Gå til innhold

Barn som maser om gaming og ser på det å være ute og leke som en «straff»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer man dette?

Det er et konstant mas, får lyst å si nei tvert. Samtidig er det vanskelig å vite hvor grensen går når de begynner å bli større (er 9 år nå). Jeg sier de må være ute og finne på noe når det endelig er fint vær og mildt ute, men da er det sukking og uffing, null kreativitet. De kan ikke sitte inne en hel dag, men det gjør de hvis de får bestemme. 

De får lov å game altså, er ikke en så streng mor, men det maset gir meg makk, da sier jeg nei! De blir jo helt zombie av å sitte på skjerm så mye som de gjør, til og med på skolen i flere timer. 

Hva gjør dere?

Anonymkode: 6fb19...3a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La de være zombier om det er det som gir dem glede.

Anonymkode: ee85d...4da

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da blir du med de ut og setter i  gang leken 🙂 De gjør som sine forbilder. 

Å kommandere ungene ut, men selv sitte inne, gir ikke motivasjon. 

Det er en grense, det der. :gruppeklem:

Anonymkode: 227e9...a26

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Men er du ute? 

Jeg syns det er urimelig å kreve at barna skal være ute når du selv går inne. Her sendes barna til venner eller så er jeg med dem. Sparker fotball osv. 

Jeg er selv gamer og kan fint sitte en hel dag i strekk hvis jeg kan. Samme med barna. Men her i hus spiller de spill som de kan kommunisere med venner enten muntlig eller skriftlig. Det lærer barna god kommunikasjon, samarbeid og kordinasjon. 

Se ikke på gaming som negativt. Sett deg heller mer inn i det. 

Men si også til barnet at kroppen må være i bevegelse for å bli en god gamer. 

Derfor det kalles e-sport og er aktivitet som kommer mer og mer frem i lyset. 

Her jeg bor har de egne grupper der aktivitet og gaming er en fritidsaktivitet 

😊

Anonymkode: 00a03...709

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine er litt større enn dine.

Vi har begrensninger på skjermtid, wifi etc men det er en kamp hver dag. Jeg prøver å ta dem med på sopptur, stranda, sykletur, badeland, spille litt ball, levere dem til venner. Men nært det eneste de vil i livet er å trykke på mobilen. Det er det eneste de fleste vennene deres vil også, så vi får ikke noe dra-hjelp av andre som ringer på døren eller inviterer.

Jeg føler at vi har satt fram en pose kokain til 5-åringene og sagt «lykke til, håper du blir en ansvarlig bruker».

Anonymkode: b1d9d...ddd

• Liker 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Ha faste regler og følg dem, selvkomponert det regner. De har ikke vondt av å være ute selv om det er regn. 

Anonymkode: ed4b9...b06

• Liker 3
Skrevet

Jeg er med den ut, men når eldstemann har kompiser på besøk er det ikke så kult å ha med seg mamma ut og leke. Altså, jeg kan fint forstå at det er kjekt, lærerikt og utviklende å game, men de spillene som spilles her i huset er ikke det. De sitter med hver sin mobiltelefon eller iPad og spiller uten å kommunisere eller samarbeide. Føler jeg jobber mot strømmen hele tiden når jeg prøver å begrense det. 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

La de være zombier om det er det som gir dem glede.

Anonymkode: ee85d...4da

Nei takk! 

ts

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mine er litt større enn dine.

Vi har begrensninger på skjermtid, wifi etc men det er en kamp hver dag. Jeg prøver å ta dem med på sopptur, stranda, sykletur, badeland, spille litt ball, levere dem til venner. Men nært det eneste de vil i livet er å trykke på mobilen. Det er det eneste de fleste vennene deres vil også, så vi får ikke noe dra-hjelp av andre som ringer på døren eller inviterer.

Jeg føler at vi har satt fram en pose kokain til 5-åringene og sagt «lykke til, håper du blir en ansvarlig bruker».

Anonymkode: b1d9d...ddd

Når jeg leser dette er jeg veldig glad for at vi har valgt å være "strenge og kjipe" foreldre. Hverken 1klassingen eller 5klassingen vår har smarttelefon.

Anonymkode: 81b1e...684

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Egentlig har jeg mest lyst til å hive alle skjermene i huset på dynga!!! 
Vi har grenser på antall timer på mobil hver dag (app). Dessuten spilles det på PC/konsoll bare på bestemte tidspunkt i helgene. 15-åringen begynner å bli så stor at han har litt slakkere grenser på sistnevnte. TV er kanskje det største problemet, for det er den de tyr til når de har brukt opp skjermtiden på mobilen og det ikke er spilletid. Den er det mye vanskeligere å ha grenser på. 
I sommerferien har jeg regelrett kommandert dem ut litt. Hvis de får velge, er det skjerm 10 av 10 ganger. Dermed kan de faktisk ikke få velge. 

Anonymkode: 89038...6bf

• Liker 3
Skrevet

Dessuten, dårlig oppførsel relatert til spilling (inkluderer masing og krangling) = all spilletid blir inndratt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er med den ut, men når eldstemann har kompiser på besøk er det ikke så kult å ha med seg mamma ut og leke. Altså, jeg kan fint forstå at det er kjekt, lærerikt og utviklende å game, men de spillene som spilles her i huset er ikke det. De sitter med hver sin mobiltelefon eller iPad og spiller uten å kommunisere eller samarbeide. Føler jeg jobber mot strømmen hele tiden når jeg prøver å begrense det. 

ts

De har ikke vondt av å kjede seg og kan godt overlates til å starte lek selv. Vi har regler for spilling og følger dem strikt, også når barna har besøk. De finner på noe å drive med når de er ferdige å klage, går raskere etter hvert. (Mindre klaging og mas når de vet at reglene er faste og at mas ikke gir dem spilletid. ) 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg godt igjen. Egentlig har jeg mest lyst til å hive alle skjermene i huset på dynga!!! 
Vi har grenser på antall timer på mobil hver dag (app). Dessuten spilles det på PC/konsoll bare på bestemte tidspunkt i helgene. 15-åringen begynner å bli så stor at han har litt slakkere grenser på sistnevnte. TV er kanskje det største problemet, for det er den de tyr til når de har brukt opp skjermtiden på mobilen og det ikke er spilletid. Den er det mye vanskeligere å ha grenser på. 
I sommerferien har jeg regelrett kommandert dem ut litt. Hvis de får velge, er det skjerm 10 av 10 ganger. Dermed kan de faktisk ikke få velge. 

Vi har inkludert TV og telefon i skjermtid, og vi har samme restriksjoner for oss voksne. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Godt å høre andre foreldre som også setter grenser💪🏼

Ts

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg igjen i masingen. Vi kom til et punkt i våres der ingen av oss i familien orket å ha det sånn lenger, så vi kuttet ut all skjermbruk i to måneder og det var så deilig. De to første dagene var det en del mas, men så roet det seg. Da de to månedene var over var det starten på sommerferien og vi ble enige om å forlenge skjermfri. Vi har skjermfri ut denne måneden, og har ikke avtalt hva vi gjør for september men jeg kommer til å stemme for fortsatt skjermfri. Ungene får mer enn nok skjerm på skolen, og det gjør vi voksne også. Tror hjernen vår har veldig godt av å få ordentlig pause når vi er ferdige med jobb og skole for dagen. 

Anonymkode: 44415...19c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Gleder meg til å game sammen min min :rodmer:

Anonymkode: 20be3...58a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva er det med dagens foreldre 😭😭😭😭😂😂😂😂 må være ute "med de" og igangsette de? What?

Hadde dødd av skam om jeg som niåring måtte igangsettes i lek av mine foreldre ute.

Ja, kunne godt finne på noe med de om vi var ute samtidig, men da var det mest hagearbeid eller mekking på noe i garasjen.

Ellers stakk jeg jo ut og lekte med venne UTEN at foreldre drev å "lekte" med oss. 

Og ja, vi hadde playstation og nintendo og tidlig internett, og elsket å spille, men vi var jo selvsagt ute aller mest.

Sier ikke dette som et stikk mot unger eller dere med unger som bare vil game. Men at foreldre må underholde/leke med unger over 3 år er helt sprøtt. Voksne var voksne som gjorde voksenting da jeg var barn. Jeg ville leke med andre barn. Det tror jeg de fleste ville.

Anonymkode: a4dca...e1f

• Liker 13
Skrevet

Regner med at du har skolebarn? At de har venner?

Hva med å fjerne skjermtid, la oss si en hel måned. La de spille så mye de vil når plikter/lekser er gjort. Her ble det slutt på alt mas etter vi kuttet ut spilletid. Og de gamer mye mindre enn før. 

Skrevet

Det er en straff for oss naboer hvertfall

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...