AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg er så usikker på om det er forsvarlig å skaffe seg en chihuahua, og om det er verdt det. Eller om man betaler for å få et problem i hus. Er det mulig å få en tøff, selvstendig og trygg chihuahua? Jeg vet at mors lynne, en god oppdretter og god oppdragelse spiller en rolle.. men man kommer bare såpass langt med oppdragelse, når den er født med dårlige kvaliteter og dårlig adferd. Helse er også et problem. De er ganske mange vanlige helseproblemer med denne rasen. Tennene er dømt til å være en gedigen utgiftspost og et problem. Er det egentlig mulig å finne en frisk og fin renraset chihuahua? Anonymkode: 89389...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 20. august 2023 #2 Del Skrevet 20. august 2023 nkk.no er nok beste stedet å se etter friske, renrasede hunder. Ville startet der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Del Skrevet 20. august 2023 Vet om mange chihuahuaer. Har en venninne som avler på sine(de er chihuahua/pomeranian mix). De blir brukt som besøkshunder på sykehjem og lignende. Hun er svært flink med dem. De er forholdsvis stille, lydige og greie hunder. en i bygda her har 3 chihuahuer. Den ene er snill, stille og søt. De to andre er noen satans verk. Det er konstant gneldring, de glefser og biter, knurrer mer eller mindre konstant, nærmest umulig å gå tur med og svært beskyttende over eieren. Anonymkode: 2f50f...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Del Skrevet 20. august 2023 Millinea skrev (1 time siden): nkk.no er nok beste stedet å se etter friske, renrasede hunder. Ville startet der NKK driver ingen kontroll av de som er registrerte medlemmer der. Det har de ingen myndighet eller kapasitet til. Så lenge foreldredyrene er registrert i NKK og er renrasede, kan valpene annonseres som det. Uten at foreldredyrene en gang har behøvd å gå gjennom noen mentaltest eller utstilling. Folk kjøper jo miniatyrhunder uansett. Å finne valp fra rasen man ønsker på NKK er med andre ord ikke noe kvalitetsstempel. De har ikke gått gjennom noen kontroll, sjekk eller undersøkelser av NKK. Anonymkode: b71f6...3a5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg har chihuahua. Hun har jeg hatt i mange år, og er den snilleste hunden jeg noen gang har møtt. ❤️ Hun er veldig rolig og bjeffer bare en sjelden gang om noen kommer og banker på døren. Ellers aldri. Hun er heller aldri aggressiv og biter ikke. Det er kun en gang jeg har sett henne knurre og være i forsvar, og da var det fordi jeg lekte med en annen hund som hørte til noen i familien min. Den hunden "leke knurret" når man lekte med den. Men hunden min likte absolutt ikke at den hunden knurret til meg selv om det var i en lek, da kom hunden mitt løpende og stilte seg mellom meg og den hunden og knurret tilbake. Chihuahuaer er ikke født med dårlige kvaliteter og dårlig adferd. Folk som driver uforsvarlig og dårlig oppdrett og folk som behandler chihuahuaene som leketøy skaper disse dårlige ryktene om chihuahuaer. Saken om tennene er dessverre sant. De får ofte tannproblemer, men det gjør også de aller fleste andre små hunderaser. Hvis du vil ha en hund som ikke har så mye utgifter med tenner må du nesten ha en større hund. De får som oftest ikke tannproblemer i samme grad. Tidligere i år betalte jeg 10.500 kr for behandling av tennene til min chihuahua, og jeg må inn med henne igjen snart, fordi det virker som hun begynt å fått litt tannstein igjen. Sånn er det bare. Jeg prøver så godt jeg kan og gir henne bein så hun får tygget på, men tennene forfaller litt. Men min chihuahua begynner å bli litt gammel, så er ikke rart at hun har måttet trekt noen tenner. Anonymkode: f35c7...