Gå til innhold

Kan noen hjelpe med å beregne diett? Skal ned 10 kg asap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet fra erfaring at man kan droppe nesten 20 kg på litt over en mnd. Men det var absolutt ikke sunt og heller ikke frivillig. Jeg var ekstremt syk med intense smerter og klarte ikke spise nesten noe som helst uten å spy eller få så sterke smerter at jeg ikke kunne bevege meg. Tvang i meg en liten yoghurt og en kopp med sånn "rett i koppen" kyllingsuppe. Det var alt jeg spiste i løpet av en dag, hver dag i ca. 5 uker. Da droppet jeg ned over 20 kg på de ukene.

Anonymkode: 3709d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at å droppe vekt raskt kan føre til at du rask legger den på deg igjen.... Bedre med en langsom og jevn vektnedgang, fordi da er sjansen større for at du beholder kiloene av hvis du lager deg gode rutiner. Som å være ute å gå, eller gjøre "cardio" på treningssenter i tillegg til litt styrketrening, spise mindre porsjoner, drikke mer vann, sørge for å få nok søvn (fordi søvn er faktisk veldig viktig for vektnedgang), etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at å droppe vekt raskt kan føre til at du rask legger den på deg igjen.... Bedre med en langsom og jevn vektnedgang, fordi da er sjansen større for at du beholder kiloene av hvis du lager deg gode rutiner. Som å være ute å gå, eller gjøre "cardio" på treningssenter i tillegg til litt styrketrening, spise mindre porsjoner, drikke mer vann, sørge for å få nok søvn (fordi søvn er faktisk veldig viktig for vektnedgang), etc.

Ja, sant nok, men hva definerer du som raskt? Er en kilo i uka raskt?

Hva er en langsom og jevn nedgang, en halv kilo uka?

Ts

Anonymkode: 421ad...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lavkarbo, høyprotein eller carnivore hadde jeg valgt.

Faste, spisevindu på 6-8timer.

Gå mye.

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/q1xP9z/spiser-kun-en-biff-om-dagen-alt-du-har-laert-er-feil

Anonymkode: fe762...cad

Hvordan gjør du det hekt konkret med spisevindu? (Hvis du har erfaring med det selb). Kommer ikke inn på saken dessverre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 165cm og målet mitt er 67kg. Det har jeg klart før. Da var jeg innenfor normal BMI. Men jeg hadde virkelig slitt med å bli slankere. 

Jeg går raskt opp i vekt og har nok ikke særlig høy forbrenning til tross for at jeg er aktiv 30min hver dag. Så jeg måtte spise maks 12-1500 kalorier hver dag. Måtte spise litt mindre noen dager hvis jeg ville kose meg litt ekstra i helgen.

Så jeg syns jo det virker litt drastisk å gå ned til 57 som du ønsker. Men det kan jo hende du klarer å kutte ned på kalorier likevel? Og kanskje trene mer om du ikke gjør det. Men hvis man er normalvektig så er det ofte vanskeligere å gå ned såpass mye raskt. Du må kutte der du klarer over tid. F.eks rugsprø i stedet for brød. Magert pålegg. Unngå f.eks ekstra kalorier som smør og majones. Bruk lettprodukter. F.eks melk i saus i stedet for fløte. Mer grønnsaker og kutt ut/mindre ris/pasta/potet. Protein metter mer. Unngå søtsaker og snacks. Kutt ut kvelds hvis du spiser det, eller hold det må et minimum som en frukt eller gronnsaksstaver.

Anonymkode: 75451...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 170cm og på vei ned fra 64kg til 58kg. Jeg går saaaakte ned i vekt på 1200kcal daglig. Men klarer ikke mindre mat enn det. Så du må bare se an hva som gjelder for deg, det er veldig individuelt.

Jeg anbefaler å se på det kostholdet du har nå, for å finne ut hvordan du skal gjøre det. Drikker du mye kalorier, er dette ofte lett å bytte ut med kalorifritt. Er det godteri som er årsaken, er det her fokuset må være. Sunn mat, men for store porsjoner? Da er det posjonskontroll som er veien. 

Jeg bruker appen Lifesum. Veier og legger inn alt. Planlegger ofte kvelden før, og legger inn, slik at jeg bare kan følge planen dagen etter. 
Jeg trener ikke annet enn litt gåturer, for trening øker appetitten for meg.

Anonymkode: a59c9...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 165cm og målet mitt er 67kg. Det har jeg klart før. Da var jeg innenfor normal BMI. Men jeg hadde virkelig slitt med å bli slankere. 

Jeg går raskt opp i vekt og har nok ikke særlig høy forbrenning til tross for at jeg er aktiv 30min hver dag. Så jeg måtte spise maks 12-1500 kalorier hver dag. Måtte spise litt mindre noen dager hvis jeg ville kose meg litt ekstra i helgen.

Så jeg syns jo det virker litt drastisk å gå ned til 57 som du ønsker. Men det kan jo hende du klarer å kutte ned på kalorier likevel? Og kanskje trene mer om du ikke gjør det. Men hvis man er normalvektig så er det ofte vanskeligere å gå ned såpass mye raskt. Du må kutte der du klarer over tid. F.eks rugsprø i stedet for brød. Magert pålegg. Unngå f.eks ekstra kalorier som smør og majones. Bruk lettprodukter. F.eks melk i saus i stedet for fløte. Mer grønnsaker og kutt ut/mindre ris/pasta/potet. Protein metter mer. Unngå søtsaker og snacks. Kutt ut kvelds hvis du spiser det, eller hold det må et minimum som en frukt eller gronnsaksstaver.

Anonymkode: 75451...cb2

Takk for gode forslag!

Det du mener at at du måtte spise 1200-1500 kcal for å gå ned i vekt da du var på rundt 67? (Ikke at dette måtte være dagsinntaket for å holde deg på den vekten?)

Jeg veide 57 kg for få år siden, så vet hvordan den vekten ser ut på meg. Det er sant at jeg da ligger lavt i vekt. Jeg er slank, men ikke mager/undervektig på 57 kg.

Nå på 67 er jeg litt lubben, men fortsatt normalvektig. Men dette er definitivt ikke trivelsvekt. Tror det er lurt som du sier å kutte snacks og sånn. Der har jeg en del å gå på. Men sikkert også å holde dagsinntaket lavt over tid for å presse nedover. Har nå regnet på det, og om jeg ligger lavt i ca 3 måneder, så bør jeg være i mål. Så er det å holde motivasjonen såpass lenge, da. For da må jeg nok være ganske streng med kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 170cm og på vei ned fra 64kg til 58kg. Jeg går saaaakte ned i vekt på 1200kcal daglig. Men klarer ikke mindre mat enn det. Så du må bare se an hva som gjelder for deg, det er veldig individuelt.

Jeg anbefaler å se på det kostholdet du har nå, for å finne ut hvordan du skal gjøre det. Drikker du mye kalorier, er dette ofte lett å bytte ut med kalorifritt. Er det godteri som er årsaken, er det her fokuset må være. Sunn mat, men for store porsjoner? Da er det posjonskontroll som er veien. 

Jeg bruker appen Lifesum. Veier og legger inn alt. Planlegger ofte kvelden før, og legger inn, slik at jeg bare kan følge planen dagen etter. 
Jeg trener ikke annet enn litt gåturer, for trening øker appetitten for meg.

Takk for tips om drikkbare kcal etc.

Ja, det som forvirrer meg når jeg leser om dette og andres erfaringer er at noen sier de går mest ned på 1200 kcal mens andre sider 1500. Kan se ut som noen går ned mer på 1500 kcal daglig enn 1200 kcal, og det er så lite intuitivt. Men det er vel individuelt, som du sier.

Hva er motivasjonen din for å gå ned til 58 når du er 170? Aner jo ikke hvordan du ser ut, men vet at jeg selv som er 7 cm lavere enn deg ser slank ut på den vekta (og tipper mot mager hvis jeg går ned særlig mer), så nysgjerrig på om du har vært på den vekta før og trives der eller om det er andre grunner til at du sikter såpass lavt? Ikke min sak, og folk ser veldig ulike ut på samme vekttall, så ikke svar om du ikke føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips om drikkbare kcal etc.

Ja, det som forvirrer meg når jeg leser om dette og andres erfaringer er at noen sier de går mest ned på 1200 kcal mens andre sider 1500. Kan se ut som noen går ned mer på 1500 kcal daglig enn 1200 kcal, og det er så lite intuitivt. Men det er vel individuelt, som du sier.

Hva er motivasjonen din for å gå ned til 58 når du er 170? Aner jo ikke hvordan du ser ut, men vet at jeg selv som er 7 cm lavere enn deg ser slank ut på den vekta (og tipper mot mager hvis jeg går ned særlig mer), så nysgjerrig på om du har vært på den vekta før og trives der eller om det er andre grunner til at du sikter såpass lavt? Ikke min sak, og folk ser veldig ulike ut på samme vekttall, så ikke svar om du ikke føler for det.

Min vedlikeholdsmengde er 1500, så jeg må lavere for å gå ned. Jeg har alltid veid mellom 55 og 58kg. Men som deg gikk jeg opp etter barn, mer snacks og også psykisk sykdom. Så jeg er rett og slett vant til en lavere vekt, og føler meg lubben nå. Har mage som står ut og dissete lår. Ser absolutt ikke mager ut på 58kg. (Har veid helt ned i 45kg i voksen alder, og da så jeg derimot mager ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min vedlikeholdsmengde er 1500, så jeg må lavere for å gå ned. Jeg har alltid veid mellom 55 og 58kg. Men som deg gikk jeg opp etter barn, mer snacks og også psykisk sykdom. Så jeg er rett og slett vant til en lavere vekt, og føler meg lubben nå. Har mage som står ut og dissete lår. Ser absolutt ikke mager ut på 58kg. (Har veid helt ned i 45kg i voksen alder, og da så jeg derimot mager ut).

Jeg skjønner, det hjelper ikke at andre sier det ikke "trengs" når man føler seg sånn og vet hvor man ligger på trivsel vektmessig. Sånn har jeg det også. Vet at jeg ikke "trenger" å gå ned disse kg helsemessig, men det er som en eller annen tidligere i tråden kalte det "forfengelighetskilo".

1500 på vedlikehold høres ganske gardt ut. Er det pga lavt stoffskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange kalorier man forbrenner påvirkes av ulike faktorer:

- Kroppssammensetning (høy muskelmasse forbrenner flere kalorier)

- Alder (jo eldre man er, desto færre kalorier trenger man

- Aktivitetsnivået i løpet av dagen

- Genetikk 

- Hormoner

Derfor vil noen fint kunne spise flere kalorier enn noen på akkurat samme BMI. Og derfor er det vanskelig å si til deg at du må spise X antall kalorier for å gå ned Y kilo i uken. 

En annen ting å tenke på er at en del av kaloriene kroppen bruker i løpet av en dag, er de kaloriene den bruker på å bryte ned maten. Dvs at matvarer som er vanskeligere for magen å bryte ned vil bruke litt mer energi enn f.eks en hvetebolle. Men det betyr også at hvis man spiser mindre, bruker kroppen mindre energi på denne prosessen. Man risikerer altså at energiunderskuddet ikke blir fullt så lavt som man tror. Det er også derfor noen mener at det er lurere å f.eks kutte 250 kalorier i maten og øke kalorier ut med 250 kalorier istedenfor å bare kutte 500 kalorier. 

Anonymkode: 54878...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste. Jeg gjør 18:6 

Vær bevisst på hva og hvor mye du spiser. Ved periodisk faste kan du likevel unne deg en del for kroppen vil regulere sult og metthetsfølelse på en litt annen måte. 

Gå turer, jogg om du kan. Jeg har hoppetau og tar noen runder med det. 

Anonymkode: f36e8...5b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei,

Jeg har gått opp en del på grunn av barn, det føles veldig ukomfortabelt. Jeg vil ned disse kg asap, men trenger tips til hvordan jeg kan gjøre det.

Jeg vi ned så raskt son mulig, og det er greit om det ikke blir veldig komfortabelt i perioden bare det ikke varer veldig lenge... noen som har tips til fremgangsmåte?

Jeg er altså 163 cm og veier 67 kg. Målet er 57 kg. Ammer ikke eller noe lenger. Veldig stillesittende jobb. Er 40 år. Timeglassfigur.

Hvor mange kcal bør jeg spise hver dag for å gå ned så raskt som mulig? Og hvordan bør jeg trene? Har lite tid til trening, men kan legge inn en effektiv økt hver dag hvis det er 20 min eller noe.

Noen tips?

Hvor lang tid tar det å gå ned 10 kg hvis jeg gir alt den perioden?

Jeg skal på en fest om noen uker og er motivert for å se smashing ut der, for da møter jeg folk som jeg ikke har sett på lenge. Har lyst til å gå ned disse kg og kjøpe den råeste kjolen hehe. 

Takk for all hjelp!

Selv om du ikke ammer har du små barn og en sulte diett er ikke greit. For ja skal du ned 10 asap må du sulte.

Anonymkode: b6629...626

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Periodisk faste. Jeg gjør 18:6 

Vær bevisst på hva og hvor mye du spiser. Ved periodisk faste kan du likevel unne deg en del for kroppen vil regulere sult og metthetsfølelse på en litt annen måte. 

Gå turer, jogg om du kan. Jeg har hoppetau og tar noen runder med det. 

Anonymkode: f36e8...5b3

Kjempelurt med hoppetau, det skal jeg bruke.

Kan du si noe om hvor lenge du har gått på det og hvor mye du går ned i uka? Teller du hvor mange kcal du får i deg i løpet av de 6 timene eller er ikke det så viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner, det hjelper ikke at andre sier det ikke "trengs" når man føler seg sånn og vet hvor man ligger på trivsel vektmessig. Sånn har jeg det også. Vet at jeg ikke "trenger" å gå ned disse kg helsemessig, men det er som en eller annen tidligere i tråden kalte det "forfengelighetskilo".

1500 på vedlikehold høres ganske gardt ut. Er det pga lavt stoffskifte?

Jeg er blitt 38år, og er ikke så veldig fysisk aktiv. Og er jo relativt slank. Så jeg tror kroppen rett og slett ikke trenger mer enn det, selv om jeg er 170cm. Eller det er jo sannheten, for jeg teller og følger med. Men kunne spise mer fritt når jeg var yngre, så forbrenningen har nok gått ned med alderen. Tror mange overvurderer hvor mye mat de trenger. Jeg må passe på, kan absolutt ikke «spise hva jeg vil», selv om overvektige kollegaer elsker å slenge det mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er blitt 38år, og er ikke så veldig fysisk aktiv. Og er jo relativt slank. Så jeg tror kroppen rett og slett ikke trenger mer enn det, selv om jeg er 170cm. Eller det er jo sannheten, for jeg teller og følger med. Men kunne spise mer fritt når jeg var yngre, så forbrenningen har nok gått ned med alderen. Tror mange overvurderer hvor mye mat de trenger. Jeg må passe på, kan absolutt ikke «spise hva jeg vil», selv om overvektige kollegaer elsker å slenge det mot meg.

Ser den og kjenner meg igjen i det.

Selv kan jeg nok ligge på 1700 som vedlikehold når jeg veier ca 60 kg. Men det blir jo mindre og mindre jo lavere vekten er, hehe.

Typisk kommentar! 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 12.29):

Takk for tips!

Nei, det er jo ikke verdt det om jeg går opp igjen etterpå. Vil bli liggende på vekta jeg hadde. Altså 57. 

Er utrent fra før, så de 20 min bør kanskje gå til raske turer? Eller baseøvelser? 

Men hvor lang tid tar det da, hvis jeg gjør det sakte men sikkert med 1300 kcal daglig? 

Ts

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 13.06):

Ja, sant nok, men hva definerer du som raskt? Er en kilo i uka raskt?

Hva er en langsom og jevn nedgang, en halv kilo uka?

Ts

0,5 kg er det som er anbefalt for varig vektnedgang. 
Jeg ville nok ikke satset på mye mer enn det når du i tillegg har svært begrenset tid til trening. 
Jeg ville ha startet med gå/jogge annenhver dag og baseøvelser annenhver dag. 
Altså gå/jogge såpass at du får opp pulsen skikkelig og blir svett. 

Men så er vekten egentlig bare en liten del av dette. 
Jeg har selv tatt grep om min livsstil og begynt trene en god del, både med jogging og styrke. Jeg har kuttet ut det meste av usunn mat, og begynt spise mye mer grønnsaker og proteiner. Jeg teller ikke kalorier. 
Begynte trene for 4-5 måneder siden, og la om kostholdet mer for tre måneder siden. Gradvis økning av treningsøkter og intensivitet. 
Jeg har gått ned 1,5 kg. 
Men jeg har gått ned flere buksestørrelser, og ser tydelig at rumpen har fått finere form. Jeg ser at overarmene er mer definerte. Og jeg tørr for første gang på mange år å gå i magetopper, og kan gjøre det uten at noe "tyter ut". 
Jeg er like høy som deg, veier 63 kg, og bruker nå 27 i livvidde på jeans. Og  kjolene jeg brukte i starten av 20årene ser plutselig bra ut igjen på denne 36 år gamle kroppen... 
Jeg merker også en betydelig endring i energinivå. 

Anonymkode: cdeee...a83

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

0,5 kg er det som er anbefalt for varig vektnedgang. 
Jeg ville nok ikke satset på mye mer enn det når du i tillegg har svært begrenset tid til trening. 
Jeg ville ha startet med gå/jogge annenhver dag og baseøvelser annenhver dag. 
Altså gå/jogge såpass at du får opp pulsen skikkelig og blir svett. 

Men så er vekten egentlig bare en liten del av dette. 
Jeg har selv tatt grep om min livsstil og begynt trene en god del, både med jogging og styrke. Jeg har kuttet ut det meste av usunn mat, og begynt spise mye mer grønnsaker og proteiner. Jeg teller ikke kalorier. 
Begynte trene for 4-5 måneder siden, og la om kostholdet mer for tre måneder siden. Gradvis økning av treningsøkter og intensivitet. 
Jeg har gått ned 1,5 kg. 
Men jeg har gått ned flere buksestørrelser, og ser tydelig at rumpen har fått finere form. Jeg ser at overarmene er mer definerte. Og jeg tørr for første gang på mange år å gå i magetopper, og kan gjøre det uten at noe "tyter ut". 
Jeg er like høy som deg, veier 63 kg, og bruker nå 27 i livvidde på jeans. Og  kjolene jeg brukte i starten av 20årene ser plutselig bra ut igjen på denne 36 år gamle kroppen... 
Jeg merker også en betydelig endring i energinivå. 

Anonymkode: cdeee...a83

Takk for tips. Tror jeg ender opp på 0,5 kg uka og satser på å være i mål i god tid før jul. Har startet og er spent på hvordan dette går.

Interessant at du har gått ned kun 1,5 kg og likevel flere strl i bukser. Og at du føler deg så mye freshere. Jeg har begynt å titte såvidt på noen treningsopplegg. Spent på hvordan dette blir utover høsten. Hadde vært topp å få mer overskudd og komme meg etter nattevakt og trøstespising og sånn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...