AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Har prøvd å selge leiligheten min noen måneder nå, men den blir ikke solgt. Flytter allerede neste uke inn i min nye bolig. Jeg har en stram økonomi, som gjør at jeg ikke kan sitte på to lån. Jeg prøvde for moro skyld å legge ut leiligheten min til utleie, og allerede 20 stykker vil leie den for 20.000 i mnd. Skal ha møte med banken i morgen, men tror dere at de kan godkjenne dette i et år for eksempel? At jeg kan legge leiligheten min for salg til våren igjen, og satse på bedre tider? Ved å leie den ut, får jeg hvertfall råd til å betale for meg 😅 Anonymkode: ab85c...e15
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Ville gått i dialog med banken. Du er nok ikke den første, det er MANGE boliger på finn om dagen. Vær obs på at du må skatte av gevinsten på den gamle leiligheten om det går mer enn et år der du ikke bor der, så en mulighet er vel kanskje å leie ut den nye boligen. Utleie er jo bedre enn ingenting tenker jeg, men du får jo skatt og alt mulig på en sekundærbolig. Og så er det risikoen det innebærer for at du får en leietaker som ramponerer hele greia. Anonymkode: 7116c...29f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Da må du antagelig prøve å selge den nye. Mellomfinansiering (dersom det er det du har), er for en begrenset periode, 6 mnd eller så. Anonymkode: f9581...c38 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 Jeg tviler dessverre på at banken lar deg få gjøre dette – det avhenger selvsagt av hvor høy belåning du har på de to. Det finnes alltids en kvote for unntak, men der er de naturlig nok ganske restriktive om dagen. Men gå i dialog med banken snarest, så får du i alle fall avklart om det er en mulighet for deg. Når det gjelder utleie så er det sabla viktig at du har en god kontrakt, slik at du ikke blir stuck med leieboere. Men normalt så kan avtalen sies opp når eier enten a) skal flytte inn selv, eller b) skal selge boligen. Husk også at boligen du leier ut lignes som sekundærbolig, og at du beskattes deretter. 22% på leieinntektene, ligningsverdien settes lik den reelle verdien på boligen (men antar at det ikke blir noe problem hvis du har nok gjeld), du får ekstra eiendomsskatt, offentlige avgifter etc etc etc.... Min erfaring er at det er alfa & omega å få de rette leietakerne, og ikke nødvendigvis de som betaler mest (hvis ikke objektet er slitent og du ikke er så redd for at de skal gjøre noe som senker verdien). Anonymkode: 09d72...0f2
blui89 Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Har du leid inn profesjonell styling? Gjør det! Puss opp med maling, det er enkelt og rimelig! 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 Hvor mye har du redusert salgsprisen med da? Anonymkode: 2f4af...50a 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye har du redusert salgsprisen med da? Anonymkode: 2f4af...50a Amen! Du må ned med prisen om ikke det er interesse. Anonymkode: d9736...7ef 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Hvorfor har du signert på en mellomfinansiering du ikke har råd til å betale....? Anonymkode: 7278c...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Sett ned prisen. Anonymkode: 18357...a45 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Fordi du blir lurt av megler til å prise for høyt eller har dårlige bilder. Anonymkode: 7bc0e...620
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har prøvd å selge leiligheten min noen måneder nå, men den blir ikke solgt. Flytter allerede neste uke inn i min nye bolig. Jeg har en stram økonomi, som gjør at jeg ikke kan sitte på to lån. Jeg prøvde for moro skyld å legge ut leiligheten min til utleie, og allerede 20 stykker vil leie den for 20.000 i mnd. Skal ha møte med banken i morgen, men tror dere at de kan godkjenne dette i et år for eksempel? At jeg kan legge leiligheten min for salg til våren igjen, og satse på bedre tider? Ved å leie den ut, får jeg hvertfall råd til å betale for meg 😅 Anonymkode: ab85c...e15 Tror du kan selge boligen selv om det bor noen der. Med evnt klausul om overtagelse av leieboer eller overtagelse når leieforholdet er opphørt. Anonymkode: e303f...b1c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Prisen må ned. Vi solgte for 500.000 under takst i juli, siden vi har kjøpt nytt og ikke tar sjansen på å sitte med to boliger. Megler anbefalte å ikke vente for lenge pga renteøkning og mange tilgjengelige boliger. Anonymkode: 7492f...c07 2
Snublefot62 Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du kan selge boligen selv om det bor noen der. Med evnt klausul om overtagelse av leieboer eller overtagelse når leieforholdet er opphørt. Anonymkode: e303f...b1c Lovmessig så kan man fint selge en bolig man har leid ut. Men rent praktisk medfører det noen utfordringer. Som for eks at leietaker (den som bor der) ikke plikter å godta visninger av boligen for salg (kun for nye leietakere). Så leier man boligen ut kan man i praksis ikke ha visninger. Og har man ikke visninger får man ikke solgt... 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Snakk med banken. Når du faktisk har leieboere tilgjengelig er det nok lettere å gå med på en mellomordning enn hvis det bare er ord. Dessutten hvis 20 000 er mer enn dine månedlige utgifter kan du jo foreslå å betale inn ekstra på lånet også. Anonymkode: 0c3c6...e96
Blåttvann Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 Du må ikke finne på å leie den ut et helt år! Da må du skatte av overskuddet ved salg.
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har prøvd å selge leiligheten min noen måneder nå, men den blir ikke solgt. Flytter allerede neste uke inn i min nye bolig. Jeg har en stram økonomi, som gjør at jeg ikke kan sitte på to lån. Jeg prøvde for moro skyld å legge ut leiligheten min til utleie, og allerede 20 stykker vil leie den for 20.000 i mnd. Skal ha møte med banken i morgen, men tror dere at de kan godkjenne dette i et år for eksempel? At jeg kan legge leiligheten min for salg til våren igjen, og satse på bedre tider? Ved å leie den ut, får jeg hvertfall råd til å betale for meg 😅 Anonymkode: ab85c...e15 I denne forbindelse er det lurt å huske at kravet til at evt. gevinst du har med salget ikke må skattes av er at du har bodd der 12 av de siste 24 månedene. Med andre ord: Har du hatt en fin prisoppgang mens du har bodd der, vil du måtte skatte 22% av gevinsten etter 1 år med utleie.. Det KAN derfor lønne seg å selge med et større enn ønskelig tap i dag, enn å vente på en større skatteregning om 1 år. Når det kommer til din situasjon nå er det viktig å ha en dialog med banken, som du nå er på vei til å gjøre. For noen år tilbake var det gjerne slik at banken lot være å gjøre noe om man valgte en løsning som du nå skisserer, men i dagens situasjon vil jeg tro de fleste banker i større grad vil kreve at du aktivt prøver å selge. 1
Sander33 Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 Klarer du 3mnd med at husleien ikke kommer inn? Klarer du at leietagere ikke betaler i tre måneder? Det er tøffere tider for de som leier også, og man må ofte være to som leier til 20k og sjansene for samlivsbrudd, flytting, arbeidsbortfall der og, er tilstede.. hvordan tror du boligprisene utvikler seg de neste årene? Videre økning eller nedgang..😉 Snakk med banken, de kan og gi råd, samt de vet hva økonomien din tåler.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 Hvor mye har verdiøkningen vært på leiligheten siden du kjøpte den? Leier du ut må du også skatte 22% av dette også, om du ikke har bodd der de siste 12 måneder. Anonymkode: cb313...e76
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 Du er ikke den første som spør, og jeg leser alltid samme svar. Men, er disse folka som svarer deg, har de egentlig vært i samme situasjon selv? Vet de hva de snakker om? Bare banken kan svare til deg, om de vil godkjenne at du leier ut den gamle boligen, og gi deg et nytt boliglån med krysspant I begge leiligheter. Og, hvis din bank ikke gjør det, husk at det finnes flere banker. Folk som sier "mellomfinansiering er dyrt" og "du må gå ned i pris, vi har gått ned en halv million og fikk solgt" - dette er jo motstridende beskjeder. Ja, mellomfinansiering er dyrt men du kan sitte mer enn 2 år på mellomfinansiering før du har tapt så mye som en halv million. Uansett, vi har gjort det slikt, for 4 år siden. Vi solgte ikke den gamle boligen, vi leide den ut. Vi fant en bank som kunne gi oss boliglån med krysspant i to boliger. Vi har sittet på to boliger i 4 år nå. Vår egenkapital har vokst med 3 millioner, fant jeg ut nylig, pga det. Anbefales rett og slett. Anonymkode: d7ab0...c14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå