AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Hva gjør man når omsorgsperson til person med demens selv har tidlig demens? Merker at det har blitt verre de siste 4 mndene og den med demens ofte sitter aleine mens omsorgspersonen sover( grunnet annen sykdom) omsorgspersonen har de siste 4 mndene begynt og surre mer. Glemte legetimer og glemt grunn til legetimer. Glemte navn , gjort ting på upraktiske måter osv. når må man handle og hva må man gjøre? Begge testet seg får over 6 mnder siden og fikk beskjed at det skulle være oppfølging hvert halvår men de har ikke hatt oppfølging enda. Jeg er redd de skulle hatt møte en plass og glemt det. Jeg merker jeg er veldig beskymret men vill ikke handle før jeg må eller sterkere en jeg må da jeg er redd får både reaksjonene og får at de skal bli plassert på eldre hjem.. foreløpig får de i seg mat og dusjer og sånne viktige ting. Anonymkode: 926aa...e60 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Du ringer inn bekymring til fastlege. Anonymkode: bb5c6...c38 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør man når omsorgsperson til person med demens selv har tidlig demens? Merker at det har blitt verre de siste 4 mndene og den med demens ofte sitter aleine mens omsorgspersonen sover( grunnet annen sykdom) omsorgspersonen har de siste 4 mndene begynt og surre mer. Glemte legetimer og glemt grunn til legetimer. Glemte navn , gjort ting på upraktiske måter osv. når må man handle og hva må man gjøre? Begge testet seg får over 6 mnder siden og fikk beskjed at det skulle være oppfølging hvert halvår men de har ikke hatt oppfølging enda. Jeg er redd de skulle hatt møte en plass og glemt det. Jeg merker jeg er veldig beskymret men vill ikke handle før jeg må eller sterkere en jeg må da jeg er redd får både reaksjonene og får at de skal bli plassert på eldre hjem.. foreløpig får de i seg mat og dusjer og sånne viktige ting. Anonymkode: 926aa...e60 Det er ikke rett inn på sykehjem ved tidlig demens. Tilrettelegging og hjemmetjeneste er tiltak som kanskje kan være betryggende. Anonymkode: 5c9c7...d75 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke rett inn på sykehjem ved tidlig demens. Tilrettelegging og hjemmetjeneste er tiltak som kanskje kan være betryggende. Anonymkode: 5c9c7...d75 Takk❤️ ja det kunne det absolutt! Føler ikke de ikke kan bo hjemme men må ha noe hjelp og litt sosialt kanskje! Men er så sykt redd får gamlehjem pga man hører så mye fælt derfra! Kan heller ikke ta på meg ansvaret får dem pga egen helse. Men når burde man prate med legen? Vill de få vite at jeg har gjort det eller er det anonymt? Anonymkode: 926aa...e60 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk❤️ ja det kunne det absolutt! Føler ikke de ikke kan bo hjemme men må ha noe hjelp og litt sosialt kanskje! Men er så sykt redd får gamlehjem pga man hører så mye fælt derfra! Kan heller ikke ta på meg ansvaret får dem pga egen helse. Men når burde man prate med legen? Vill de få vite at jeg har gjort det eller er det anonymt? Anonymkode: 926aa...e60 Ta en prat med legen. Legen har sikkert et godt forslag til hvordan det skal bringes på banen. Det er mangel på sykehjemsplasser så det skal mye til for å få plass. Jeg har selv vært pårørende. Første steg var hjemmetjeneste et par ganger om dagen, og dusjehjelp en gang i uken, samt dagsenter en gang i uken. Disse hjelpetiltakene er enkelt å få innvilget om vilkårene er oppfylt, og veldig fleksibelt når det først er innvilger. Dvs. å få økt opp antall besøk osv. Jeg hadde godt samarbeid med hjemmetjenesten og opplevde aldri noe press, bare mennesker som ville oss vel. Også når det etter flere år kom til at det var uforsvarlig å bo hjemme, var de hensynsfulle og vi pratet om det, vi ble aldri overstyrt. Jeg syns heller ikke du trenger å være redd for sykehjem, når den tiden kommer. Når evnen til å ta vare på seg selv er opphørt, er det betryggende at de har noen der hele tiden. Mange fine mennesker der og, som mitt familiemedlem satte pris på. Anonymkode: 5c9c7...d75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå