Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er kanskje misvisende, for vi har ikke 100 % pengeproblemer, men vi sitter veldig ofte de siste ukene i måneden, uten penger til mat. Vi har kuttet ned til beinet på absolutt alt, så det er ikke noe å spare i. Alle penger går til de få regningene vi faktisk har. Sambo jobber 100 %, og jeg jobber kun 25% pga studier. Og jeg får ikke studielån for studiene er ikke bevilget dette.

Jeg orker ikke dette mer, det er så slitsomt å hele tiden ha problemer med å skaffe nok mat til å "klare oss". Sosialen ville ikke hjelpe siden vi har jobber, og råd til selve regningene.

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det ikke annet å gjøre enn å se hva dere kan greie dere uten. Kan dere bo billigere? Bruke bil mindre (eller greie dere uten?)? Abonnement på treningsstudio, kabeltv med ørten kanaler, internett med superhastighet, er det noe slikt dere kan kutte ned på? Røyk eller alkohol?

Kikk igjennom regningene og sett opp et budsjett. Lag en prioriteringsliste og se hva som havner nederst.

Det er ikke lett å alltid ha litt for lite!

Skrevet

Enten må utgiftene ned eller må inntektene opp.

Høres ut som om dere har redusert utgiftene ned til beinet. Da gjenstår det å få inntektene opp. Hvem som skal jobbe mer får dere diskutere dere imellom.

Skrevet

Jeg lurer også litt på hva du studerer. Når du sier at du ikke kan får studielån med det du studerer, så lurer jeg jo litt på hva slags skole dette er. De fleste seriøse skoler gir rett til studielån. Da er kanskje skolepengene også ganske høye? Er det ikke mulighet for å studere dette på en av våre vanlige høgskoler eller universitet? Det vil kanskje ikke hjelpe før til høsten, men noe som du bør tenke på allerede nå.

Jeg regner med at dere har kutte så mye at det ikke er stort til sommerferie. Da har du muligheten til å jobbe mye og legge deg opp litt penger. Benytt alle ferier til det. Har dere kanskje vinterferie snart. Påskeferien er snart om døren og kan gi sårt tiltrengte kroner. Særlig dersom du får deg jobb på et gamlehjem er det mange som vil ha fri i ferieuker, og røde dager gir ekstra lønn.

Ellers finnes det mange ting man kan gjøre som gir de nødvendige pengene til mat. Hva med å få seg en avisrute? Det er tidlig på morgenen, så du må nok legge deg tidligere om kvelden, men hva så? Kanskje en vaskejobb noen timer i uka? Det er ikke lett å finne en jobb som ikke går utover studiene, men kanskje kan du finne noe som kan gjøres både lørdag og søndag? Eldrehjem som jeg har nevnt, bensinstasjon, kiosk, burgersjappe. Se på det som en midlertidig ting, så blir det nok lettere å holde ut.

Jeg har ei venninne som når hun har dårlig råd går ut og kjøper dyre matvarer som f.eks. røykelaks og roastbiff når hun har dårlig råd, for da er det lenge til de kan kose seg neste gang. Jeg sier ikke at dere er like, må ingen måte! Men man kan komme ganske langt med nudler og poteter som grunninngrediens.

Gjest Miloine
Skrevet

Er det ikke sånn at man skal sitte igjen med en viss bestemt sum etter at faste boutgifter (husleie,strøm) er betalt?

Dersom dere sitter igjen med mindre enn denne summen, har dere krav på sosialhjelp.

Har du søkt om bostøtte?

BOSTØTTE I HUSBANKEN

Skrevet

meld deg som student på offentlig høgskole og få stipend og lån, er mitt beste råd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...