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 20. august 2023 #6 Del Skrevet 20. august 2023 Les rasespesifikk avlsstrategi (RAS) - denne skal ligge tilgjengelig på NKK.no og vil gi deg pekepinn på bl.a. helseutfordringer. Sjekk raseklubben - hva er avlskravene på rasen? Meld deg inn i ulike fora (finnes sikkert ulike grupper på FB f.eks) og delta i arenaer hvor du treffer ulike individer av rasen. Utstilling er vel kanskje den ene arenaen i så måte (?). Les, observer, still spørsmål og lær. Til slutt - skynd deg langsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Del Skrevet 23. august 2023 Hadde en som nettopp døde av kreft, ble 14 år. Bjeffet nesten ikke så tror det kan øves mye på. Og utenom å ha trukket noen tenner har den ikke hatt noe problem ift sykdommer. Anonymkode: 3fe46...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg har to chihuahua. Den ene er superaktiv og alltid på farten. Hun er ikke helt ren rase (1/8 papillon)Den andre er renraset og mer bedagelig anlagt. Ingen av de bjeffer mye, men kan si i fra om de opplever en situasjon som «truende». Begge er tøffe, selvstendige og trygge hunder. De kan gå lange turer. Begge er veldig kjærlige, snille hunder. Chihuahua har ryktet på seg med å være en manns hund. Det stemmer ikke for våre. Rasen blir veldig knyttet til eieren, men de elsker alle mennesker og er veldig glad i barn. Men man må passe godt på når de er sammen med små barn. Små barn er ofte hardhendte, og når hundene er såpass små som våre, (Ca 2 kg) er det fort gjort for barnet å skade den. Av samme grunn skal en chihuahuavalp aldri være alene i sofa eller andre steder der den kan falle ned å skade seg. Det med tennene stemmer dessverre. Begge har hatt ulike utfordringer på dette området, alt fra melketenner som ikke falt ut, selv om nye tenner tittet fram. Viktig å tegne god forsikring fra dag 1. Det stemmer ikke at Chihuahua har massevis av sykdommer, som noen hevder, da hadde de ikke blitt så gamle som de blir. Det er helt vanlig at en Chihuahua kan bli 15-18 år, og det er det okke mange andre hunderaser som blir. Anonymkode: e5eb8...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Del Skrevet 24. august 2023 Chihuahua er en liten hunderase, noe som gjør at det passer fint for meg som bor i liten leilighet og har begrenset plass. Min har en sterk personlighet og er selvsikker, noe sta. Smart og forstår trening raskt, men sta. Hun er veldig knyttet til meg og kjærlig. Hun kan bjeffe høyt når hun ser noe i vinduet eller hører noen ved døren, men jeg har trent på at hun skal være stille når jeg sier "Stille", og det funker som oftest. Bjeffer lite ute på tur. Jeg har ellers vært nøye på tidlig og riktig trening og sosialisering for å unngå utvikling av negative adferdsmønstre. Mange med chihuahua er ikke så nøye med treningen siden det er en så liten hund, men det er svært viktig for å få en god hund. Ekstremt viktig med alenetrening fra de er valp, de har lett for å utvikle separasjonsangst. Hun var enkel å tissetrene. Jeg må alltid kle på henne på tur når det er under 10 grader ute, ellers fryser hun. Les ellers opp på helsen deres, hvilke problemer som er vanlige. Min har god helse. Anonymkode: 3e57f...08b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg har chihuahua og har hatt andre hunderaser tidligere. Vil tenke meg om både to og tre ganger før jeg vurderer chihuahua igjen dessverre… Skriver «dessverre» for de har så mye annet fint i seg❤️ Vi har jobbet MYE med riktig sosialisering, miljøtrening mm., men selv etter kursing, instruktører og forskjellige aktiviteter så liker hun fremdeles ikke fremmede og bjeffer infernalsk for å få dem til å holde seg unna. Går fint med andre hunder både i hus og dem vi velger å leke med ellers. Elsker barna i hus nå, men da hun kom som valp tok det flere uker før hun ble trygg på dem. Fremmede barn er hun redd for og dermed bjeffer på dem og jeg har ikke tall på hvor mange timer vi har trent opp igjennom. Mtp trening generelt tar ting tid, og der hadde jeg andre forventninger mtp aktive ting jeg har erfaring med som agility og rally-lydighet, så jeg har bare måtte innse at det ikke er for henne, og heller bruke mer tid på den andre hunden i huset som elsker å lære. Tenner, ja, de må ofte korrigeres, men det må veldig mange hunder nå for tiden sa dyrlegen min. Anonymkode: 7aec2...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå