AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Mulig jeg er paranoid nå, men har opplevd noe ekkelt. Det var ei som hadde ringt et familiemedlem for noen dager siden og bedt om mitt nr. Hun ville ikke si hvem hun var eller noenting. Hun skulle visst spørre meg om noe privat. Familiemedlemmet hadde selvsagt sagt nei og bedt henne sende meg en mld dersom det var så viktig. Så en natt et par dager etter, fikk jeg melding av en dame jeg ikke kjenner, om hun kunne låne penger av meg. 😨 Vi har ingen felles venner, ingen felles grupper og hun bor langt vekke.. Jeg blokkerte henne selvsagt, men kjenner jeg er litt redd. Vet ikke om disse to hendelsene har noe med hverandre å gjøre, men jeg har generelt veldig lite drama i livet og få og nære venner. Så... Jeg lurer egentlig litt på om jeg bør holde øynene litt oppe eller om det bare er å glemme hele greia? Jeg har barn og skal innrømme at jeg tenker worst case i mange tilfeller. Anonymkode: 0913d...a22 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Har du et vanlig navn? Hva finner du om dama på nettet, Facebook? Anonymkode: 10f6c...998 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Tipper det er scam. Anonymkode: 169b2...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du et vanlig navn? Hva finner du om dama på nettet, Facebook? Anonymkode: 10f6c...998 Ja både og, jeg har dobbeltnavn, et norsk og et utenlandsk. Hun har to profiler med bilde, bosted i Norge og virket som helt vanlige profiler. Virket ikke som svindel, mer mangel på folkeskikk.. Anonymkode: 0913d...a22
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Er bare å ignorere, ingenting skjer. Ville ikke kalt dette "ekkel opplevelse". Anonymkode: d4389...8ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 Det høres ut som scam. Ville ikke tenkt mer på det dersom det dukker opp flere mistenkelige henvendelser! Anonymkode: 57e19...ded
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er bare å ignorere, ingenting skjer. Ville ikke kalt dette "ekkel opplevelse". Anonymkode: d4389...8ba Synes det var passe ekkelt ettersom jeg ikke opplever noe slikt til vanlig 😅 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres ut som scam. Ville ikke tenkt mer på det dersom det dukker opp flere mistenkelige henvendelser! Anonymkode: 57e19...ded Håper virkelig ikke det skjer mer.. Anonymkode: 0913d...a22
Labello Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Hvorfor valgte hun akkurat deg? et tips er å sjekke opp nummeret på Vipps. Da får du hennes fulle ekte navn 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Labello skrev (13 minutter siden): Hvorfor valgte hun akkurat deg? et tips er å sjekke opp nummeret på Vipps. Da får du hennes fulle ekte navn Idk, hun ringte familiemedlemmet mitt med skjult nummer. Jeg har ikke nummeret mitt på nett, og vennelisten min er skjult fra offentligheten, så enten er det en "venninne" som vet om familiemedlemmet mitt nok til å ringe, eller så er det noen som snoker noe helt sykt. Familiemedlemmet kjente ikke stemmen heller.. Anonymkode: 0913d...a22
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig jeg er paranoid nå, men har opplevd noe ekkelt. (...) Så... Jeg lurer egentlig litt på om jeg bør holde øynene litt oppe eller om det bare er å glemme hele greia? Jeg har barn og skal innrømme at jeg tenker worst case i mange tilfeller. Anonymkode: 0913d...a22 Hold øynene 'litt oppe' de neste par dager. Noen har visst utsett deg som et mulig offer man kan svindle for penger. Men hele greia høres veldig primitiv ut, så vent og se om de ikke gir opp etter et par dager. Anonymkode: 1eb51...7bf
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 Hva slags melding fikk du? Sms? Messenger? Hvis sms kan du søke opp nummeret på Vipps. Hvis Messenger, søk opp profilen og se om den ser falsk ut (nyopprettet, få/ingen venner etc) Anonymkode: d5c56...a68
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hold øynene 'litt oppe' de neste par dager. Noen har visst utsett deg som et mulig offer man kan svindle for penger. Men hele greia høres veldig primitiv ut, så vent og se om de ikke gir opp etter et par dager. Anonymkode: 1eb51...7bf AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags melding fikk du? Sms? Messenger? Hvis sms kan du søke opp nummeret på Vipps. Hvis Messenger, søk opp profilen og se om den ser falsk ut (nyopprettet, få/ingen venner etc) Anonymkode: d5c56...a68 Jeg fikk mld på messenger/Facebook. Nå har jeg blokkert personen, men det så ekte ut utifra hva jeg fikk med meg. Jeg snoket jo litt tilbake. Hadde grei mengde med venner, og et år gammel profil ca.. Anonymkode: 0913d...a22
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk mld på messenger/Facebook. Nå har jeg blokkert personen, men det så ekte ut utifra hva jeg fikk med meg. Jeg snoket jo litt tilbake. Hadde grei mengde med venner, og et år gammel profil ca.. Anonymkode: 0913d...a22 Noen svindlere legger til en haug med venner for å skape seg en troverdig profil. De legger til kreti og pleti av ulike nasjonaliteter, er egentlig ganske enkelt å få navn på vennelista uten at man kjenner folkene. Anonymkode: bc478...939 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen svindlere legger til en haug med venner for å skape seg en troverdig profil. De legger til kreti og pleti av ulike nasjonaliteter, er egentlig ganske enkelt å få navn på vennelista uten at man kjenner folkene. Anonymkode: bc478...939 Ja, jeg pleier vanligvis være ganske god på å avsløre svindel, har fått "melding" fra venninner om at de har vunnet noe osv men de trenger meg til å et eller annet,.. Men synes dette virka ekte, både med bilder og alt, men håper det bare er upersonlig tull.. Anonymkode: 0913d...a22
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen svindlere legger til en haug med venner for å skape seg en troverdig profil. De legger til kreti og pleti av ulike nasjonaliteter, er egentlig ganske enkelt å få navn på vennelista uten at man kjenner folkene. Anonymkode: bc478...939 Absolutt, mange godkjenner ukjente mennesker som legger dem til, for at det skal se ut som de har mest mulig venner😅 Så det er null stress å få mange «venner» på Facebook om man går inn for det. Skjønner at det var ubehagelig ts. Det som gjør dette spesielt, er jo at familiemedlemmet ditt ble kontaktet først. Sannsynligvis skjer det ikke noe mer etter at du blokkerte personen, men skulle det gjøre det, så ville jeg tatt kontakt med politet før å få noen tips til hva du kan gjøre for å bedre sikre deg selv på nett. Blant annet ville jeg skjult vennelisten min på Facebook, så ukjente ikke kan snoke og finne folk de kan kontakte for å få kontaktinformasjonen din. I tillegg til at du også skjuler profilen din, selvsagt. Masse lykke til. Husk at det sannsynligvis ikke skjer noe mer, men det er klart det er ubehagelig uansett. Anonymkode: 12a53...24f 1 1
ops2 Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Svindlere prøver seg på massevis av personer, før eller senere treffer de noen som gir de penger. Jeg tror ikke de bryr seg om å reagere på de som sier nei, de går bare videre. 1
Amistad Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 det er jo slik at man sitter igjen med tusen spørsmål etter en slik hendelse Hvorfor blokkerte du henne? Fjern blokkeringen og spør henne flere spørsmål . Det er jo ikke farlig. Så finner du fort ut hva dette var.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Absolutt, mange godkjenner ukjente mennesker som legger dem til, for at det skal se ut som de har mest mulig venner😅 Så det er null stress å få mange «venner» på Facebook om man går inn for det. Skjønner at det var ubehagelig ts. Det som gjør dette spesielt, er jo at familiemedlemmet ditt ble kontaktet først. Sannsynligvis skjer det ikke noe mer etter at du blokkerte personen, men skulle det gjøre det, så ville jeg tatt kontakt med politet før å få noen tips til hva du kan gjøre for å bedre sikre deg selv på nett. Blant annet ville jeg skjult vennelisten min på Facebook, så ukjente ikke kan snoke og finne folk de kan kontakte for å få kontaktinformasjonen din. I tillegg til at du også skjuler profilen din, selvsagt. Masse lykke til. Husk at det sannsynligvis ikke skjer noe mer, men det er klart det er ubehagelig uansett. Anonymkode: 12a53...24f Jeg har skjult vennelisten min på facebook, tror man faktisk må være venner med meg for å se mine venner.. Og der er det egentlig bare folk jeg kjenner. Har typ tretti venner 😅 For offentligheten er profilen min rimelig låst, utenom at man kan sende meg en mld, men thats it. Kommer nok til å kontakte politiet dersom det skulle skje noe mer.. Amistad skrev (10 minutter siden): det er jo slik at man sitter igjen med tusen spørsmål etter en slik hendelse Hvorfor blokkerte du henne? Fjern blokkeringen og spør henne flere spørsmål . Det er jo ikke farlig. Så finner du fort ut hva dette var. Jeg ble faktisk redd, på en av de gruppene jeg er på var det ei som fortalte at noen hadde truet henne for penger. Mest sannsynlig var det en kjent relasjon, og ikke relatert til dette, men jeg ble ihvertfall litt redd etter den tlf samtalen også.. Hadde alt vært som normalt, hadde jeg nok gjort som jeg pleier og spurt hvem hun var osv, men torde ikke det nå gitt. Anonymkode: 0913d...a22 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Et lite tips er å ikke ta opp tlf hvis du ikke har lagret nummeret. Og hvert fall ikke før du har søkt opp nr på vipps. iPhone har gjort det slik at man får opp land ved utenlandske anrop, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt i sommer av ukjente numre fra Hellas, Uganda, Belgia osv. De tar jeg aldri opp. Aldri ta opp noens ukjente tlf Anonymkode: e8d2f...3dd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 Folk går langt nå får å tigge penger fra hvem som helst. Personangrep, trusler u name it.. folk er helt klikk blitt. At de ikke klarer å prioritere eget pengeforbruk er for meg uforståelig og klikker hvis ingen gir de penger til ditt og datt. Sånne ødelegger absolutt virkelig for trengende. Den personen du snakker om, høres dessverre veldig kjent ut. I hvis det er hun jeg tror det er, ligger hun i alle svindel gruppene du kan tenke deg. Dama går langt for å få snylta til seg penger fra andre og ikke levere tilbake. Og hun kontakter folk via telefon og. Trusler, lån, mas u name it. Og kontakter familie medldmer. En av fire kjente svindler horer. Men hun er desidert den som drar det altfor langt og bør få noen på døra som kan gi henne en real lære penge hun aldri glemmer. Anonymkode: 92159...03a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå