Gå til innhold

Kanskje jeg bare er dum…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det har jeg innsett dette året. Jeg har alltid hengt litt etter på skolen fordi vi flyttet mange ganger (ca 1 gang hvert år 1-10klasse). Jeg gikk ut av vgs med 5.2 i snitt, men det var fordi jeg måtte jobbe hardt for det. 
Som voksen har jeg hatt fire seriøse jobber, men jeg syns det er vanvittig vanskelig å forstå jobben. Det er alltid slik, jeg må grotte med ned i hver eneste detalj for å forstå sammenhengen. Det er vanskelig for meg å gjøre en arbeidsoppgave uten å forstå hele bedriften. Nå har jeg utdanning som jeg mestret godt.

Jeg føler meg treig på jobben fordi jeg aldri klarer å forstå sammenhenger under møter med problemløsninger. Jeg bare sitter der og klarer ikke ta inn det de andre sier. Jeg har jobbet her i to år så det har jo blitt bedre, og arbeidsoppgavene mine takler jeg bra, men med en gang andre drøfter saker med meg soner jeg helt ut. Det var akkurat sånn på skolen også, vanskelig å forstå sammenhenger i timene men hvis jeg fikk grotte meg ned i emnet alene gikk det bra.

Jeg fikk 119 i score på en mensatest for 3 år siden, og i pr tok jeg en annen kognitiv test når jeg søkte på en annen jobb. Da sa hun som rekrutterte at jeg scorte under gjennomsnittet. Så da kanskje det bare er det at jeg er dum?

Kanskje jeg bør finne en annen enklere jobb?

Anonymkode: af81f...556

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du er smart og normal.

Kanskje det er en annen jobb du skal finne deg fordi du liker den bedre?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og det har jeg innsett dette året. Jeg har alltid hengt litt etter på skolen fordi vi flyttet mange ganger (ca 1 gang hvert år 1-10klasse). Jeg gikk ut av vgs med 5.2 i snitt, men det var fordi jeg måtte jobbe hardt for det. 
Som voksen har jeg hatt fire seriøse jobber, men jeg syns det er vanvittig vanskelig å forstå jobben. Det er alltid slik, jeg må grotte med ned i hver eneste detalj for å forstå sammenhengen. Det er vanskelig for meg å gjøre en arbeidsoppgave uten å forstå hele bedriften. Nå har jeg utdanning som jeg mestret godt.

Jeg føler meg treig på jobben fordi jeg aldri klarer å forstå sammenhenger under møter med problemløsninger. Jeg bare sitter der og klarer ikke ta inn det de andre sier. Jeg har jobbet her i to år så det har jo blitt bedre, og arbeidsoppgavene mine takler jeg bra, men med en gang andre drøfter saker med meg soner jeg helt ut. Det var akkurat sånn på skolen også, vanskelig å forstå sammenhenger i timene men hvis jeg fikk grotte meg ned i emnet alene gikk det bra.

Jeg fikk 119 i score på en mensatest for 3 år siden, og i pr tok jeg en annen kognitiv test når jeg søkte på en annen jobb. Da sa hun som rekrutterte at jeg scorte under gjennomsnittet. Så da kanskje det bare er det at jeg er dum?

Bare det at du lurer på det er et pekepinn på at du ikke er dum. Lite intelligente mennesker har ofte veldig lite innsikt i seg selv. Jeg har for noen år siden fått 125 og 129 på en mensatest (kun den forenklede versjonen på nettsiden til Mensa Norge. Tok den 2 ganger for å dobbeltsjekke) men har på samme måte som deg lurt hele livet på om jeg er i det tregeste laget. Grunnen til det er at jeg sliter i sosiale sammenhenger og ikke er flink i realfag (uten at jeg har gitt meg selv en sjanse der)0. I tillegg har jeg samme problem som deg med å se «det store bildet» og sammenhenger i forskjellige situasjoner. Det ble litt bedre med årene. Er 40 år nå men jeg vurderer å utrede meg for Asperger og ADHD. Har en mistanke at vanskelighetene mine stammer derfra… vet ikke om du har mistenkt/vurdert noe slikt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kattisen skrev (2 timer siden):

Bare det at du lurer på det er et pekepinn på at du ikke er dum. Lite intelligente mennesker har ofte veldig lite innsikt i seg selv. Jeg har for noen år siden fått 125 og 129 på en mensatest (kun den forenklede versjonen på nettsiden til Mensa Norge. Tok den 2 ganger for å dobbeltsjekke) men har på samme måte som deg lurt hele livet på om jeg er i det tregeste laget. Grunnen til det er at jeg sliter i sosiale sammenhenger og ikke er flink i realfag (uten at jeg har gitt meg selv en sjanse der)0. I tillegg har jeg samme problem som deg med å se «det store bildet» og sammenhenger i forskjellige situasjoner. Det ble litt bedre med årene. Er 40 år nå men jeg vurderer å utrede meg for Asperger og ADHD. Har en mistanke at vanskelighetene mine stammer derfra… vet ikke om du har mistenkt/vurdert noe slikt

Takk for svar😊 Hvordan sliter du i sosiale sammenhenger? Jeg har selv mistenkt ADHD.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar😊 Hvordan sliter du i sosiale sammenhenger? Jeg har selv mistenkt ADHD.

Jeg vet ikke hvor jeg skal se når jeg snakker med noen, når og hvordan jeg skal starte og slutte samtalen. Faller ut når jeg prøver å konsentrere meg om hva andre prøver å forklare meg. Kan ofte ikke lese mellom linjene og forstår ikke hensikter til andre. Jeg må ha det direkte og oppriktig forklart ellers kan jeg gå lenge i ettertid og lure på hva den situasjonen dreide seg om osv. 

Skrevet

Dum er du ikke, men det høres ut som utredning for kanskje asperger kunne vært nyttig? Har du andre utfordringer utover dette?

Anonymkode: 76797...d3a

Skrevet

Adhd og autisme kan være veldig likt med unntak av de stereotypiske eksemplene. Jo mer jeg vet jo vanskeligere blir det å skille. Jeg har møtt mennesker med adhd som jeg selv ville kaldt klokkeklar autisme. Jeg har adhd selv. 

Anonymkode: 8e40d...65f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Adhd og autisme kan være veldig likt med unntak av de stereotypiske eksemplene. Jo mer jeg vet jo vanskeligere blir det å skille. Jeg har møtt mennesker med adhd som jeg selv ville kaldt klokkeklar autisme. Jeg har adhd selv. 

Anonymkode: 8e40d...65f

Man kan ha begge deler https://www.ung.no/oss/TBVR5mfoBKv2xR4I38VdFP#:~:text=Når det gjelder ADHD (som,med ASD også har ADHD.

Skrevet

Har alltid vært dagdrømmer, blir veldig rastløs og deprimert om jeg ikke har en oppgave å fullføre eller ikke er fysisk aktiv. Jeg tror at jeg har aldri fullført en utdanning, en jobb, en eneste notatbok osv. og er en ekspert på prokrastinering. Men har fullført alle bøker jeg har lest fra barnebøker til tunge klassiske romaner. Liker å fordype meg i noen temaer som kan være alt fra teologi til biologi, historie osv. Er veldig innadvent og trives alene. Unngår om jeg har mulighet til  å gå til samme behandler, frisør, tannlege, butikk hvor betjeningen er altfor personlig… Er veldig firkanta ifht regler, og irriterer meg over de andre som ikke følger disse. Er totalt blottet for evne til å flørte med motsatt kjønn. Elsker å være alene eller blant folk men usynlig i mengden (flue på veggen). Har en tendens (men klarer stort sett å holde det i sjakk) til tvangstanker, må følge ritualer for å roe meg ned i blant. Sier seg selv at det blir lite mental kapasitet når man må hanskes med det med mer i hverdagen i tillegg til jobb, familie og annet..

Skrevet
Kattisen skrev (5 minutter siden):

Ikke helt enig med det «… viktig å huske på at ASD og ADHD bare er en veldig liten del av den du er…». Det er alt en er med disse diagnosene. Det former hele personligheten og livet…

Nå var vel ikke den setningen der essensen av budskapet, men det faktum at man kunne ha både ASD og ADHD. 

"Noen forskningsstudier viser til at så mye som ca 50% eller mer av personer med ASD også har ADHD."

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei du er slett ikke dum . Folk som er dum stiller ikke spørsmål ved seg selv . Tror heller du har imposter-syndrom . Redd for å ikke være god nok , følelse av å komme til kort . Hvis du trives i jobben syns jeg du skal kjempe for å stå i den . Folk som hele tiden forsøker å forstå , lære og utvikle seg ( som du gjør ) , er det som driver Norge ( å verden ) fremover . Folk som kan og vet alt,  har vi ikke bruk for i samme grad . For de har oftest stagnert . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...