AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Har en historie med jernmangel, B12, folat og dvitamin mangel. Denne gangen så var resultatet på S-Jern 6,5 S-Folat var merket med HE S-Tranferrinmetning var 9 Som regel har ligget under normalen på B12 men jeg tar sprøyter så er en stund siden det har vært mangel der. Ellers så pleier jeg å ha under normalt på vitamin D men nå har vi jo hatt fint vær og sommer så jeg ligger på 62 der, sikkert mer nå siden det er en stund siden prøvene. S-Ferritin var og usedvanlig bra denne gangen den lå på 32. Eneste jeg stusset på denne gangen var b-trombocyttene som var på 391... Noen tanker? Anonymkode: bc00e...10b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Ser ut som det er ingen ting å bekymre seg for 😊 Anonymkode: 6a5b7...a3f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Dette er så lite over normalområdet at det ikke er noe å bry seg om. Det er også små naturlige variasjoner ved analysen også. Når det er sagt, så kan man få høyere B-lymfocytter ved feks en virusinfeksjon som forkjølelse Anonymkode: 8e1ed...52c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har en historie med jernmangel, B12, folat og dvitamin mangel. Denne gangen så var resultatet på S-Jern 6,5 S-Folat var merket med HE S-Tranferrinmetning var 9 Som regel har ligget under normalen på B12 men jeg tar sprøyter så er en stund siden det har vært mangel der. Ellers så pleier jeg å ha under normalt på vitamin D men nå har vi jo hatt fint vær og sommer så jeg ligger på 62 der, sikkert mer nå siden det er en stund siden prøvene. S-Ferritin var og usedvanlig bra denne gangen den lå på 32. Eneste jeg stusset på denne gangen var b-trombocyttene som var på 391... Noen tanker? Anonymkode: bc00e...10b 62 er under normalt på d vitamin, alt under 75 nmol er mangel. Man skal også alltid teste d vitamin om vinteren for å få et reelt bilde av faktisk verdi, siden det alltid vil være høyere om sommeren. Så med disse nivåene ville jeg tatt tilskudd, i tillegg til regelmessig inntak av fet fisk og egg. Anonymkode: f082f...b3c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 62 er under normalt på d vitamin, alt under 75 nmol er mangel. Man skal også alltid teste d vitamin om vinteren for å få et reelt bilde av faktisk verdi, siden det alltid vil være høyere om sommeren. Så med disse nivåene ville jeg tatt tilskudd, i tillegg til regelmessig inntak av fet fisk og egg. Anonymkode: f082f...b3c Tar året rundt denne prøven tok jeg som sagt for en stund siden så jeg har nok høyere nivåer nå, hos meg så er det bra bare jeg får det over 50 for det skal tydeligvis litt til. Etter sommeren kommer jeg med ofte opp til 75 men det skal litt til. Anonymkode: bc00e...10b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er så lite over normalområdet at det ikke er noe å bry seg om. Det er også små naturlige variasjoner ved analysen også. Når det er sagt, så kan man få høyere B-lymfocytter ved feks en virusinfeksjon som forkjølelse Anonymkode: 8e1ed...52c Takk for svar ble bare litt stressa når jeg så på denne statistikken at det går jevnt og trutt oppover. Anonymkode: bc00e...10b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tar året rundt denne prøven tok jeg som sagt for en stund siden så jeg har nok høyere nivåer nå, hos meg så er det bra bare jeg får det over 50 for det skal tydeligvis litt til. Etter sommeren kommer jeg med ofte opp til 75 men det skal litt til. Anonymkode: bc00e...10b Hvis du strever med å komme over 50 så tar du for lave doser. Anonymkode: f082f...b3c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): b-trombocyttene som var på 391... Anonymkode: bc00e...10b Hvor mye er bekymringsfult mye? Tror jeg hadde nesten 500 sist jeg tok blodprøver. Legen mente prøvene var fine, så jeg spurte ikke noe om det. Anonymkode: 0bfed...0aa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis du strever med å komme over 50 så tar du for lave doser. Anonymkode: f082f...b3c Virker som om kroppen min strever med å ta opp næringsstoffer men ja jeg tar nok for lave doser. Men når legen ikke mener jeg trenger mer eller på resept så har det ikke vært noe jeg reagerer på. Med tanke på hvor lavet lager jeg har hatt så er alt over 50 magisk. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvor mye er bekymringsfult mye? Tror jeg hadde nesten 500 sist jeg tok blodprøver. Legen mente prøvene var fine, så jeg spurte ikke noe om det. Anonymkode: 0bfed...0aa Er vel 1500 som er den magiske grensen. Grunnen for at jeg undrer litt er at jeg har en del smerte i kroppen og har hatt det i flere år, har tatt en del prøver for leddgikt og diverse uten noe resultat så jeg har undret meg over om dette kan være "begynnelsen" på noe.. Så er jeg og redd for å få en økt risiko som gjør at jeg er i fare for blodpropp siden jeg har en tilstand som gjør at jeg helst ikke vil ta blodfortynnende .Men det er nok mest sannsynlig at det er fordi jeg raskt har for lave verdier på jern og alt det der. Bare overtenker litt for når det kommer til helsa så virker det nesten som om det som kan gå galt går galt, neida, er ikke så ille men det har vært så mye rart de siste årene at jeg forventer nesten ALT nå. Anonymkode: bc00e...10b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som om kroppen min strever med å ta opp næringsstoffer men ja jeg tar nok for lave doser. Men når legen ikke mener jeg trenger mer eller på resept så har det ikke vært noe jeg reagerer på. Med tanke på hvor lavet lager jeg har hatt så er alt over 50 magisk. Anonymkode: bc00e...10b Når det gjelder dette må du ta grep selv. Du trenger ikke resept for å ta høyere doser, du får opp til 80 mcg reseptfritt (den på helsekosten inneholder også litt k2, anbefales). Ta den med mat med litt fett for best opptak. Prøv det 2-3 mnd. Hvis du har en lege som mener du ikke trenger mer når han ser hvor lave verdier du har, så bør du finne deg ny lege. Du bør være på 75 som et minimum (vinterstid), og helst mer. Og da må man høyne dosene for komme dit, for å unngå unødvendige helseproblemer. Anonymkode: f082f...b3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå