Gå til innhold

Spise sopp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er det jo tidenes soppsesong på østlandet, og jeg lurer på- kan man som gravid spise selvpluklet sopp? Jeg tror at i kostråd så står det at man skal vise forsiktighet pga mulighet for radioaktivt avfall etter tjernobyl ullykke. Jeg googlet meg frem til at det gjelder mest nord-vestlandet, trøndelag og nordnorge. Vet noen med sikkerhet at man kan spise sopp plukket rundt storoslo region? Jeg har ikke fått time hos jordmord før om 2 uker så får ikke spurt, og har gått forbi noen fantastiske matsopp som gjorde vondt å forlate i skogen. Ps vi er drevne sopplukkere og spiser kun sopp som er 100% trygge på at er matsopp.

Anonymkode: 050e8...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei. Nå er det jo tidenes soppsesong på østlandet, og jeg lurer på- kan man som gravid spise selvpluklet sopp? Jeg tror at i kostråd så står det at man skal vise forsiktighet pga mulighet for radioaktivt avfall etter tjernobyl ullykke. Jeg googlet meg frem til at det gjelder mest nord-vestlandet, trøndelag og nordnorge. Vet noen med sikkerhet at man kan spise sopp plukket rundt storoslo region? Jeg har ikke fått time hos jordmord før om 2 uker så får ikke spurt, og har gått forbi noen fantastiske matsopp som gjorde vondt å forlate i skogen. Ps vi er drevne sopplukkere og spiser kun sopp som er 100% trygge på at er matsopp.

Du kan uansett spise sopp du trenger jo ikke spise SÅ store mengder. 

Anonymkode: 0eb6e...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan uansett spise sopp du trenger jo ikke spise SÅ store mengder. 

Anonymkode: 0eb6e...254

Nei det er så klart ikke snakk om å leve av sopp :) men en gryterett eller en soppsuppe en gang i uka isj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint!😊 Man spiser jo ikke akkurat uhorvelige mengder over lang tid - tror det er der man skal være litt forsiktig med. Pluss, helsemyndighetene er alltid veldig føre-var, så når de sier det skal være trygt i det sørlige Norge, så er det nok ikke noe tvil.

Er selv gravid (på Sørlandet) og planlegger å spise selvplukket sopp i høst😋

Anonymkode: 74f83...87a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle sopper som tar opp like mye radioaktivitet. Rimsopp og blek piggsopp er vel verstingene, så du kan jo unngå de.

Anonymkode: 1e2f7...bf6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...