Gå til innhold

Niåring alene på natt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent fortalte meg at hennes datter er alene hjemme når mor jobber natt. Hun legger seg alene, og har tre alarmer om morgnen. En til å stå opp, en når hun skal spise og en når hun skal gå.. Samme person begynte å venne jenta til å være alene korte perioder( på butikk etc) fra hun var tre!!

Jeg kunne aldri gjort det. Er det innafor?

Anonymkode: ae651...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei😱

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnevernet tenker jeg

Anonymkode: c76a7...75c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke innafor, og faktisk noe som burde meldes som bekymring til barnevernet. 

Anonymkode: 3d7b0...df5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Ikke greit. 

Anonymkode: cda31...2bf

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg burde kanskje sende en meld til bv. Moren er egentlig en fornuftig dame, men dette har jeg problemer med å svelge.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg burde kanskje sende en meld til bv. Moren er egentlig en fornuftig dame, men dette har jeg problemer med å svelge.

Ts

Kanskje? Nei, det er ingen kanskje her. Du må ta kontakte bv snarest!

Anonymkode: d0b25...1a1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

9 år går helt fint. Kommer selvsagt an på modenheten, men jeg var selv ofte alene fra jeg var 8-9 år. 10 år så var jeg en uke alene på fjellet i telt. 

Anonymkode: bd271...dd5

• Liker 7
Skrevet

Enn hvis det feks skulle begynne å brenne elns? 

Anonymkode: 6f81e...e83

• Liker 1
Skrevet

Kommer veldig an på jenta. Hva om jenta synes det er greit? Vil jo tro at mor hadde funnet andre løsninger om jenta ikke var moden nok.

Noen jenter på 9 er jo rolige, modne og fornuftige.

Anonymkode: 611ec...ffb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enn hvis det feks skulle begynne å brenne elns? 

Anonymkode: 6f81e...e83

Brenne kan det gjøre om du er 9 eller 19. Eller midt på dagen.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brenne kan det gjøre om du er 9 eller 19. Eller midt på dagen.

Problemet er at barn sover mye tyngre enn voksne, slik at det er mye større sjanse for at et barn ikke våkner av brannalarmen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts

Voksne gjør mye rart når det er nødvendig for seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Steike dette tok fyr i kommentarfeltet. 

Til TS. 

Det første du gjør er IKKE å kontakte barnevernet over noe slikt som dette. Hvis dette er noe du føler du ikke kan svelge så går du i dialog med moren. Ja så tøff er du. Så regner jeg med du klarer å finne en mulighet til å få vite hva jenta selv synes om dette. 

Fortsatt vanskeligheter med å svelge dette etter det, ja da kan du kanskje vurdere å kontakte noen. 

Tenk om dette er noe som fungerer helt greit for dem begge, og at det er gode grunner til at det blir gjort slik. hva om de har regler og rutiner som du ikke vet om. facetime, naboer andre nære relasjoner som er innom ... Å kaste folk fra bv på dem ( man vet aldri hvem man får ) kan skape mye hodebry og unødige ting. 

Du skriver jo også selv at moren er et oppegående menneske. 

For moren og barnet sin skyld. Gå litt mer inn i dette før du evt kontakter noen fra kommunen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje? Nei, det er ingen kanskje her. Du må ta kontakte bv snarest!

Anonymkode: d0b25...1a1

Nei! Man snakker da SELVSAGT først med moren!

Anonymkode: e7710...e93

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt ikke greit en plass 

Anonymkode: 5240d...e10

Skrevet

Det er stor forskjell på barn.

Mitt ene har sovet alene i telt eller hengekøye fra det var 8. Det har aldri noensinne lengtet, og elsker at det kan sove i hengekøye langt inne i skogen alene når vi er på fjellet feks. Dette barnet hadde syntes det var storartet om det måtte klare seg selv fra kveld og til skolestart.  Det hadde virkelig likt det. 

Et annet av mine barn, som nå er 8, kommer tuslende inn til oss hver eneste natt. Det skal helst sove i armkroken min, og lengter til oss om det er på overnatting hos mormor feks. Det har periodevis nattskrekk, og feler- er redd for mørket og lyder osv. 

Man kjenner sine barn best, og selv om situasjonen til din venninne ikke er optimal, er den kanskje ikke så ille heller? Du kan jo evt tilby at barnet sover hos dere de nettene hun jobber? 

Anonymkode: d7233...658

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Som noen andre påpeker; Barn sover tyngre enn voksne. Noe vi fikk erfare da brannalarmen plutselig ulte på natta - og alle 3 barna våre sov som om ingenting hadde skjedd (og vi har brannalarmer i stort sett alle rom, som er seriekoblet - så hele huset ulte). 

Hva om noen prøver å ta seg inn i huset? Det har også skjedd her..

Hadde aldri i livet latt en 9-åring ha ansvar for seg selv om natten. 

Har du god kontakt med moren? Ville først av alt funnet ut hvorfor hun gjør dette. Det finnes folk som kan hjelpe moren om hun er alene om ansvaret, og ikke har nettverk til turnusjobben sin. 

• Liker 2
Skrevet

Hun er 9 pg det går fint. Noen er også hjemme alene etter skolen og frem til forekdrene kommer hjem, når de går i 1klasse..da er de 6år.

Ungen klarer det helt fint, så da er det vel ingenting å bekymre seg for. Jeg handlet på butikken for mamma når jeg var 3. At dine barn er hjelpesløse , betyr ikke at andres barn er det. 

Anonymkode: bdd79...ce7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er 9 pg det går fint. Noen er også hjemme alene etter skolen og frem til forekdrene kommer hjem, når de går i 1klasse..da er de 6år.

Ungen klarer det helt fint, så da er det vel ingenting å bekymre seg for. Jeg handlet på butikken for mamma når jeg var 3. At dine barn er hjelpesløse , betyr ikke at andres barn er det. 

Anonymkode: bdd79...ce7

Det er stor forskjell å være hjemme etter skolen på dagtid, og å være hjemme alene på natta. Det forstår sikkert du også.

Anonymkode: ec346...dcb

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...