Gå til innhold

Sameie og ekstra innbetaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi bor i ett hus. Så han mener det koster hver enkelt 40.000 for å betale hele huset samt bytte noe plank. Men jeg stusser på hvorfor skal den store summen inn i oktober når huset skal males til våren 2024. 

Anonymkode: 7e848...252

Det lukter svindel lang vei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå detteer grunnen til at jeg er selveier. Hadde fått hetta av sånt. 

Jeg må jo ut med litt ekstra selv av og til men har da 100% råderett over når, og hvordan. Så jeg ikke plutselig sitter i en umulig økonomisk situasjon 

Anonymkode: 463c6...b26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må jo ut med litt ekstra selv av og til men har da 100% råderett over når, og hvordan. Så jeg ikke plutselig sitter i en umulig økonomisk situasjon 

Det er jo selveier. Men i en flermannsbolig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):
Det betyr at hver enhet må spare 40 000 NOK innen 1. Mai 2024. I praksis ble det foreslått følgende plan: Hver enhet kan velge mellom to løsninger: 
  1. (engangsbetaling) Hver enhet betaler 40 000 nok inn til felles konto før 1. Oktober 2023 (her kan man låne privat, eller bruke av oppsparte midler). 
  2. (spare hver måned) Hver enhet betaler f.o.m 1. oktober,  5 000 NOK ekstra i måneden frem til 1. Mai 2024(5 000 ganger 8 måneder blir også 40 000). 
Dette er de to finansieringsløsningene som det ble enighet om på forrige møte. Dersom det er andre muligheter, er det åpent for å fortsatt diskutere dette. Kom gjerne med forslag, men det må være detaljerte forslag med betalingsplaner og kostnadsoversikt. 

Veldig fint om hver seksjon kan sende en bekreftelse på hvordan finansieringsløsning dere foretrekker. 

Jeg er ikke så god på finansierings løsninger og komme med detaljert plan. Har ikke akkurat utdanningen for det. Så aner ikke hva jeg skal si

Her er det jo du som ikke har fulgt opp. Dette har altså vært diskutert på et tidligere møte, og de kom opp med to løsninger. Det har du tydeligvis ikke sagt noe på, var du uenig burde du hevet stemmen allerede da. Det er også bedt om at du kommer med en uttalelse, det har du ikke gjort, og du har hatt gode muligheter til å si fra om at du trenger lenger tid f.eks, eller ønsker flere anbud. Ser ut som dette har gått helt greit for seg, det er du som ikke har vært på ballen. En av ulempene med å bo i et sameie er at man ikke har oppspart kapital eller mulighet til å låne på eiendommen slik borettslag har, da må man regne med å måtte ut med større beløp når det skal gjøres større vedlikeholdsarbeid. Det må man ta med i beregningen når man kjøper i sameie fremfor borettslag, og sette av penger. 3/4 har bestemt seg, her har du ingenting du skulle sagt. Vi skal forresten male to blokker i borettslaget mitt neste år, ut fra prisen vi betaler for det høres ikke 160 000 for en firmannsbolig urimelig mye ut. Det er nok i det skiktet det ligger, men du kan jo pent spørre om dere kan innhente flere anbud.

Anonymkode: 93cc8...3ea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo selveier. Men i en flermannsbolig. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men enig. Man er mer selvstendig på når,hvordan og hvor mye. Nå er det styreleder som bestemmer og de andre bare følger etter mens jeg er mer den som sier ifra og undersøker ting

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo du som ikke har fulgt opp. Dette har altså vært diskutert på et tidligere møte, og de kom opp med to løsninger. Det har du tydeligvis ikke sagt noe på, var du uenig burde du hevet stemmen allerede da. Det er også bedt om at du kommer med en uttalelse, det har du ikke gjort, og du har hatt gode muligheter til å si fra om at du trenger lenger tid f.eks, eller ønsker flere anbud. Ser ut som dette har gått helt greit for seg, det er du som ikke har vært på ballen. En av ulempene med å bo i et sameie er at man ikke har oppspart kapital eller mulighet til å låne på eiendommen slik borettslag har, da må man regne med å måtte ut med større beløp når det skal gjøres større vedlikeholdsarbeid. Det må man ta med i beregningen når man kjøper i sameie fremfor borettslag, og sette av penger. 3/4 har bestemt seg, her har du ingenting du skulle sagt. Vi skal forresten male to blokker i borettslaget mitt neste år, ut fra prisen vi betaler for det høres ikke 160 000 for en firmannsbolig urimelig mye ut. Det er nok i det skiktet det ligger, men du kan jo pent spørre om dere kan innhente flere anbud.

Ja styreleder ville i mars vi skulle betale 40k da. Men jeg hadde ikke 40k da for å betale. Så ble det ikke lagt noen videre plan eller satt noe ny frist om at innen da og sa så skal det være oppspart eller man øker fellesutgift. Det ble ikke snakket noe før nå i forrige uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er jo at uansett om vi snakket om det i mars burde det ha blitt  lagt en bedre plan. Jeg trodde vi la malingen dø og kom faktisk litt brått på da at vi må cashe opp 40 k innen oktober eller jeg må leve i minus fra oktober til mai

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en annen leilighet i ett borettslag. Og der er bad pusset opp, men da fikk vi anbud fremvist, så ble vi enige om hvilken, så kom betalingsforslag. Man skal jo kunne få leve uten at en person skal ta hele økonomien. Finnes bedre løsninger enn det der men at jeg da mååå komme med detaljert plan er noe utfordrende syns jeg fordi jeg har ikke så god kunnskap så derfor ber jeg om råd her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare ta opp lån på 40k sette inn innen 1 oktober uten å ha sett anbudet på papir eller noe som helst dokument 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er160.000 er helt ok er mer tidsfristene og økningen jeg reagerer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at uansett om vi snakket om det i mars burde det ha blitt  lagt en bedre plan. Jeg trodde vi la malingen dø og kom faktisk litt brått på da at vi må cashe opp 40 k innen oktober eller jeg må leve i minus fra oktober til mai

Behovet for å male forsvinner jo ikke bare fordi diskusjonen stilnet. Du visste altså allerede i mars at dette var noe som måtte gjøres, da burde du begynt å spare opp den gang- Du kommer bare med unnskyldninger, men faktum er at bygge må vedlikeholdes, og det må du også bidra til. Så kan du allerede begynne å spare til man f.eks skal bytte tak, eller rør. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal jeg bare ta opp lån på 40k sette inn innen 1 oktober uten å ha sett anbudet på papir eller noe som helst dokument 

Det er opp til deg. Du kan be om å få se dokumenter og anbud, det har du rett til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for å male forsvinner jo ikke bare fordi diskusjonen stilnet. Du visste altså allerede i mars at dette var noe som måtte gjøres, da burde du begynt å spare opp den gang- Du kommer bare med unnskyldninger, men faktum er at bygge må vedlikeholdes, og det må du også bidra til. Så kan du allerede begynne å spare til man f.eks skal bytte tak, eller rør. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skal få pengene sine. Men bare trodde man skulle gjøre det på en mer riktig måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at det er160.000 er helt ok er mer tidsfristene og økningen jeg reagerer på

Den absolutt siste tidsfristen er når målarane skal starte, som eg går ut frå er i mai 2024. Då må pengane vere inne. Å betale 5000 per månad er den jevneste måten å få inn desse pengane på. Med tanke på den relativt høge inflasjonen vi har, vil du også spare nokre kroner på å ikkje betale alt med ein gong.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal få pengene sine. Men bare trodde man skulle gjøre det på en mer riktig måte 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gud skrev (1 minutt siden):

Den absolutt siste tidsfristen er når målarane skal starte, som eg går ut frå er i mai 2024. Då må pengane vere inne. Å betale 5000 per månad er den jevneste måten å få inn desse pengane på. Med tanke på den relativt høge inflasjonen vi har, vil du også spare nokre kroner på å ikkje betale alt med ein gong.

Men jeg har ikke råd til 7000 i mnd. Da har jeg ikke penger igjen til regninger når økningen skal være så stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg har ikke råd til 7000 i mnd. Da har jeg ikke penger igjen til regninger når økningen skal være så stor. 

Då har du jo ikkje råd til å betale 40000 innan mai uansett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde bedt om å se anbudet på jobben. 160k høres mye ut for 4 vegger.

Anonymkode: cb627...88f

Mitt sameie med fire enheter betalte 150k for maling av huset, dette var i 2021, før jeg overtok. Så nei 160k høres ikke mye ut

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du mener kanskje at du har en enebolig. Man er selveier i et sameie.

Generelt så har jeg litt problemer med å ha veldig mye sympati med deg, TS. Du må nesten regne med vedlikeholdsbehov når du bor i ett hus, og man bør vite at når man kjøper i et sameie så er det begrenset med felles låneopptak sammenlignet med ett borettslag. Dere har i tillegg diskutert dette i vår. At du ikke engang har en buffer på 40.000 når du eier noe som krever vedlikehold vitner om svært svak styring av egen økonomi.

Eneste jeg kan gi deg medhold på at er rart er at de krever engangsinnbetalingen nå, og ikke til våren.

Anonymkode: 38037...c39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (1 minutt siden):

Forslag?

Ja som sagt så kunne det da ha blitt sagt i mars at selvom vi betalingen dø så kunne vi ha diskuterer finansiering der og ikke komme med det nå på høsten på ett random møte og bestemme at man skal fikse seg ett lån på 40k. 
de andre er 2 par. Jeg er alene. Så er litt vanskeligere som alene forsørger men ja må vel snakke med banken. Hvorfor kan ikke tidsfristen for innbetaling være april 2024 ? Hvorfor må det være inne nå i oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...