Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Hei! Jeg skal ha et lite familieselskap, og innser at jeg må lage kakene dagen før for at jeg skal rekke med alt. Vet jo at kaker med mye krem etc helst bør lages eller ihvertfall fylles med krem samme dagen og det er sikkert andre kaker som bør serveres nystekte. Er ikke noen ekspert, så jeg spør dere! Blir glad for tips om type kaker, og gjerne velprøvde oppskrifter Har noen kriterier til, siden jeg får allergiker på besøk må ikke kaken inneholde nøtter/mandler og ikke sitrusfrukt. Takker på forhånd for svar
Arkana Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Hva med en ostekake? Den må jo faktisk stå og stivne til dagen etter. Denne er min favoritt. Den inneholder litt sitronsaft, men det kan du fint kutte ut, smelt heller gelatinen i et par skjeer vann. Og gulrotkake er jo nydelig, og kan fint lages dagen før. Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer. Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel. Endret 18. januar 2006 av Arkana
La Luna Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 Ser ikke helt problemet med å lage kakene dagen før jeg mammas bløtkake blir faktisk bedre etter en natt i kjøleskapet (den blir saftigere da), og sjokoladekake er det jo ikke noe problem å lage dagen før...
Gjest gjest 0 Skrevet 18. januar 2006 #5 Skrevet 18. januar 2006 Hva med mandelkake med sånn gul krem? Det er sikkert noen her med en bra oppskrift. Ellers er det mange sjokoladekaker som blir bedre av å stå et par dager. De er gjerne litt kompliserte, men kjempegode!
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 Går ikke med mandelkake pga allergien... men ellers godt forslag, for det er veldig godt
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 tropisk aroma (sjokoladekake) blir visst bare bedre av å stå et par dager, favorittkaka til en venninne. http://www.matoppskrift.no/sider/sokemaski...&type=oppskrift
Grooo Skrevet 19. januar 2006 #8 Skrevet 19. januar 2006 Krydderkaken til Cinnamon her i forumet er helt fantastisk, jeg lager den "hele tiden" og har tatt opp en bit fra frysen som vi skal ha til kveldskos i dag ---------- 7,5 dl kefir el. kulturmelk 7,5 dl sukker 150 g smeltet margarin 1 ss natron 2 ts nellik 1 ts kanel 1 ts kardemomme 1 ts ingefær 2 ss tyttebærsyltetøy 8-9 dl hvetemel Rør sukkeret ut i melken. Ha i natron, krydder og tyttebærsyltetøy. Sikt inn melet, litt og litt, og rør godt mellom hver gang. Bruk visp til å begynne med så unngår du klumper. Rør inn margarin til slutt. Stekes i langpanne ved 180 gr. 50-60 min. --------- Jeg bruker kun 6 dl sukker, det er mer enn nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå