Gå til innhold

Er dette vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg trenger litt hjelp eller råd eller ja dere skjønner snart. 

jeg ble gravid i 2019 over gangen til 2020 og tok en abort da jeg bare var 21år og ikke helt klar for å bli mor. 

men nå har jeg ikke gått på p-piller eller noe på ca ca 2år. Jeg har ikke blitt gravid etter at jeg tok en aborten. Er dette vanlig? 

jeg har mensen som jeg skal, jeg har ikke testet eggløsning enda. Men vurderer en sjekk hos gyn.. men tar det så lang tid? Jeg sjekker ofte med appen jeg bruker (Flo) og har sex ofte. 

Anonymkode: 50867...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ny partner, eller er det samme mann som du ble gravid med forrige gang? 

Anonymkode: 45695...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du ny partner, eller er det samme mann som du ble gravid med forrige gang? 

Samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Samme

En abort skal ikke påvirke mulighetene for senere graviditet. Jeg tok selv en medisinsk abort i sommer, på grunn av en missed abortion, og spurte legen om nettopp dette. Jeg ville begynt med å ta eggløsningstester, kanskje du har veldig kort vindu, eller eggløsning på et helt annet tidspunkt enn du har trodd?

Og forresten, bare overse trollet i kommentarfeltet. Jeg har rapportert kommentarene, og jeg har full forståelse for at du valgte å ta abort da du gjorde det! Din kropp, ditt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har passet på å ikke ha sex ved eggløsning osv og passet på ellers, så da blir du ikke gravid. Derimot om du har prøvd lenge og ikke får det til,  bør du ta en tur til legen  for en sjekk. Obs hvis du prøver å bli gravid og er stressa over å ikke bli det,  så kan det påvirke også. Kvinnekropen er litt sånn for mange at er du stressa, så er det vanskeligere å bli gravid, fordi kroppen sier det er litt dumt tidspunkt.  

Nå varierer det også da iht at noen blir lettere gravid enn andre. 

En abort kan gi komplikasjoner.  Kommer også litt an på hvilke type abort du har hatt også.

Kommer ikke frem i inkegget ditt om du prøver å bli gravid eller ikke. Så vet ikke konkret hva som er riktig svar iht det du spør om.

Iallefall jeg kuttet ut p-piller 100% som 20åring. Er snart 50 og ikke tatt ei pille siden.  Fordi jeg tålte det ikke og bestemte meg for aldri ta noe sånt igjen. Dessuten var det en falsk trygghet for jeg måtte igjennom en abbort når jeg gikk på pilla. 

Så da var det like greit å vite hva jeg gjorde enn å tro jeg var trygg. Fikk to barn som planlagt. Første når jeg 26år. Har hatt samme partner fra jeg var 19. Så det går fint an å unngå graviditet uten p-piller. 

Vi har hatt ubeskyttet sex, i trygge perioder. 

Anonymkode: affe2...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende og hetsende ytringer. I tillegg er siteringer av slettede innlegg også slettet.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei dere! Jeg trenger litt hjelp eller råd eller ja dere skjønner snart. 

jeg ble gravid i 2019 over gangen til 2020 og tok en abort da jeg bare var 21år og ikke helt klar for å bli mor. 

men nå har jeg ikke gått på p-piller eller noe på ca ca 2år. Jeg har ikke blitt gravid etter at jeg tok en aborten. Er dette vanlig? 

jeg har mensen som jeg skal, jeg har ikke testet eggløsning enda. Men vurderer en sjekk hos gyn.. men tar det så lang tid? Jeg sjekker ofte med appen jeg bruker (Flo) og har sex ofte. 

Veldig mange som har tatt abort vil slite med å bli gravid igjen og mange klarer det ikke.

Anonymkode: b2956...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange som har tatt abort vil slite med å bli gravid igjen og mange klarer det ikke.

Det stemmer overhodet ikke! Legen som undersøkte meg etter min MA fortalte at alle de nyeste studiene viser at medisinsk abort ikke gjør det vanskeligere å bli gravid igjen. Faktisk tyder studier på at det er lettere å bli gravid rett etter en abort. At det skulle bli vanskeligere å bli gravid etter en abort er bare skremselspropaganda fra abortmotstandere som ikke holder seg oppdatert på ny forskning. NHI har også oppdatert sine råd rundt dette, fra å anbefale å vente minst 6 måneder etter en abort med å bli gravid på ny, til at man kan prøve igjen så fort aborten er overstått. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en svært uønsket kirurgisk abort pga kromosomfeil uforenlig med liv. Vi ønsket oss barn, så jeg spurte om dette påvirket sjansene for ny graviditet. Og svaret var at de aller fleste fikk ingen ettervirkning av abort. Med kirurgisk kan noen få arrdannelse, men de fleste ikke. Medisinsk er slik sett mindre invasivt. 

Anonymkode: 9c742...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er så feil informasjon som det går ann på få det..  🙈 

Anonymkode: 0176e...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...