Gå til innhold

Overspiser når jeg ikke spiser medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nylig fått en ADHD-diagnose og dertil begynt på medisiner. Begynte på en ny type ca 1mnd siden. Er kun et par dager jeg ikke har brukt dem, men ved begge tilfeller har jeg overspist, noe jeg har hatt problemer med tidligere, men noe jeg ikke har måttet anstrenge meg for å unngå når jeg har brukt medisiner. 

Noen andre med samme erfaring?

Jeg tenker det ikke er så unaturlig, da jeg nok blir litt mindre sulten på de, og leter kanskje litt mer etter stimuli de dagene jeg ikke bruker de?

Anonymkode: 94c39...277

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det har med å gjøre, mer at du prøver å takle adhd symptomene dine ved å overspise. Når fu tar medisinen har du ikke behov for det.

Anonymkode: fb58c...622

• Liker 2
Skrevet

Mange adhd medisiner har mindre apetitt som bivirkning. Snakket ikke legen med deg om dette før medisinutprøving?

Anonymkode: 2cca0...db2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange adhd medisiner har mindre apetitt som bivirkning. Snakket ikke legen med deg om dette før medisinutprøving?

Anonymkode: 2cca0...db2

Jo! Men det har egentlig ikke vært et problem, da dagene på medisiner er mye bedre matmessig enn før jeg begynte. I forhold til uten så husker jeg å spise regelmessig og handle inn og får dermed spist mer «ordentlige» måltider.

Har heller ikke gått ned i vekt

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke det har med å gjøre, mer at du prøver å takle adhd symptomene dine ved å overspise. Når fu tar medisinen har du ikke behov for det.

Anonymkode: fb58c...622

ja, det og

Anonymkode: 94c39...277

Skrevet

Medisinene har som bivirkning at man kan miste matlysten.

Men jeg er som deg, når jeg er lav på dopamin og ikke tar medisiner klarer jeg ikke å komme i gang med ting. Da blir jeg sittende og stappe i meg mat og godteri😖 Men tablettene hjelper meg å komme i gang med ting, og da kjenner jeg ikke på det suget etter mat👌

Anonymkode: e65f2...941

Skrevet

Du er langt unna alene om den erfaringen.

Ovpising er jo ofte både regulering av følelser, av å være overvelda og kommer ofte fra impulsivitet.
Medisinene hjelper deg med alt dette så at du opplever mer av det når du er umedisinert er ganske vanlig.

I tilegg så blir det lettere å opprettholde rutine på mat, søvn og det meste når en tar medisiner så når du tar bort det uten å ha andre støttefunksjoner på plass vil det lett føre til oppblussing av ADHD symptomene.

Anonymkode: fc32a...c5f

Skrevet

Jeg klarte ikke å spise i starten på medisiner. All mat smakte papp og jeg ble litt deppa av det. Det er litt bedre nå, men våkner ganske ofte om nettene fordi jeg får et kraftig mat/søtsug. Helt jævlig.

Anonymkode: c31bf...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...