Gå til innhold

Kake som kan lages dagen i forveien!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha et lite familieselskap, og innser at jeg må lage kakene dagen før for at jeg skal rekke med alt. Vet jo at kaker med mye krem etc helst bør lages eller ihvertfall fylles med krem samme dagen og det er sikkert andre kaker som bør serveres nystekte. Er ikke noen ekspert, så jeg spør dere!

Blir glad for tips om type kaker, og gjerne velprøvde oppskrifter :)

Har noen kriterier til, siden jeg får allergiker på besøk må ikke kaken inneholde nøtter/mandler og ikke sitrusfrukt.

Takker på forhånd for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med en ostekake? Den må jo faktisk stå og stivne til dagen etter. Denne er min favoritt. Den inneholder litt sitronsaft, men det kan du fint kutte ut, smelt heller gelatinen i et par skjeer vann. Og gulrotkake er jo nydelig, og kan fint lages dagen før.

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.

Gulrotkake med gourmetglasur

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Endret av Arkana
Skrevet

Ser ikke helt problemet med å lage kakene dagen før jeg :) mammas bløtkake blir faktisk bedre etter en natt i kjøleskapet (den blir saftigere da), og sjokoladekake er det jo ikke noe problem å lage dagen før...

Gjest gjest 0
Skrevet

Hva med mandelkake med sånn gul krem? Det er sikkert noen her med en bra oppskrift.

Ellers er det mange sjokoladekaker som blir bedre av å stå et par dager. De er gjerne litt kompliserte, men kjempegode!

Skrevet

Går ikke med mandelkake pga allergien... men ellers godt forslag, for det er veldig godt :)

Skrevet

Krydderkaken til Cinnamon her i forumet er helt fantastisk, jeg lager den "hele tiden" og har tatt opp en bit fra frysen som vi skal ha til kveldskos i dag :)

----------

7,5 dl kefir el. kulturmelk

7,5 dl sukker

150 g smeltet margarin

1 ss natron

2 ts nellik

1 ts kanel

1 ts kardemomme

1 ts ingefær

2 ss tyttebærsyltetøy

8-9 dl hvetemel

Rør sukkeret ut i melken. Ha i natron, krydder og tyttebærsyltetøy. Sikt inn melet, litt og litt, og rør godt mellom hver gang. Bruk visp til å begynne med så unngår du klumper. Rør inn margarin til slutt.

Stekes i langpanne ved 180 gr. 50-60 min.

---------

Jeg bruker kun 6 dl sukker, det er mer enn nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...