AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Hvordan ser dere på, og håndterer dere foreldre dette? F.eks i fht ulik spilletid og forskjellsbehandling ( skryter mye av noen og aldri av andre), på et idrettslag. En ting er når det følger med begrunnelse og man kan forstå begrunnelsen, men der hvor det er vanskelig å forstå, på noen annen måte enn «trynefaktor» og vennskap med ungenes foreldre. Hva opplever dere og hvordan håndterer dere det? De er 14-15 åringer. Anonymkode: ba13b...db7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Her blir alle skrytt av, men i den alderen har de i hvert fall her startet med å "toppe" lagene. Noen har også i flere år hospitert til lag noen trinn over. Jeg synes det er helt innafor. De gjør jo det samme i skolen. Noen får 6 i matte, mens andre får 3... Anonymkode: e4d6b...ff4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Når de er 14-15 er det ikke unaturlig med topping av lag og ulik spilletid. Det er ikke lenger barneidrett, men ungdomsidrett. Men så kommer det selvsagt an på hva som er nivå og ambisjoner. For et satselag med ambisjoner om å vinne og som spiller på høyt nivå, kan man forskjellsbehandle på en annen måte enn på et lag i nedre divisjon som mest er med for gøy, Anonymkode: 78f82...90c 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 Når de er så gamle er det greit. Vil du ha mer spilletid må du trene mer, egentrening med ball, kondisjon, hurtighet osv. De er også gamle nok til å møte og håndtere livets motgang og urettferdighet. Jeg blander meg ikke inn. Dersom mitt barn hadde spurt meg til råds ville jeg kommet med noen innspill til hvordan det kunne håndteres. Anonymkode: cc0e5...fad
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Jeg er forsåvidt enig i det dere skriver, men noe av poenget mitt er hva man gjør når forskjellsbehandlingen handler om noe annet enn topping av lag ut fra prestasjoner eller oppmøte på trening, men når det er handler om «trynefaktor» eller relasjoner mellom enkelte trenere og foreldre osv.. ts Anonymkode: ba13b...db7
Enmanelskeråhate Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i det dere skriver, men noe av poenget mitt er hva man gjør når forskjellsbehandlingen handler om noe annet enn topping av lag ut fra prestasjoner eller oppmøte på trening, men når det er handler om «trynefaktor» eller relasjoner mellom enkelte trenere og foreldre osv.. ts Anonymkode: ba13b...db7 Vel det er vanskelig, men er stort sett foreldretrenere så da får man ta i et tak selv og bli trener evt
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i det dere skriver, men noe av poenget mitt er hva man gjør når forskjellsbehandlingen handler om noe annet enn topping av lag ut fra prestasjoner eller oppmøte på trening, men når det er handler om «trynefaktor» eller relasjoner mellom enkelte trenere og foreldre osv.. ts Anonymkode: ba13b...db7 Jeg trodde du snakket om 8 - 9 åringer først, før jeg så det var 14 - 15 åringer. Dette tror jeg ikke du blir kvitt. Anonymkode: 1d9ef...39b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Vel det er vanskelig, men er stort sett foreldretrenere så da får man ta i et tak selv og bli trener evt Ja det er foreldretrenere, og jeg skulle så gjerne ønske klubben så verdien av å få inn noen nøytrale trenere når ungene er blitt så store😔 Anonymkode: ba13b...db7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er foreldretrenere, og jeg skulle så gjerne ønske klubben så verdien av å få inn noen nøytrale trenere når ungene er blitt så store😔 Anonymkode: ba13b...db7 Ts Anonymkode: ba13b...db7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er foreldretrenere, og jeg skulle så gjerne ønske klubben så verdien av å få inn noen nøytrale trenere når ungene er blitt så store😔 Anonymkode: ba13b...db7 For mange betyr det at aktiviteten blir for dyr, mange slutter, og problemet løst. Anonymkode: cc0e5...fad
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i det dere skriver, men noe av poenget mitt er hva man gjør når forskjellsbehandlingen handler om noe annet enn topping av lag ut fra prestasjoner eller oppmøte på trening, men når det er handler om «trynefaktor» eller relasjoner mellom enkelte trenere og foreldre osv.. ts Anonymkode: ba13b...db7 Jeg sliter med å forstå hva slags forskjellsbehandling du tenker på. Det at treneren gir mer tilbakemelding til egne barn går greit. De skal være både forelder og trener. Anonymkode: cc0e5...fad
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 Jeg er veldig for å lære ungene til å tåle livets utfordringer, men synes det er vanskelig å pushe, motivere og hjelpe de å håndtere det når verken ungdommen eller jeg ser årsaken til forskjellsbehandlingen, når det ikke stemmer at min ungdom har vært mindre på trening eller gjør det dårligere på banen, eller det er mange i den posisjonen eller andre logiske forklaringer, annet enn «nei, du skjønner det at Ola(trener) og pappaen til Kari er bestevenner så derfor vil nok Ola at Kari skal få spille mer enn deg» e.l. Eller, «Jeg tror nok at Ola(trener) liker venninnene til Mari (datteren sin) bedre enn deg, så han vil at de skal bli tatt ut til kampen fremfor deg». ts ts Anonymkode: ba13b...db7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser dere på, og håndterer dere foreldre dette? F.eks i fht ulik spilletid og forskjellsbehandling ( skryter mye av noen og aldri av andre), på et idrettslag. En ting er når det følger med begrunnelse og man kan forstå begrunnelsen, men der hvor det er vanskelig å forstå, på noen annen måte enn «trynefaktor» og vennskap med ungenes foreldre. Hva opplever dere og hvordan håndterer dere det? De er 14-15 åringer. Anonymkode: ba13b...db7 Noen trenere kompenserer mye og har sett seg ut «sårbare» spillere som gjerne får mer ros enn de «fortjener» Noen får ikke så mye ros fordi trenerne forventer alltid at de leverer. Noen trenere har bare favoritter. Mange trenere ser bare noen få ting og får ikke med seg så mye, dvs de ser scoringen, men ikke den som gjør forarbeidet. Mitt råd om det ikke blir tatt godt imot hvordan barnet reagerer på tilbakemeldingene på fordkjellsbehandling er å bytte klubb. Spiller ikke alltid rolle om det er foreldretrenere eller andre, alle kan Har en datter som vi syntes det var rart ikke ble sett og fikk lite skryt, men merket at det var for at hun «alltid» gjorde det hun skulle så da ble det ikke til å skryte hele tiden, helt til de fikk en ny assistenttrener som så nye ting ved henne og kunne løfte henne. Uten denne treneren hadde datteren byttet klubb. Spilletid i denne alderen er på godt og vondt mest etter ferdigheter. Anonymkode: 0e5e2...468
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser dere på, og håndterer dere foreldre dette? F.eks i fht ulik spilletid og forskjellsbehandling ( skryter mye av noen og aldri av andre), på et idrettslag. En ting er når det følger med begrunnelse og man kan forstå begrunnelsen, men der hvor det er vanskelig å forstå, på noen annen måte enn «trynefaktor» og vennskap med ungenes foreldre. Hva opplever dere og hvordan håndterer dere det? De er 14-15 åringer. Anonymkode: ba13b...db7 Det behandle alle likt er ikke nødvendigvis rettferdig, ts. En 14-åring er uansett mange år for gammel til å tro at alle er like gode, like godt likt, legger ned like mye innsats etc. Hen er også mye for gammel til å tro på løgnen «verden er rettferdig». Verden er iboende urettferdig. Noen treffer en utmerket partner og lever lykkelig alle sine dager. Andre får bank av sin mor oppveksten gjennom. Barn behøver vite at livet er og alltid vil være urettferdig. Du kan også forklare det at ett barn er mer populært hos barn eller voksne med «trynefaktor». Eller du kan forklare barnet (og realitetsorientere deg selv) med å formidle at adferd skaper reaksjoner. Sympatisk adferd skaper sympatiske reaksjoner. Usympatisk adferd skaper krasse svar fra omgivelsene. Jeg har møtt voksne i 70-års alderen som «alltid» møter motstand fra omgivelsene. Fordi de selv velger oppføre seg på en måte som er umulig å like. Så juster slik adferd, eller godta at barnet vil lide livet ut. En 14-åring er også mye for gammel til å tolke «godt arbeid!» etter en slett trening som noe annet enn det er - nedlatende spydigheter. Stikke oppmuntre barn til å kreve ros for dårlig arbeid. Om voksne eller barn roser dårlige prestasjoner gjør de det med brodd. Og om treneren nå bare liker noen barn bedre enn andre uten at de øvrige er usympatiske? Treneren jobber trolig 20-30 timer per måned gratis. Skulle hen gjøre det uten å få noen fordeler, mener du? I så fall: still til oppgaven selv. Eller forklar barnet at å jobbe dugnad kommer med fordeler. Som å velge et lag hen liker trynet på. Anonymkode: fc8be...2e0 1
Enmanelskeråhate Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er foreldretrenere, og jeg skulle så gjerne ønske klubben så verdien av å få inn noen nøytrale trenere når ungene er blitt så store😔 Anonymkode: ba13b...db7 Er jo vanskelig å være nøytral som foreldre? Men kan ikke du bli trener da og være nøytral?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er foreldretrenere, og jeg skulle så gjerne ønske klubben så verdien av å få inn noen nøytrale trenere når ungene er blitt så store😔 Anonymkode: ba13b...db7 Sønnen hadde «nøytral» trener i fjor. Ja, han satte opp bra øvelser og hadde bra opplegg (var UEFA A trener), men for stor distanse til spillerne at jeg var glad når de gikk tilbake til foreldretrenere med UEFA B. Den eksterne treneren brydde seg bare om aller beste og mindre om hele laget. Synes det er stor forskjell på de trenerne barna har hatt som bare har noen grasrottrenerkurs og de som har gått gjennom høyere kurs. Litt mindre forskjellsbehandling pga relasjoner dess høyere trenernivå. Foreldretrenere på høyt nivå har for sønnens lag sett laget og bredden i større grad enn enkeltspillere. Anonymkode: 0e5e2...468
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå