Gå til innhold

Sameie og ekstra innbetaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

sameiet hadde ett møte nå. Jeg var bortreist så fikk ikke deltatt (ok det) sa jeg var tilgjengelig på sms om det var viktige avgjørelser. 

De har da bestemt at huset skal males til høsten. 
det er 2 innbetalings muligheter

1. Betale 5000 kr ekstra i mnd fra oktober til mai

2. innbetale 40.000 innen 1 oktober. 

jeg skjønte ikke helt hvorfor innbetalingen av 40.000 skal skje så fort når huset skal males til våren. Og burde ikke sånne summer ha litt mer tidsfrist enn 6 uker på å smacke opp 40K. 

jeg jobber ikke 100% så har ikke råd til 5000 kr utgifter i mnd. 

men jeg blir jo tvunget til å ta opp ett lån for å betale enten 1 oktober eller 5000 ekstra i mnd. 

er det ikke noe lover/regler regulert for dette? Trodde dette var sånn man snakket om på en generalforsamling og planla litt bedre. 

Noen med erfaring? Råd?

Anonymkode: 7e848...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva stod det i møteinnkallingen? Hadde dere ikke en saksliste der? 

Anonymkode: 480ae...454

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva stod det i møteinnkallingen? Hadde dere ikke en saksliste der? 

Anonymkode: 480ae...454

Nei bare at vi skulle snakke om hva som skal gjøres på dugnaden nå om en uke og ang maling av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke være lengre tidsfrist for en innbetaling på 40 K eller en økning på 5000k i mnd. Vi har 2000 nå i fellesutgifter og styreleder mener da den ene løsningen er å betale 7000K fra oktober til mai

Han tar 0 hensyn til at vi er i ulike situasjoner og sikkert lov det. Men. Jeg jobber som sagt ikke 100%, er alene mamma og vært sykemeldt. Og skal litt til å klare en fellesutgift på 7000 itilegg til andre utgifter på så kort tid. Eller få 40 K i lån 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tar opp lån så skal jeg jo klare å drifte lånet samt utgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns summen pr enhet muligens var høy. Er det innhentet flere tilbud på jobben? Er det nødvendig å male til våren?

Anonymkode: 61ea0...976

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke kapital i sameiet i det hele tatt? Det burde vært en spareordning i fellesutgiftene øremerket «fremtidig vedlikehold». Å innkreve så store summer over så kort tid er urimelig. Vedtektene viser også hvor stort flertall det må være før noe kan bestemmes. Dette er ikke opp til styreleder å avgjøre. Er det ingen andre som har protestert? Du bør lese årsrapporten (noe alle skal få) og bli litt mer bevisst på sameiets økonomi og regnskap. Samt finne ut om det ble enstemmig vedtatt eller ikke. (evt hvor mange stemte mot).

Det er vanskeligere å få lån i sameie, men helt umulig er det ikke. Borettslag har større muligheter for dette.  

Anonymkode: 88f65...b17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns summen pr enhet muligens var høy. Er det innhentet flere tilbud på jobben? Er det nødvendig å male til våren?

Anonymkode: 61ea0...976

Det er nødvendig å male til våren. Det er det men tidsfrist for å betale kan vel enten planlegges bedre eller betale over lengre tid? 5000 ekstra i mnd er myyye eller 40K innen 6 uker. Altså hallo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere ikke kapital i sameiet i det hele tatt? Det burde vært en spareordning i fellesutgiftene øremerket «fremtidig vedlikehold». Å innkreve så store summer over så kort tid er urimelig. Vedtektene viser også hvor stort flertall det må være før noe kan bestemmes. Dette er ikke opp til styreleder å avgjøre. Er det ingen andre som har protestert? Du bør lese årsrapporten (noe alle skal få) og bli litt mer bevisst på sameiets økonomi og regnskap. Samt finne ut om det ble enstemmig vedtatt eller ikke. (evt hvor mange stemte mot).

Det er vanskeligere å få lån i sameie, men helt umulig er det ikke. Borettslag har større muligheter for dette.  

Jeg har ikke fått årsregnskapet men vet sameiet har lite egen kapital men da kunne vel dette blitt planlagt bedre sånn at man kan ha lengre tidsfrister. Vi er bare 4 enheter. Har dere ett forslag på hva jeg kan si til styreleder? 
han er ganske ufin mot meg når jeg sa jeg var bortreist. Og mente sameiet mistet 8 timers arbeidskraft. Selvom jeg sa jeg kunne ta på meg oppgaver utenom felles dagen. Også bare vedtok de dette på møtet enda jeg sa jeg var tilgjengelig når det var store avgjørelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at dette ikke lot seg gjøre og sagt at jeg selv kunne male min del og betale malingen for min del. 

Enkelt og greit. 

Anonymkode: 1b37c...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at hver enhet må spare 40 000 NOK innen 1. Mai 2024. I praksis ble det foreslått følgende plan: Hver enhet kan velge mellom to løsninger: 
  1. (engangsbetaling) Hver enhet betaler 40 000 nok inn til felles konto før 1. Oktober 2023 (her kan man låne privat, eller bruke av oppsparte midler). 
  2. (spare hver måned) Hver enhet betaler f.o.m 1. oktober,  5 000 NOK ekstra i måneden frem til 1. Mai 2024(5 000 ganger 8 måneder blir også 40 000). 
Dette er de to finansieringsløsningene som det ble enighet om på forrige møte. Dersom det er andre muligheter, er det åpent for å fortsatt diskutere dette. Kom gjerne med forslag, men det må være detaljerte forslag med betalingsplaner og kostnadsoversikt. 

Veldig fint om hver seksjon kan sende en bekreftelse på hvordan finansieringsløsning dere foretrekker. 

Jeg er ikke så god på finansierings løsninger og komme med detaljert plan. Har ikke akkurat utdanningen for det. Så aner ikke hva jeg skal si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (2 minutter siden):

Ren svindel. Det koster ikke 40 000kr å male én enhet! 

Vi bor i ett hus. Så han mener det koster hver enkelt 40.000 for å betale hele huset samt bytte noe plank. Men jeg stusser på hvorfor skal den store summen inn i oktober når huset skal males til våren 2024. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville sagt at dette ikke lot seg gjøre og sagt at jeg selv kunne male min del og betale malingen for min del. 

Enkelt og greit. 

Jeg bor i 2 etg så vanskelig å dele inn huset sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt om å se anbudet på jobben. 160k høres mye ut for 4 vegger.

Anonymkode: cb627...88f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sameie kan ikke ta opp større lån fordi det ikke kan stille sikkerhet. Borettslag har en.eiendom som kan pantsettes.

Noen av oss foretrekker lave fellesutgifter og innbetaling når det skal skje noe. Da må man selv sette av midler til vedlikehold, eller ta opp lån. Det blir som om man har en enebolig.

Anonymkode: 99fab...94f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i 2 etg så vanskelig å dele inn huset sånn sett. 

4 boenheter =fire vegger. 

Du får male en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ekstremt dyr ut med 160 000 kr for å male og bytte noen bord i et hus med fire enheter. Da hadde jeg sagt at jeg kunne tatt jobben for 120 000...

Anonymkode: fb721...ca2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sameie kan ikke ta opp større lån fordi det ikke kan stille sikkerhet. Borettslag har en.eiendom som kan pantsettes.

Noen av oss foretrekker lave fellesutgifter og innbetaling når det skal skje noe. Da må man selv sette av midler til vedlikehold, eller ta opp lån. Det blir som om man har en enebolig.

Anonymkode: 99fab...94f

Ja det er sant. Men jeg mener 1. må planlegge bedre. Ikke kreve 40 k innen 6 uker. Og 5000 kr ekstra i mnd er mye med så kort frist

hadde vært noe annet om dette ble vedtatt i april 2023. Så kunne man spart lengre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom bare inn her for å si at jeg leste kraftig feil - samleie og ekstra innbetaling 😂 

beklager, trøtt - forlater tråden nå. 

Anonymkode: 4fa0e...8d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...