Gå til innhold

Klarer de fleste jenter pull-ups i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann, i 40-årene og snakket med en ung jente i 20-årene, som fortalte at hun klarte pull-ups, ca 10 stykker. Ja ga henne kompliment, men så sa hun at det var ikke så spesielt, at de fleste av hennes venninner også klarte pull-ups. Ekte pull-ups , uten strikk. Jeg sa til henne at jeg tror ikke det er representativt, men hun mente at de fleste unge jenter i dagens generasjon klarer pull-ups, og at det er veldig vanlig mål. 

Noen oppfatninger? Har hun rett, eller overdriver hun? Da jeg var på samme alder visste jeg ikke om noen jenter som klarte pull-ups (så sant hun ikke var turner eller trente veldig spesifikk idrett), og knapt noen som klarte vanlig armhevninger, 

Anonymkode: 2929f...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg egentlig ikke er tilfellet. Noen damer som har trent mye klarer sikkert det, men ikke gjennomsnittet av damer.

Endret av Mr X
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det er sååå vanlig, men at hvis man har en omgangskrets som trener mye er det lett å tro at det er mer vanlig enn det er. 

Jeg har aldri fått det til, på tross av flere år med styrketrening. Er ikke i nærheten en gang. Skyldes nok høy kroppsvekt og at jeg ikke trener målrettet nok mot akkurat det, selv om jeg periodevis prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det 

Ikke helt belegg for dette - men menn har vel i utgangspunkt mer muskelmasse så en utrent mann kan kanskje klare det men ikke en utrent dame. Dvs. skal du kare det må du trene spesifikt for det 

Og som det svares over - man klarer det ikke nødvendigvis med trening heller. Jeg trente spesifikt mot det men veide i utgangspunktet for mye så jeg fikk det aldr til uten strikk/hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med saken. Trener og trener. Fra 0 push ups klarer jeg nå 15 stående. Er kjempegøy. Håper jeg en dag klarer det.

Anonymkode: 6dbd6...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner når man er veldig tynn, så går det sikkert greit. Men hvis man venter noen til man veier 50-60-70 i stedet for 40 så blir det sikkert vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 36 år og husker at jeg var den eneste jenta i klassen/omgangskretsen som klarte pullups og armhevinger på ungdomsskolen og videregående. På den tiden var det ikke så vanlig for jenter å trene styrketrening, så det er mulig det er flere jenter som klarer pullups/armhevinger i dag nå som det har blitt veldig populært å trene på senter. 

Grunnen til at jeg alltid har klart disse øvelsene handler nok både om kroppsstørrelse (liten og lett), gener og at jeg har holdt på med hest siden jeg var 11. 

Anonymkode: 3d78f...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 år og 60 kg, og klarer fint pull ups. Men jeg har det i treningsprogrammet mitt, så det er jo noe som blir aktivt trent på.. 

Er ikke så mange damer på mitt treningssenter som gjør pull ups, men noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pull-ups?

Edit: Åja slik ja. Nei det tror jeg ikke alle klarer. Husker mine venninner greidde fint å entre seg bortover det der stativet på lekeplassen på barneskolen, jeg hadde ikke sjans selv om jeg ikke var spesielt tung. 
Så det ga jeg opp, orket ikke å bruke tid på. ☺️

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer det nok ikke, men mange jobber nok for det, og da får man det som regel til ganske raskt. Jeg er 37 og klarer kanskje 7, men jeg jobber ikke målrettet for å klare flere for tiden. Bare opprettholder det jeg har. Det er da stricte med helt strake armer. Generelt vil jeg si jenter er flinkere enn gutter til å ta pull ups med full range. 

Anonymkode: 7298b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med saken. Trener og trener. Fra 0 push ups klarer jeg nå 15 stående. Er kjempegøy. Håper jeg en dag klarer det.

Anonymkode: 6dbd6...caf

Stående? Er ikke pull-ups sånn at du henger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok en del yngre jenter (tenåringer) med interesse for styrketrening klarer det. 

Hadde jeg selv vært 15 år yngre (les 15 kg lettere) og like trent som jeg er i dag hadde jeg også kunnet tatt 10 pullups 🤭

Anonymkode: a093f...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 40 og klarer 15 strikte. Eller 5 med 10 kg ekstra vekt. De fleste vil klare pullups om de jobber for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde det som krav på skolen. Så mulig noen skoler har det og andre ikke. 10 var kravet på u skolen. 

Anonymkode: ef633...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å ta flere pullups som 20-åring, selv om jeg var helt utrent. Men jeg var tynn, så lite å løfte opp 😄

Nå som 35 åring med 12 kg ekstra så klarer jeg ingen utrent. Men om jeg trener for det så klarer jeg jo å få til pullups. Rekorden er 8 da jeg vikrelig øvde på det. 

Anonymkode: 9612a...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 timer siden):

Stående? Er ikke pull-ups sånn at du henger da?

Tror nok vedkommende blander pushups og pullups.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste kvinner ELLER menn klarer ikke pullups nei. 

Anonymkode: 9079f...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løftings tallene har blitt betraktelig høyere de siste årene, da det har blitt mer akseptert å løfte enn før, du hører også damer her si at de løfter mer enn noen menn, selv i pull-ups også.

Men mange pull-ups er vel antakeligvis fortsatt ikke så vanlig, vil jeg tro.

Anonymkode: 1f9ec...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakker om ordentlig pull-ups, der du holder i en stang og ellers svever fritt, og drar deg opp  , til hodet er over stangen, og slipper deg ned igjen. Evt. chin-ups, med underhåndsgrep. Det varierer vel litt hvilket grep folk foretrekker.

Anonymkode: 2929f...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...