AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Del Skrevet 20. august 2023 Hunden min er forstoppet. Det skjer omtrent månedlig. Hunden er gammel. Denne gangen begynte det i går. Ingen avføring hele dagen i går, og ingen så langt i dag heller, selv om hunden prøver og prøver og presser. Sto ute i regnet i 40 minutter i stad og ventet mens hunden presset, men det kom ikke noe. Den får olje på maten da dette "smører systemet", men det kan ta noen dager før det løsner. Burde jeg droppe kveldsmaten til hunden i dag, for å ikke sette enda mer avføring "i kø" der inne? Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Del Skrevet 20. august 2023 Gi den medisinsk parafin, det er mye bedre enn olje. Olje tas opp, fordøyes og mister effekten, det gjør ikke parafin, veterinærer gir parafin ved forstoppelse. Og siden dette skjer hyppig: kom deg til veterinæren. Anonymkode: 02402...b4e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gi den medisinsk parafin, det er mye bedre enn olje. Olje tas opp, fordøyes og mister effekten, det gjør ikke parafin, veterinærer gir parafin ved forstoppelse. Og siden dette skjer hyppig: kom deg til veterinæren. Anonymkode: 02402...b4e "Kom deg til veterinæren".... ja, det hadde jeg da aldri tenkt på selv, tror du? Dette har pågått månedlig i flere år. Jeg har ikke fått noen mirakelkur hos veterinæren. Ikke har jeg råd til å dra dit hver måned heller og betale i dyre dommer for at de skal gi klyster. Det er det eneste de kan tilby. Jeg skal spørre etter medisinsk parafin neste uke, når vi skal dit for noe annet, Har ikke hørt det nevnt før. TS Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Del Skrevet 20. august 2023 Bytt fôr? Finn noe med mer fiber eller gi mer olje i maten? Anonymkode: 466ad...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 20. august 2023 #5 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg ville brukt lactulose heller enn vanlig olje. Medisinsk parafin er også bra. Det vil vel ikke skade å hoppe over et måltid, men personlig ville jeg gitt litt slik at hunden ikke blir veldig sulten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 20. august 2023 #6 Del Skrevet 20. august 2023 Medisinsk parafin får man på apoteket, uten noen resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bytt fôr? Finn noe med mer fiber eller gi mer olje i maten? Anonymkode: 466ad...2fd Bytte fôr er det verste vi kan gjøre, har vi erfart. Prøvd et par-tre ganger i de siste årene. Kjøpte veterinæranbefalt fôr, som skulle være bra enten for eldre hunder eller for hunder med sart fordøyelse. Forstoppelsen ble verre enn noen gang, og det som kom ut til slutt (etter mye lidelse hos hunden) var sagflis-aktig. Måtte gi vekk resten av sekken med mat. Det samme skjer hver gang jeg har prøvd noe nytt. Derfor holder vi oss strikt til det vi ser hun har tålt best de siste årene. Likevel skjer det altså en gang i måneden omtrent. Vi er slitne alle sammen. TS Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Del Skrevet 20. august 2023 Ulven skrev (14 minutter siden): Jeg ville brukt lactulose heller enn vanlig olje. Medisinsk parafin er også bra. Det vil vel ikke skade å hoppe over et måltid, men personlig ville jeg gitt litt slik at hunden ikke blir veldig sulten. Ja, jeg ga hunden en tredjedels porsjon, så hun skulle ha litt i magen, med litt olje på for å smøre systemet og mykgjøre det som er i tarmene. TS Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Del Skrevet 20. august 2023 Kjør på med vann. Vi mennesker får også lett forstoppelse når vi drikker for lite. Om han ikke vil drikke vann, så slipp godbiter eller pølsebiter i vannet. Eller gi vom-suppe. Anonymkode: 3247a...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Del Skrevet 20. august 2023 Ulven skrev (15 minutter siden): Jeg ville brukt lactulose heller enn vanlig olje. Medisinsk parafin er også bra. Det vil vel ikke skade å hoppe over et måltid, men personlig ville jeg gitt litt slik at hunden ikke blir veldig sulten. Jeg kjøpte en flaske lactulose på apoteket og ga henne ved et par anledninger når hunden igjen hadde forstoppelse. Det var ikke bra. Hunden spydde av det. Den oljen ser mer tyktflytende ut enn den olivenoljen jeg har tydd til. Kan tenke meg den er mer kvalmende, ja. Olivenolje spiser hunden på maten frivillig. Lactulose måtte jeg tvinge i hunden i svelget. TS Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjør på med vann. Vi mennesker får også lett forstoppelse når vi drikker for lite. Om han ikke vil drikke vann, så slipp godbiter eller pølsebiter i vannet. Eller gi vom-suppe. Anonymkode: 3247a...cf9 Veterinæren ba meg måle vanninntaket nylig og det gjorde vi over ett døgn med desilitermål. Hunden drakk nok for sin størrelse, iflg. veterinæren. TS Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Del Skrevet 21. august 2023 Har ringt to veterinærklinikker og søkt på internett. Medisinsk parafin er ikke vanlig å bruke til hund, og er egentlig heller ikke anbefalt. Det kan gi sprutdiare istedet. Lite brukt til mennesker også nå. Jeg ønsker ikke sprutdiare (langhåret hund) og heller ikke utover stuegulvet og/eller soverommet mitt. Det har skjedd før... Hunden fikk ut to små klinkekuler med avføring på stuegulvet i går kveld. De var myke, ikke harde som man skulle tro pga forstoppelse, pga oljen hun har fått på maten. Dette er vanlig hos hunden. Selv om hun har myk avføring nå, så er problemet (slik er det hver gang) at det ikke kommer ut likevel! Hunden står og presser og presser, men det kommer ikke. Det kan nesten virke som om hun med alderen har fått dårlige tarmbevegelser, dårlig utdriving av avføring. Det begynte da hun var 8-9 år, og har altså pågått noen år nå. ts Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Del Skrevet 21. august 2023 Har dere prøvd skånekost? Koker fisk og overkokt ris i samme vannet, tar vare på det, serverer gjennom flere måltider per dag med ekstra vann på og hvor ett av dem er med litt olivenolje på, etter noen dager også med godt bløtlagt tørrfor innblandet. Kombinert med mer aktivitet fungerer det godt her, men hunden vår er ikke så plaget som deres. Anonymkode: 3d663...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ringt to veterinærklinikker og søkt på internett. Medisinsk parafin er ikke vanlig å bruke til hund, og er egentlig heller ikke anbefalt. Det kan gi sprutdiare istedet. Lite brukt til mennesker også nå. Jeg ønsker ikke sprutdiare (langhåret hund) og heller ikke utover stuegulvet og/eller soverommet mitt. Det har skjedd før... Hunden fikk ut to små klinkekuler med avføring på stuegulvet i går kveld. De var myke, ikke harde som man skulle tro pga forstoppelse, pga oljen hun har fått på maten. Dette er vanlig hos hunden. Selv om hun har myk avføring nå, så er problemet (slik er det hver gang) at det ikke kommer ut likevel! Hunden står og presser og presser, men det kommer ikke. Det kan nesten virke som om hun med alderen har fått dårlige tarmbevegelser, dårlig utdriving av avføring. Det begynte da hun var 8-9 år, og har altså pågått noen år nå. ts Anonymkode: b99fc...40f Har en veterinær undersøkt hunden? Kan det være noe som fysisk sperrer/gir trang passasje i endetarmen? Type svulst eller lignende? Anonymkode: 3247a...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en veterinær undersøkt hunden? Kan det være noe som fysisk sperrer/gir trang passasje i endetarmen? Type svulst eller lignende? Anonymkode: 3247a...cf9 Har nevnt dette og snakket med veterinær om det flere ganger når vi har vært der. En gang hun skulle inn for noe annet for eksempel, hadde hunden forstoppelse, så jeg ba dem om å gi den klyster samtidig. De gjorde det, men de fikk ikke ut alt, for hunden kom hjem og strevde fremdeles med å presse hele tiden i en dag til. Før det endelig løsnet av seg selv. Tviler sterkt på teorien om svulst eller at noe fysisk sperrer, fordi hunden har normal avføring (konsistens, hyppighet, mengde) i ukesvis, før det plutselig kommer en forstoppelse igjen. I snitt en gang hver fjerde til sjette uke, vil jeg anta. Veterinæren har heller ikke nevnt den teorien, antageligvis fordi hunden er normal i lengre perioder. Dette har pågått i flere år. ts Anonymkode: b99fc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har nevnt dette og snakket med veterinær om det flere ganger når vi har vært der. En gang hun skulle inn for noe annet for eksempel, hadde hunden forstoppelse, så jeg ba dem om å gi den klyster samtidig. De gjorde det, men de fikk ikke ut alt, for hunden kom hjem og strevde fremdeles med å presse hele tiden i en dag til. Før det endelig løsnet av seg selv. Tviler sterkt på teorien om svulst eller at noe fysisk sperrer, fordi hunden har normal avføring (konsistens, hyppighet, mengde) i ukesvis, før det plutselig kommer en forstoppelse igjen. I snitt en gang hver fjerde til sjette uke, vil jeg anta. Veterinæren har heller ikke nevnt den teorien, antageligvis fordi hunden er normal i lengre perioder. Dette har pågått i flere år. ts Anonymkode: b99fc...40f Hm.. så merkelig. Tror kanskje jeg ville bedt om en røntgenundersøkelse hvis du har mulighet til det. Eller ultralyd. Rart at det ikke er der hele tiden da, men kommer og går. Har du forsøkt å føre ei dagbok over hva hunden spiser, drikker og mosjonerer over en periode på noen uker? Kanskje du ser et mønster på hva som trigger dette? Klyster løser jo ikke den bakenforliggende årsaken. Anonymkode: 3247a...cf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå