Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt flere innspill/ syn på saken.

Pr. nå har jeg regulering og venter på kjeveoperasjon. Tannlegen min sier ved hver time at «neste gang skal vi ta bilder», men det blir til neste der og der igjen. 
Har fått beskjed om at vi skal ta bilder 3. september og sende til kirurgen for gjennomgang. Jeg kan få time for operasjon 1 uke etter innsendte bilder dersom alt er i orden, eller opptil 3 måneder etter. Deretter har jeg kjevelås i 6 uker. 

Jeg har også epilepsi og endometriose og må trappe ned på medisiner over 10 uker. 

Hva hadde dere gjort? Ventet på operasjon og gjort hele den greia ferdig? Prøvd på baby?

Vær så snill vær snille. Jeg er lei av å vente på en kjeveortoped som sier «neste gang» hele tiden, men hun har også sagt «kjør på» når jeg har luftet planene om graviditet til henne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du må trappe ned på medisiner over 10 uker før du prøver å bli gravid så må du jo bare gjøre det først. Du kan ta røntgen selv om du er gravid.

Anonymkode: 34f07...ff5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du må trappe ned på medisiner over 10 uker før du prøver å bli gravid så må du jo bare gjøre det først. Du kan ta røntgen selv om du er gravid.

Anonymkode: 34f07...ff5

Klart det, men de opererer ikke gravide. 

Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (1 minutt siden):

Klart det, men de opererer ikke gravide. 

Har du fått beskjed om det av tannlegen?

Anonymkode: f0839...a24

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du fått beskjed om det av tannlegen?

Anonymkode: f0839...a24

Jeg har hørt det fra flere som har hatt kjeveoperasjonen. Jeg har ikke spurt kirurgen eller tannlegen om det. Man får kjevelås i 6 uker og jeg vet mange ikke greier å spise og raser ned i vekt. 
Tenk også om man må spy?!

Krisemaksimerer jeg? Bør jeg la det gå som det gå?

Skrevet

Det som er litt vanskelig med situasjonen din er at det kan ta alt fra 1 mnd, 1 år eller flere år å bli gravid. Jeg hadde nok kjørt på, fordi ellers risikerer du å kaste bort verdifull tid. 

Anonymkode: 29102...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som er litt vanskelig med situasjonen din er at det kan ta alt fra 1 mnd, 1 år eller flere år å bli gravid. Jeg hadde nok kjørt på, fordi ellers risikerer du å kaste bort verdifull tid. 

Anonymkode: 29102...fb8

Jeg har glemt å skrive! Da jeg var på kvinneklinikken sa de at dersom det kom til å ta lenger enn 3 mnd for oss skulle vi gå hjelp. De vil ikke at jeg skal gå for lenge uten medisiner. 

Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: b2896...0d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Anonymkode: b2896...0d6

Jeg er 29, 30 i januar. Jeg ser jeg har skrevet et dårlig innlegg her. Beklager det. 

Skrevet

Jeg ville startet nå. Er selv gravid med epilepsi, men jeg byttet medisiner til de tryggeste for noen år siden. Hvis du skal fortsette på medisiner husk å få skikkelig oppfølging i tilfelle de er av typen som må økes etter hvert i graviditeten ❤️

Anonymkode: 53046...25b

Skrevet

Glemte å nevne det, men planlegging med nevrolog bør du uansett gjøre med en gang enten dere vil prøve nå eller om 6-12 måneder. 

Skrevet

Jeg ville ventet til timen 3.  september og vært nøye da med å sørge for at bildene faktisk blir tatt. Kanskje du kan ringe noen dager før og dobbeltsjekke at de faktisk skal ta bilder ? 

Deretter så blir det operasjon innen 3 måneder, og så halvannen måned kjevlås = 18-19 uker. Hvis du uansett skal trappe ned medisiner i 10 uker kan du prøve å time det. Da betyr det bare 8 uker (2 måneder) utsettelse, noe som ikke er så mye i det store bildet. 

Anonymkode: 4da87...139

Skrevet

Ventet.

Anonymkode: 59cf1...a9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Glemte å nevne det, men planlegging med nevrolog bør du uansett gjøre med en gang enten dere vil prøve nå eller om 6-12 måneder. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg ville startet nå. Er selv gravid med epilepsi, men jeg byttet medisiner til de tryggeste for noen år siden. Hvis du skal fortsette på medisiner husk å få skikkelig oppfølging i tilfelle de er av typen som må økes etter hvert i graviditeten ❤️

Oi! Hvordan har det gått med deg? 
jeg har snakket med nevrologen min på SSE og lagt en plan. Skal ta kontakt om jeg har problemer med nedtrapping eller når jeg blir gravid. 

Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (4 timer siden):

Oi! Hvordan har det gått med deg? 
jeg har snakket med nevrologen min på SSE og lagt en plan. Skal ta kontakt om jeg har problemer med nedtrapping eller når jeg blir gravid. 

Går veldig greit med meg. Jeg bruker de mildeste medisinene på en lav dose som gir mindre risiko enn et evt anfall i graviditeten. Tett oppfølging med opptrapping ca hver måned fordi konsentrasjonen i blodet endrer seg. Tror ikke jeg har det noe særlig annerledes enn andre gravide med unntak av tette oppfølging. Skal sies at jeg har vært anfallsfri i over 5 år, og vært stabil lenge før det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 18.33):

Går veldig greit med meg. Jeg bruker de mildeste medisinene på en lav dose som gir mindre risiko enn et evt anfall i graviditeten. Tett oppfølging med opptrapping ca hver måned fordi konsentrasjonen i blodet endrer seg. Tror ikke jeg har det noe særlig annerledes enn andre gravide med unntak av tette oppfølging. Skal sies at jeg har vært anfallsfri i over 5 år, og vært stabil lenge før det. 

Høres jo veldig bra ut! 
Fikk du dekket NIPT-test? 
jeg har anfall hver måned, rundt mensen så er veldig spent på om disse forsvinner. I såfall har definitivt epilepsien sammenheng med mensen og hormoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...