Gå til innhold

Fobi eller panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leter litt i blinde og tenkte derfor å spørre her. Jeg har nå hatt 3 merkelige episoder der jeg får totalt hetta i helt «trygge» situasjoner.

Første episode skjedde i et klokketårn i 50 varmegrader. Det var trangt og varmt! Pluss dårlig luft. Vi gikk og gikk og jeg visste ikke hvor langt det var til toppen! Og plutselig begynner panikken å melde seg. Jeg føler jeg ikke får puste, føler jeg blir kvelt og «må bort fra situasjonen». Jeg ser at det er luft rundt hodet mitt! Men allikevel føler jeg at jeg er på tur til å få panikk i redsel om å dø 😳 Jeg får betrygget situasjonen ved å ta tak i en hånd til følget mitt…

Situasjon 2 skjer i fjellet. 50 varmegrader tilfeldigvis, og jeg er i ferd med å få panikk i en oppoverbakke. Føler jeg kveles og er i ferd med å dø! Selv om stien er bred, og ingen fæle høyder.

Situasjon 3 skjer i flyet. Det er sikkert gode 25 varmegrader, dårlig luft og fult fly. Jeg kjenner at panikken griper meg, og jeg får følelsen av at jeg blir kvelt/kommer til å dø, og jeg vil bare av flyet NÅ! Må jobbe intenst med meg selv hele flyturen på 6 timer. Vanvittig hardt!

Jeg er ung >30 år og har aldri hatt problemer tidligere. Er i helt normalt god form! Elsker varmen, og har flydd vanvittig mye og har aldri slitt med klaustrofobi, varme etc. Hva er dette opplegget her? Kjenner det knyter seg i magen nå da jeg er redd for at denne panikken skal komme her og der og at jeg ikke har kontroll over dette 🥵

Anonymkode: b7080...a3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av delene, vil jeg tippe.. Det er nok bare varmen som gjør deg dårlig. Mange som har problemer med varme over 25 grader.

Anonymkode: 49f01...fb6

Skrevet

Jeg tenker også at det er varmen. Mange tåler den dårligere og dårligere med alderen. Så selv om du er ung, så virker det som om det er varmen. Fobi er det ikke.

Anonymkode: 62ea2...7c0

Skrevet

Varme gir ekstra stress i kroppen da kroppen gjerne ikke vil bli overopphetet, så det skjer noen prosesser. Vil tro at p gå tur 50 grader gjør noe med stressnivået ditt og har du vært på lang ferie i varmen så kan det hende 25 grader i flyet også ble for heftig. Mulig du var dehydrert også. Så en kombo av stress pga varmen og litt panikk fordi du kjente kroppen stresset?

Anonymkode: 6190f...380

Skrevet

Ingen av delene. Hvorfor behov for å sykeliggjøre normale reaksjoner?

Anonymkode: d82be...f79

Skrevet

Det er nok varmen. Den alene kan være nok til å skape en følelse av å ikke få puste, da det er krevende for kroppen å være utsatt for sterk varme. Og når man får en følelse av å ikke få puste, så får man lett panikk.

Anonymkode: 7a7a2...087

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...