AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Del Skrevet 20. august 2023 Hei. Nå er det jo tidenes soppsesong på østlandet, og jeg lurer på- kan man som gravid spise selvpluklet sopp? Jeg tror at i kostråd så står det at man skal vise forsiktighet pga mulighet for radioaktivt avfall etter tjernobyl ullykke. Jeg googlet meg frem til at det gjelder mest nord-vestlandet, trøndelag og nordnorge. Vet noen med sikkerhet at man kan spise sopp plukket rundt storoslo region? Jeg har ikke fått time hos jordmord før om 2 uker så får ikke spurt, og har gått forbi noen fantastiske matsopp som gjorde vondt å forlate i skogen. Ps vi er drevne sopplukkere og spiser kun sopp som er 100% trygge på at er matsopp. Anonymkode: 050e8...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei. Nå er det jo tidenes soppsesong på østlandet, og jeg lurer på- kan man som gravid spise selvpluklet sopp? Jeg tror at i kostråd så står det at man skal vise forsiktighet pga mulighet for radioaktivt avfall etter tjernobyl ullykke. Jeg googlet meg frem til at det gjelder mest nord-vestlandet, trøndelag og nordnorge. Vet noen med sikkerhet at man kan spise sopp plukket rundt storoslo region? Jeg har ikke fått time hos jordmord før om 2 uker så får ikke spurt, og har gått forbi noen fantastiske matsopp som gjorde vondt å forlate i skogen. Ps vi er drevne sopplukkere og spiser kun sopp som er 100% trygge på at er matsopp. Anonymkode: 050e8...06c Du kan uansett spise sopp du trenger jo ikke spise SÅ store mengder. Anonymkode: 0eb6e...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan uansett spise sopp du trenger jo ikke spise SÅ store mengder. Anonymkode: 0eb6e...254 Nei det er så klart ikke snakk om å leve av sopp men en gryterett eller en soppsuppe en gang i uka isj. Anonymkode: 050e8...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Del Skrevet 20. august 2023 Det skal gå helt fint!😊 Man spiser jo ikke akkurat uhorvelige mengder over lang tid - tror det er der man skal være litt forsiktig med. Pluss, helsemyndighetene er alltid veldig føre-var, så når de sier det skal være trygt i det sørlige Norge, så er det nok ikke noe tvil. Er selv gravid (på Sørlandet) og planlegger å spise selvplukket sopp i høst😋 Anonymkode: 74f83...87a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Del Skrevet 20. august 2023 Det er ikke alle sopper som tar opp like mye radioaktivitet. Rimsopp og blek piggsopp er vel verstingene, så du kan jo unngå de. Anonymkode: 1e2f7...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå