AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Om jeg flytter ut, og han blir boende til det er solgt. Han mener jeg fortsatt skal betale halve lånet, pluss andre utgifter på boligen. Han truer også med å trenere salget så jeg skal få ekstra utgifter i mange måneder, til jeg er personlig konkurs. Å finne en bolig å leie her i Oslo er veldig dyrt, om jeg skal fortsette å betale her i tillegg, har jeg ikke sjans til å klare det. Jeg ønsker å flytte ut pga samboers psykiske vold, vrangforestillinger og rusmisbruk. Anonymkode: e8393...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Mest ryddig at begge betaler på lån mm, men at begge også betaler på den leiligheten du må leie. Dette burde vært et samarbeidsprosjekt frem til dere er helt frie fra hverandre. Anonymkode: 14695...89b 11 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Den som flytter ut må fortsette å betjene lånet fram til boligen blir solgt. Dette er penger man i et vanlig marked får tilbake ved salg. Den som blir boende blir ansvarlig for andre boutgifter. Men man kan ikke bare flytte brått og overlate utgiftene til den andre. Denne må også få mulighet til å finne et annet sted å bo. Hvis begge flytter må man dele utgiftene fram til boligen blir solgt. Anonymkode: 9c440...322 11
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den som flytter ut må fortsette å betjene lånet fram til boligen blir solgt. Dette er penger man i et vanlig marked får tilbake ved salg. Den som blir boende blir ansvarlig for andre boutgifter. Men man kan ikke bare flytte brått og overlate utgiftene til den andre. Denne må også få mulighet til å finne et annet sted å bo. Hvis begge flytter må man dele utgiftene fram til boligen blir solgt. Anonymkode: 9c440...322 Burde ikke han betale en slags leie til meg for å bo i delvis min bolig? Anonymkode: e8393...1e6 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Glemte å legge til at hvis samboer ønsker å bli boende må han kjøpe deg ut. Du kan også kreve husleie utover de faste utgiftene. Sett fram alle krav skriftlig, helst gjennom advokat, dersom dere ikke kommer til enighet. Anonymkode: 9c440...322 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 Ja, du kan ha mulighet til å kreve leie. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-det-kreves-husleie-med-tilbakevirkende-kraft/ Anonymkode: a4e9a...9fc 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mest ryddig at begge betaler på lån mm, men at begge også betaler på den leiligheten du må leie. Dette burde vært et samarbeidsprosjekt frem til dere er helt frie fra hverandre. Anonymkode: 14695...89b Det er fullstendig umulig å samarbeide med han. Om jeg går så vil hans ønske være økonomisk ruin for meg. Jeg er lavtlønnet, og om jeg må betale 15 000 eller mer i måneden for å leie en bolig, pluss depositum og i tillegg nesten 10 000 (halvparten av lån), så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ut av dette destruktive forholdet.😢 Anonymkode: e8393...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Ligger boligen ute til salg? Jobber dere aktivt for å få den solgt? I så fall har begge ansvaret for utgiftene. Anonymkode: 3d6db...186 1
Thyra Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Glemte å legge til at hvis samboer ønsker å bli boende må han kjøpe deg ut. Du kan også kreve husleie utover de faste utgiftene. Sett fram alle krav skriftlig, helst gjennom advokat, dersom dere ikke kommer til enighet. Anonymkode: 9c440...322 Advokat er vel veldig dyrt... Endret 20. august 2023 av Thyra
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Om jeg flytter ut, og han blir boende til det er solgt. Han mener jeg fortsatt skal betale halve lånet, pluss andre utgifter på boligen. Han truer også med å trenere salget så jeg skal få ekstra utgifter i mange måneder, til jeg er personlig konkurs. Å finne en bolig å leie her i Oslo er veldig dyrt, om jeg skal fortsette å betale her i tillegg, har jeg ikke sjans til å klare det. Jeg ønsker å flytte ut pga samboers psykiske vold, vrangforestillinger og rusmisbruk. Anonymkode: e8393...1e6 Hva sier samboerkontrakten deres om dette? Det mest rettferdige er jo å dele på alt. Felles bolig og din leide bolig fram til salg. Anonymkode: 5172d...72c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Glemte å legge til at hvis samboer ønsker å bli boende må han kjøpe deg ut. Du kan også kreve husleie utover de faste utgiftene. Sett fram alle krav skriftlig, helst gjennom advokat, dersom dere ikke kommer til enighet. Anonymkode: 9c440...322 Han har ikke råd til å kjøpe meg ut eller overta lånet alene. Men om boligen fortsatt står på begge og jeg må betale halve lånet, kan han bli boende lenge og trenere salget. Anonymkode: e8393...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sier samboerkontrakten deres om dette? Det mest rettferdige er jo å dele på alt. Felles bolig og din leide bolig fram til salg. Anonymkode: 5172d...72c Har ingen samboerkontrakt dessverre. Han kommer aldri til å dele på utgifter til min leide bolig. Er det noen lovhjemmel for å kreve det? Anonymkode: e8393...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ligger boligen ute til salg? Jobber dere aktivt for å få den solgt? I så fall har begge ansvaret for utgiftene. Anonymkode: 3d6db...186 Den ligger ikke til salg enda. Anonymkode: e8393...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 Jeg hadde samme problem med min eksmann. Han nektet å selge og nektet kjøpe meg ut. Jeg måtte låne penger av mine foreldre for å leie en bolig mens det stod på som verst. Jeg måtte bruke advokat og det gikk så langt at han fikk brev om tvangssalg. Først da gikk han med på å kjøpe meg ut. Du kan som andre skriver her kreve leie av han, men om han er som min eksmann så får du nok aldri de pengene direkte av han. Få deg advokat med en gang, bokfør alle utgifter du har. Om han ikke betaler deg leie så kan du kanskje kreve disse pengene tilbake ved salg? Dette kan jeg ikke nok om, dessverre. Du kan kanskje kontakte banken og be om avdragsfrihet på lånet til dere vet hva som skjer videre? Jeg fikk også store problemer med å få med meg tingene når boet skulle deles. Jeg pakket ned ting litt i «smug» når jeg skjønte hvilken vei det gikk. Men fikk ikke med meg så mye. Nå kommer sikkert noen å forteller meg at det er å gå bak ryggen på partner og stjele fra han. Men han fikk ingen konsekvenser av å nekte meg å ta med tingene når vi skulle dele boet. Han satt igjen med alt, bortsett fra det lille jeg hadde klart å få med meg i forkant. Selv om det stod svart på hvitt fra advokat hva som skulle deles så jeg aldri noe til de tingene igjen. Han solgte til og med bilen og tok pengene selv før boet var delt. Jeg har ikke så mange gode råd til deg annet enn at jeg skjønner hva du står i. Jeg mener også og huske at om du flytter og han betaler leie til deg så kan du ikke lenger komme og gå i huset. Så sørg for at du har fått tingene dine før du flytter. Og skaff deg advokat! Anonymkode: b51eb...95e 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Han har ikke råd til å kjøpe meg ut eller overta lånet alene. Men om boligen fortsatt står på begge og jeg må betale halve lånet, kan han bli boende lenge og trenere salget. Anonymkode: e8393...1e6 Bli boende der du også. Det gir han mer insentiv til å faktisk bidra til salget! Anonymkode: 76a10...b16 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde samme problem med min eksmann. Han nektet å selge og nektet kjøpe meg ut. Jeg måtte låne penger av mine foreldre for å leie en bolig mens det stod på som verst. Jeg måtte bruke advokat og det gikk så langt at han fikk brev om tvangssalg. Først da gikk han med på å kjøpe meg ut. Du kan som andre skriver her kreve leie av han, men om han er som min eksmann så får du nok aldri de pengene direkte av han. Få deg advokat med en gang, bokfør alle utgifter du har. Om han ikke betaler deg leie så kan du kanskje kreve disse pengene tilbake ved salg? Dette kan jeg ikke nok om, dessverre. Du kan kanskje kontakte banken og be om avdragsfrihet på lånet til dere vet hva som skjer videre? Jeg fikk også store problemer med å få med meg tingene når boet skulle deles. Jeg pakket ned ting litt i «smug» når jeg skjønte hvilken vei det gikk. Men fikk ikke med meg så mye. Nå kommer sikkert noen å forteller meg at det er å gå bak ryggen på partner og stjele fra han. Men han fikk ingen konsekvenser av å nekte meg å ta med tingene når vi skulle dele boet. Han satt igjen med alt, bortsett fra det lille jeg hadde klart å få med meg i forkant. Selv om det stod svart på hvitt fra advokat hva som skulle deles så jeg aldri noe til de tingene igjen. Han solgte til og med bilen og tok pengene selv før boet var delt. Jeg har ikke så mange gode råd til deg annet enn at jeg skjønner hva du står i. Jeg mener også og huske at om du flytter og han betaler leie til deg så kan du ikke lenger komme og gå i huset. Så sørg for at du har fått tingene dine før du flytter. Og skaff deg advokat! Anonymkode: b51eb...95e Takk for utfyllende og godt svar. Har også tenkt på muligheten med å søke avdragsfrihet på lånet fram til boligen er solgt. Jeg kommer nok også til å få samme problemer som deg med å få med meg tingene mine. Og da prater jeg om ting som klær og andre personlige eiendeler, ikke ting av høy verdi. Er redd han vil hindre meg i å hente tingene mine, kanskje til og med ødelegge eller kaste ting. Anonymkode: e8393...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bli boende der du også. Det gir han mer insentiv til å faktisk bidra til salget! Anonymkode: 76a10...b16 Det er et helvete å bo hjemme. Og det har pågått alt for lenge allerede. Anonymkode: e8393...1e6 1
M.H85 Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Du flytter. Han må betale For du må jo betale for nytt sted,med mindre du bor gratis hos familie og fortsetter betale din del. Gjør lånet avdragsfritt nå. Ved salg deles overskudd/tap 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Ring nærmeste krisesenter for rådgivning. Dette er jo vold og trusler om bråk og økonomisk ruin. Du kan få juridisk rådgivning også. De kjenner mekanismene og lovhjemlene som gjelder når den ene i parforholdet er kontrollerende og voldelig. Anonymkode: ed887...ca6 11 3
Gjest Albbas Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Skulle også til å foreslå krisesenter, både for rådgivning og et sted å bo. NAV har også økonomisk rådgivning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå