AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #41 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt sameie med fire enheter betalte 150k for maling av huset, dette var i 2021, før jeg overtok. Så nei 160k høres ikke mye ut Du mener kanskje at du har en enebolig. Man er selveier i et sameie. Generelt så har jeg litt problemer med å ha veldig mye sympati med deg, TS. Du må nesten regne med vedlikeholdsbehov når du bor i ett hus, og man bør vite at når man kjøper i et sameie så er det begrenset med felles låneopptak sammenlignet med ett borettslag. Dere har i tillegg diskutert dette i vår. At du ikke engang har en buffer på 40.000 når du eier noe som krever vedlikehold vitner om svært svak styring av egen økonomi. Eneste jeg kan gi deg medhold på at er rart er at de krever engangsinnbetalingen nå, og ikke til våren. Anonymkode: 38037...c39 Ja enig. Jeg kan betale 40 k innen 1 april men hvorfor innen 1 oktober Anonymkode: 7e848...252 1
Gud Skrevet 20. august 2023 #42 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja som sagt så kunne det da ha blitt sagt i mars at selvom vi betalingen dø så kunne vi ha diskuterer finansiering der og ikke komme med det nå på høsten på ett random møte og bestemme at man skal fikse seg ett lån på 40k. de andre er 2 par. Jeg er alene. Så er litt vanskeligere som alene forsørger men ja må vel snakke med banken. Hvorfor kan ikke tidsfristen for innbetaling være april 2024 ? Hvorfor må det være inne nå i oktober. Anonymkode: 7e848...252 Du har jo sagt at du ikkje klarer å spare 5000 i månaden, så om fristen blir april har ingenting å seie! 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #43 Skrevet 20. august 2023 Jeg kan fint spare 40.000 til april men da på min måte og ikke fast trekk 5000 i mnd. Til april er null stress fordi jeg har muligheter til å legge opp en sparing Anonymkode: 7e848...252
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #44 Skrevet 20. august 2023 Det er fordi jeg har mer inntekt i des/Jan/feb. Så da kan jeg sette av men ikke nå Anonymkode: 7e848...252 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #45 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bør det ikke være lengre tidsfrist for en innbetaling på 40 K eller en økning på 5000k i mnd. Vi har 2000 nå i fellesutgifter og styreleder mener da den ene løsningen er å betale 7000K fra oktober til mai Han tar 0 hensyn til at vi er i ulike situasjoner og sikkert lov det. Men. Jeg jobber som sagt ikke 100%, er alene mamma og vært sykemeldt. Og skal litt til å klare en fellesutgift på 7000 itilegg til andre utgifter på så kort tid. Eller få 40 K i lån Anonymkode: 7e848...252 Derfor burde dere som særeie kanskje ha spart opp til slike utgifter. Dere har jo en latterlig lav fellesutgift. Bare ved å hatt 500kr ekstra pr enhet i mnd til slike nødvendig oppussing ville spart dere for slike høye regninger. Hva gjør dere/du når taket og dreneringen må fikses? Anonymkode: 480ae...454 2
Brunello Skrevet 20. august 2023 #46 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere ikke kapital i sameiet i det hele tatt? Det burde vært en spareordning i fellesutgiftene øremerket «fremtidig vedlikehold». Å innkreve så store summer over så kort tid er urimelig. Vedtektene viser også hvor stort flertall det må være før noe kan bestemmes. Dette er ikke opp til styreleder å avgjøre. Er det ingen andre som har protestert? Du bør lese årsrapporten (noe alle skal få) og bli litt mer bevisst på sameiets økonomi og regnskap. Samt finne ut om det ble enstemmig vedtatt eller ikke. (evt hvor mange stemte mot). Det er vanskeligere å få lån i sameie, men helt umulig er det ikke. Borettslag har større muligheter for dette. Anonymkode: 88f65...b17 Ikke men noe om det du ikke kan noe om. Absolutt alt du hevder i dette innlegget er galt.
Brunello Skrevet 20. august 2023 #47 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja enig. Jeg kan betale 40 k innen 1 april men hvorfor innen 1 oktober Anonymkode: 7e848...252 Be om en betalingsordning. I verste fall betaler du alminnelige felleskostnader. Du kan ikke kastes ut før etter å ha en 6 måneders frist på å selge selv + en del tid til for purringer og inkassovarsel. Så når du har spart opp 40 000,-, betaler du. Får et par tusenlapper i gebyr.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #48 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan fint spare 40.000 til april men da på min måte og ikke fast trekk 5000 i mnd. Til april er null stress fordi jeg har muligheter til å legge opp en sparing Anonymkode: 7e848...252 Ta kontakt med styreleder og spør om det er greit? Er jo ikke verre enn at du risikerer å få et nei. Regner med at dere slipper å betale for hele malejobben før den er ferdig og hvis 3/4 av sameiet greier å følge planlagt nedbetaling så er det jo ikke så farlig at du trenger en egen plan. Så får du fra nå av tenke over om du har råd til å sette av penger til fremtidig oppussing eller om du bor i en bolig som er for dyr for deg. Anonymkode: 480ae...454 1
Brunello Skrevet 20. august 2023 #49 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg har ikke råd til 7000 i mnd. Da har jeg ikke penger igjen til regninger når økningen skal være så stor. Anonymkode: 7e848...252 Det er jo ikke de andres problem. Da må du ordne et lån. Det koster penger å beise. Prisen dere har fått er for øvrig lav. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #50 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal jeg bare ta opp lån på 40k sette inn innen 1 oktober uten å ha sett anbudet på papir eller noe som helst dokument Anonymkode: 7e848...252 Du kan jo be om å få se tilbudene som er innhentet. Dersom det.ikke er inngått kontrakt kan du også tilby deg å få inn flere tilbud. Anonymkode: 99fab...94f
Brunello Skrevet 20. august 2023 #51 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja enig. Jeg kan betale 40 k innen 1 april men hvorfor innen 1 oktober Anonymkode: 7e848...252 Antakelig for at sameiet ikke skal sitte med en betalingsforpliktelse de ikke har penger til å dekke. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #52 Skrevet 21. august 2023 Bytting av planker kan dere betale for. Men maling går an å gjøre selv, bare betale for malingen. Alle 4 kan male sitt eget område. 140.000 var jo spinnvilt. Anonymkode: d3177...09c 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #53 Skrevet 21. august 2023 Her var det noen røde flagg ja. 40k for noe maling for din boenhet. Tror det er noen som prøver å svindle deg. Omtrent 100%, du kan anmelde det slik at de får seg en liten smekk. Anonymkode: 21129...b15 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #54 Skrevet 21. august 2023 Brunello skrev (3 timer siden): Be om en betalingsordning. I verste fall betaler du alminnelige felleskostnader. Du kan ikke kastes ut før etter å ha en 6 måneders frist på å selge selv + en del tid til for purringer og inkassovarsel. Så når du har spart opp 40 000,-, betaler du. Får et par tusenlapper i gebyr. Dette er jo et helt idiotisk råd. Det vil jo være langt billigere å lånefinansiere vedlikeholdet enn å la det påløpe inkassosalærer og igangsettelse av tvangssalg. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan fint spare 40.000 til april men da på min måte og ikke fast trekk 5000 i mnd. Til april er null stress fordi jeg har muligheter til å legge opp en sparing Anonymkode: 7e848...252 Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke har begynt å gjøre avsetninger til vedlikehold før nå når du visste at avsetning til vedlikehold ikke var inkludert i felleskostnadene? Det er for øvrig, i motsetning til i borettslag, en helt vanlig måte å gjøre det på. Anonymkode: cb05c...c48 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #55 Skrevet 21. august 2023 3 hours ago, Brunello said: Det er jo ikke de andres problem. Da må du ordne et lån. Det koster penger å beise. Prisen dere har fått er for øvrig lav. noen spann med maling koster ikke 160k.. koster knapt 3-5k.. med mindre man må ha den dyreste beis/malingen. Anonymkode: 21129...b15 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #56 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var det noen røde flagg ja. 40k for noe maling for din boenhet. Tror det er noen som prøver å svindle deg. Omtrent 100%, du kan anmelde det slik at de får seg en liten smekk. Anonymkode: 21129...b15 Forarbeid, bytte av noe panel og to strøk maling på en flermannsbolig er ikke gratis. Synes absolutt ikke prisen virker unormal. Uansett, skal man forvente å ha innvirkning på styrets avgjørelse må man i alle fall møte opp på generalforsamling. Siden det bare er snakk om fire boenheter antar jeg at TS selv også sitter i styret? Anonymkode: cb05c...c48 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #57 Skrevet 21. august 2023 I borettslaget mitt satte de opp med 45% med en måneders varsel. Betaler plutselig 7800 kroner i fellesutgifter fast 🤪 da er det gøy å allerede ha 22000 i låneutgifter. Ja, på en inntekt. Føler med deg ts!! Anonymkode: a9d44...19b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #58 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta kontakt med styreleder og spør om det er greit? Er jo ikke verre enn at du risikerer å få et nei. Regner med at dere slipper å betale for hele malejobben før den er ferdig og hvis 3/4 av sameiet greier å følge planlagt nedbetaling så er det jo ikke så farlig at du trenger en egen plan. Så får du fra nå av tenke over om du har råd til å sette av penger til fremtidig oppussing eller om du bor i en bolig som er for dyr for deg. Anonymkode: 480ae...454 Ja jeg forstår alt. Hvorfor jeg sa nei i mars var også fordi jeg måtte prioritere å sette inn nye vinduer så jeg har jo spart men har måtte bruke det på 2 store vinduer som var viktigere enn maling. Og det sa jeg ifra. Derfor syns jeg at når man tar opp maling igjen så ble betalingen for det vært noe lengre enn 6 uker. Anonymkode: 7e848...252
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #59 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forarbeid, bytte av noe panel og to strøk maling på en flermannsbolig er ikke gratis. Synes absolutt ikke prisen virker unormal. Uansett, skal man forvente å ha innvirkning på styrets avgjørelse må man i alle fall møte opp på generalforsamling. Siden det bare er snakk om fire boenheter antar jeg at TS selv også sitter i styret? Anonymkode: cb05c...c48 Jeg var jo bortreist den dagen de avtalte og jeg sa ifra i god tid. Jeg kunne ikke avlyse det jeg skulle. Jeg sa jeg var tilgjengelig på telefon. Anonymkode: 7e848...252
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #60 Skrevet 21. august 2023 Det er jo ikke prisen jeg reagerer på. Det er at 40K skal inn innen 1 okt eller økning med 5000 fra oktober. Syns fristene var litt korte. Anonymkode: 7e848...252 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå