AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 En stygg. Ikke at hun skal ruse seg eller treffe menn. Men en ting som sårer meg veldig. Hun ville vite når jeg skulle på jobb. Jobber turnus. Vanligvis bryr hun seg ikke. Jeg spurte hvorfor hun lurte. Kommer med en lang forklaring. Viser seg at det ikke stemmer. Oppdaget på låst skjerm på mobilen hennes at hun løy. Jeg vet koden, gikk inn og sjekket og fant ut at alt er planlagt og jeg skulle lyges til. Noe hun har strengt forbud på. Hva hadde du gjort? Har ikke vært på mobilen hennes siden hun var liten. Utenom i dag. Fortelle jeg vet, så hun blir sint på meg i stede? Er så skuffet. Blitt løyet opp i ansiktet av en grunn vi har hatt mange runder på. Anonymkode: 2c864...b58 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Jeg hadde tatt full konfrontasjon, og inndratt ukelønna. Vis hvem som er sjefen. Anonymkode: e5fb4...5e0 4
Plutselig_gravid Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Vanskelig å svare på når jeg ikke vet hva hun løy om og hvor alvorlig jeg hadde sett på løgnen. Det som er mest relevant for meg er om løgnen er direkte skadelig for barnet eller andre. 25
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 Jeg ville konfrontert uten å fortelle at jeg hadde kikket på innhold på mobil. For eksempel sagt at jeg er usikker på om det hun har fortalt er riktig. Er det slik at du lyver til meg? Som forelder har jeg aksept for mye, men ikke at de lyver til meg. Skjule noe er noe annet, det er lov å ha hemmeligheter. Anonymkode: 5e909...1b5 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Hva er der hun skulle gjøre når du var på jobb da? Stikke ut på natten, ha overnattingsbesøk av kjæresten eller fest? Om det er noe sånt, tenker jeg at 13-åringen din ikke burde vært hjemme alene mens du er på jobb, og at du derfor burde få tak i barnevakt. Ellers veldig vanskelig å gi noen konkrete råd når man ikke vet hva det ble løyet om. Anonymkode: 9a436...e39 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 Min løy hele tiden. Jeg gadd ikke krangle om det. Så jeg bare sa fra at det var en løgn. Han var selvsagt sinna å påsto at jeg ikke trodde på han osv. Men viste seg at jeg altid har rett. Han får små rykninger i øynene han ikke klarer å skjule. Men for andre kan han nok virke veldig overbevisende. Jeg leste om noen som hadde mistet førekkortet sitt. Han hadde da vært borte et par dager. Så jeg spurte rett ut om det var han. Han svsrte nei, men jeg så det var en løgn. Så jeg sa det er bedre å si det selv, enn at jeg hører det fra andre. Han holdt seg borte i over en uke før han kom hjem, for å fortelle det. Har aldri vært slem med han når han sier sannheten og løgner. Men han misliker sp sterkt å gjøre feil at han ofte tyr til løgn. Han har pr.dd gitt opp, fordi mora bare vet sannheten uansett. Nå hender jeg må nremse litt iht at ikke alt mamma trenger å vite. Jeg har bare hele tiden vært tydelig på at at sånt går kun urover en og det er seg selv. Anonymkode: 6d4a0...425
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 Enig i at alvorlighetsgraden har alt å si her - sårer det deg fordi du er for nærtakende, eller fordi det faktisk er noe ille? Som i all annen barneoppdragelse er naturlige konsekvenser det beste - altså at barnet får trøbbel for det som det faktisk lyver om. Altså, om du har muligheten i å ta barnet på fersken i noe er nok det mye lurere enn å måtte innrømme at du har snoket. Evnt på andre måter hindre planen. Og da underveis/i ettertid få henne til å forstå hvorfor dette ikke var noe hun hadde lov til. Men det avhenger jo veldig av hva dette er. Anonymkode: 0dda3...5d0 8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En stygg. Ikke at hun skal ruse seg eller treffe menn. Men en ting som sårer meg veldig. Hun ville vite når jeg skulle på jobb. Jobber turnus. Vanligvis bryr hun seg ikke. Jeg spurte hvorfor hun lurte. Kommer med en lang forklaring. Viser seg at det ikke stemmer. Oppdaget på låst skjerm på mobilen hennes at hun løy. Jeg vet koden, gikk inn og sjekket og fant ut at alt er planlagt og jeg skulle lyges til. Noe hun har strengt forbud på. Hva hadde du gjort? Har ikke vært på mobilen hennes siden hun var liten. Utenom i dag. Fortelle jeg vet, så hun blir sint på meg i stede? Er så skuffet. Blitt løyet opp i ansiktet av en grunn vi har hatt mange runder på. Anonymkode: 2c864...b58 Høres ut som barnevakt er rette straffen her. Anonymkode: ea0c0...296 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Kommer helt an på hva det er,men jeg hadde nok byttet vakt uten å si noe, på den måten tatt henne på fersken. Anonymkode: 80741...2b9 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 Du må nesten fortelle hvorfor hun løy og hva hun løy om. Vanskelig å si noe om passende straff uten å vite alvorlighetsgraden. Anonymkode: 284ff...3e4 3
Raven.Writingdesk Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): En stygg. Ikke at hun skal ruse seg eller treffe menn. Men en ting som sårer meg veldig. Hun ville vite når jeg skulle på jobb. Jobber turnus. Vanligvis bryr hun seg ikke. Jeg spurte hvorfor hun lurte. Kommer med en lang forklaring. Viser seg at det ikke stemmer. Oppdaget på låst skjerm på mobilen hennes at hun løy. Jeg vet koden, gikk inn og sjekket og fant ut at alt er planlagt og jeg skulle lyges til. Noe hun har strengt forbud på. Hva hadde du gjort? Har ikke vært på mobilen hennes siden hun var liten. Utenom i dag. Fortelle jeg vet, så hun blir sint på meg i stede? Er så skuffet. Blitt løyet opp i ansiktet av en grunn vi har hatt mange runder på. Anonymkode: 2c864...b58 Altså: helt umulig å gi deg råd her. Kan jo være hun «sniker» seg ut for å møte pappaen sin som du har lagt for hat eller at hun er del av gjengmiljøet og skal møte opp til slosskamp for å banke opp noen. Det har ganske mye å si hva det er som : « sårer deg veldig dypt».. vi aner jo ikke om hun har god grunn til å lyve for deg eller ikke og det er ganske viktig for å gi råd… 18 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 Det hun hadde planlagt, var det egentlig så ille at hun må straffes hardt. Eller er du bare veldig såret av løgn? Anonymkode: fb5a1...217 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 TS. Kan dessverre ikke si hva det går i, i detaljer. Men det er alvorlig. Det er verre i mine øyne enn om hun stjal noe til et par tusen kroner for å si det slik😢 Anonymkode: 2c864...b58 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Er det skadelig for for deg, jenta eller andre? Barna mine juger, men da vurderer jeg alvorlighetsgraden i det. Barn juger og lærer seg det er en del av utviklingen. Noen ganger slipper de unna og andre ganger tar vi en alvorsprat. Desverre ingen råd siden du ikke kan si det. Anonymkode: 244ff...e01 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 Enig i at det er umulig å si noe om dette uten å vite årsaken. At det er verre en stjeling for deg sier lite. Hvis det feks handler om konflikt med barnefar er det sikkert ille for deg, men objektivt ikke ille Anonymkode: fdbf1...dc2 5 1
Fighter83 Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 Om det er å ha fest hjemme eller dra ut på fest med venner ville jeg ha ordnet barnevakt. Få f.eks.2 familiemedlemmer til å komme på besøk denne kvelden med overnatting 😉 Ekstra bra om ene er et barn på ca samme alder eller noen få år yngre😅
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 Når du ikke kan fortelle om løgnen er relatert til et familieanliggende, feks en hemmelige avtale med far som du er skilt fra, eller om det har med at hun har tatt et valg ang skole, fritidsaktivitet, testing av alkohol el lign som du overhodet ikke aksepterer så er det vanskelig å gi deg råd. Først må du bestemme deg for å være mere åpen om hva som er problemet. Du har jo nettopp opplevd å bli holdt utenfor sannheten , ikke sant ? Anonymkode: 18505...afd 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Det var jo en grunn til at du bestemte deg for å sjekke mobilen. Da hadde du vel allerede en mistanke om at hun løy. Kan du ikke bruke den mistanken og si at du tror hun lyver? Kan hende det blir vanskelig å skjule at du har sniker på telefonen, men kanskje verdt et forsøk og se hvordan hun/ han reagerer? Anonymkode: 537cb...60f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 0.02): TS. Kan dessverre ikke si hva det går i, i detaljer. Men det er alvorlig. Det er verre i mine øyne enn om hun stjal noe til et par tusen kroner for å si det slik😢 Anonymkode: 2c864...b58 Du er fullstendig anonym på et av Norges største diskusjonsforum. Sjansen for at noen skulle kunne kjenne deg eller datteren din er minimal. Spesielt siden det kun er du som vet om dette... Anonymkode: 0be62...0eb 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 Det er ikke straffbart å lyve, men det er straffbart å snoke på andres mobil eller data. Det er faktisk ganske normalt at tenåringer vil tøye grenser og teste ut "forbudte" ting, og at de lyver for å skjule det. Når du ikke vil fortelle hvor grov løgnen er, er det umulig å gi deg gode råd. Jeg ville fått store problemer med tilliten til en mor eller partner som begikk kriminelle handlinger for å snoke i mitt privatliv. Anonymkode: f49af...1a2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå