Gå til innhold

80-tallet var en herlig tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

blant annet da vokalisten i Mayhem skjøt seg i 1991.

Tidenes dummeste eksempel... 

Anonymkode: f0662...f53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antiviruset skrev (6 timer siden):

Det var ekstremt få i alle fall, ja dyrt var det uansett. De fleste eneboliger som hadde slike tv kanaler på 1980 tallet hadde det over parabol, og det var i parabolen sin spede barndom. Ikke kryptert, men kostet allikevel opp mot 100.000 kroner for en "tuner og en parabolantenne". Hadde en onkel den gang som jobbet i oljen :) Han hadde et slikt anlegg. Du verden det var fascinerende for oss som bare hadde NRK :) Det var totalt uoppnåelig for den vanlige mann i gaten. Måtte langt ut på 1990 tallet før det skjedde, og med litt teknisk innsikt fikk man et slikt anlegg for 10.000 kroner, og man kunne få tilgang til betal kanaler om man hadde teknisk innsikt i hvordan man knekte krypteringen som kom ut over 1990 tallet.  Selv Kabeltv i borettslag kunne knekkes om man hadde rett kunnskap :) 

Vet ikke hvor du kommer fra, men allerede på begynnelsen av -80 - tallet la de kabler i norske byer. Nesten alle husstander i Bærum hadde kabel i -87, og mange borettslag og selveiere nøt godt av slike fasiliteter enda tidligere, i allefall på Østlandet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å leve på 80-tallet uten å få med seg Alphaville og "Forever Young", selv om sangen er langt mer kjent enn musikkvideoen:

Anonymkode: acb66...2a8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i ‘75. Jeg vokste opp ved havet, og det var så morsomt å gå i fjæra og lete etter «leker». Var ikke snakk om forsøpling av havet da, bare at ting fløt i land. Ukens høydepunkt var å høre på «Ti i skuddet», og ta opp de sangene jeg likte best.

Når jeg i dag ser tilbake, tenker jeg at jeg hadde frihet fordi jeg slapp unna internett og mobiler. Det var ikke noe statusjag, mamma sydde klær til meg i blant, og verken jeg eller vennene mine deltok på organiserte fritidsaktiviteter.

Når det gjelder ytringsfrihet, så var ikke det et tema. Jeg visste at å være «fjellfinn» var det styggeste og ekleste man kunne være, og at samisk var et avskyelig og heslig språk. Selv om jeg nå ønsker at foreldrene mine hadde lært meg samisk, vet jeg at de gjorde det som var best for meg da. 

Anonymkode: b2876...7e7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 19.58):

Akk: intet er som friheten til å dø som 40-åring i en bilulykke fordi bilbelter, airbags og kollisjonssikre fronter på biler var en ting man ennå ikke ville ta i bruk. 😻

Hva med å bare ta tak i eget liv, ts? Jeg husker også 1980-tallet. Det var rævva. Muligens kun overgått av 1990-tallet. Som var helt grusomt. Fortiden er ikke et bedre sted. Verden var alltid verre før. Fremtiden, derimot, er alltid lovende. 

Og om du fortsatt preges av nostalgi? Ta en titt i et familiealbum. Om synet av deg selv, din far eller din bestefar i lys turkis hotpants ikke får deg til å elske 2000-tallet er det ikke håp. 

Anonymkode: 0bff4...4cc

Hvorfor synes du 80-tallet var rævva, og 90-tallet grusomt? 

l min familie brukte vi alltid bilbelte.

Jeg er glad jeg var barn og tenåring på den tiden, så slapp jeg unna alt herk med sosiale media, selfier og sofasitting. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor synes du 80-tallet var rævva, og 90-tallet grusomt? 

l min familie brukte vi alltid bilbelte.

Jeg er glad jeg var barn og tenåring på den tiden, så slapp jeg unna alt herk med sosiale media, selfier og sofasitting. 

Jeg var ung voksen på den tiden og vi brukte alltid bilbelte. Det var et krav vi hadde.

Ville de ikke ha det på, fikk de finne andre måter å komme seg fra A til B på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vanskelig å leve på 80-tallet uten å få med seg Alphaville og "Forever Young", selv om sangen er langt mer kjent enn musikkvideoen:

Elsker den sangen. Så fin 😍 Har likt den siden jeg var omtrent en neve stor. Født i 78. 

Anonymkode: aba46...8c9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 20.31):

Lyden av 80-tallet for dem som ikke kjenner til dette: Rune Kjelldahl startet Nite Rocket først på 90-tallet, men han jobbet i radio allerede på 80-tallet, og munnen hans var like åpen og freidig; han var definitivt ikke redd for å være politisk ukorrekt.

Hva tror dere hadde skjedd om han hadde holdt på slik idag (dette er fra 1997) ...?

http://www.dracula.no/radio/nite.rocket-1997-1.mp3

Ååå, nite rocket og Rune Kjelldahl 💜 savn! Han er virkelig en radiolegende! Ligger en tråd om han og radioen her ikke som jeg laget i 2016. Har løftet den opp. 

Anonymkode: aba46...8c9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er født i ‘75. Jeg vokste opp ved havet, og det var så morsomt å gå i fjæra og lete etter «leker». Var ikke snakk om forsøpling av havet da, bare at ting fløt i land. Ukens høydepunkt var å høre på «Ti i skuddet», og ta opp de sangene jeg likte best.

Når jeg i dag ser tilbake, tenker jeg at jeg hadde frihet fordi jeg slapp unna internett og mobiler. Det var ikke noe statusjag, mamma sydde klær til meg i blant, og verken jeg eller vennene mine deltok på organiserte fritidsaktiviteter.

Når det gjelder ytringsfrihet, så var ikke det et tema. Jeg visste at å være «fjellfinn» var det styggeste og ekleste man kunne være, og at samisk var et avskyelig og heslig språk. Selv om jeg nå ønsker at foreldrene mine hadde lært meg samisk, vet jeg at de gjorde det som var best for meg da. 

Jeg er ni år eldre enn deg og hadde respekt for samer antagelig på grunn av Ante, Alta og Sami ædnan.

Nå hadde jeg ikke kontakt med samer, men så litt opp til dem og var slett ikke begeistret over fornorskingspolitikken og uretten de hadde vært utsatt for.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 20.8.2023 den 14.56):

Regnet det egentlig på 80-tallet? Jeg klarer hvertfall ikke å huske en eneste dag da det regnet :juhu:

Nei, og Sola var oppe hele døgnet hele sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (2 timer siden):

Nei, og Sola var oppe hele døgnet hele sommeren 

Ja, i nord var den det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai, savner pastellfargede rom, vegg-til-veggtepper, saccosekker, all den herlige musikken, lørdagsunderholdning på NRK og tykk pizza 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (1 time siden):

Ja, i nord var den det 😀

Var der der jeg bodde også 😁

Åsså var det 50 varmegrader om sommeren 

Sånn føltes det ut for lille lurv hvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (1 time siden):

Ai ai, savner pastellfargede rom, vegg-til-veggtepper, saccosekker, all den herlige musikken, lørdagsunderholdning på NRK og tykk pizza 😍 

Jeg har fortsatt saccosekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 19.33):

Vi hadde gjensyn med Rød Snø for noen uker siden. 

Anonymkode: 65dea...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...