bare for å utelukke eventuelle problemer som har trigget et alopecia angrep.

Alopecia i seg selv er helt ufarlig. Hunden din er like fin med og uten hårløse flekker. 

Anonymkode: f335a...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok først og fremst et problem for deg, og ikke et problem for hunden din.

Min erfaring som en kvinne som har hatt dette siden jeg var 2 år, er at det sosiale aspektet er det vanskelige med denne sykdommen, og det trenger ikke påvirke en hund i noen særlig grad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort problem for hunden, men det kan kreve litt mer av deg om eier.

For eksempel må den bare huden beskyttes mot direkte sollys, varme og kulde når pelsen ikke beskytter mot solbrenthet, varme og kulde lenger.

Anonymkode: 49146...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...