Gå til innhold

80-tallet var en herlig tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Honey Dew said:

Selv om det var på film (hjelpes altså 🙄) så var ikke tafsing akseptert. Dette var FILM, ikke i virkeligheten.

Poenget er at det var ingen som reagerte og at det til og med var komedie. HAHA NESTEN SOVEVOLDTEKT HAHA! 

Det gjenspeiler både kulturen og normene på 80 tallet. 

Anonymkode: d7eab...b1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det var ingen som reagerte og at det til og med var komedie. HAHA NESTEN SOVEVOLDTEKT HAHA! 

Vi som levde på den tiden, opplevde ikke dette og hvor du har at det var greit å voldta, aner jeg ikke. Det var ikke slik i det tiåret.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Honey Dew said:

Vi som levde på den tiden, opplevde ikke dette og hvor du har at det var greit å voldta, aner jeg ikke. Det var ikke slik i det tiåret.

Jeg levde på den tiden. Jeg har ikke sagt det var greit med det ble ofte feid under teppet eller avfeid med hun gikk kledd som en hore argumentet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er slike som deg som gjør at jeg ikke liker dagens samfunn. ALT skal tas seriøst, ALT er krenkende. I tillegf til at folk har null selvinnsikt, alt er oppmlt så perfekt, ingen rom for å slite. Ikke rart folk tar selvmord.

Ja, jeg savner 80 og 90-tallet.

Anonymkode: 4cd02...6e0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Regnet det egentlig på 80-tallet? Jeg klarer hvertfall ikke å huske en eneste dag da det regnet :juhu:

Joda og vi hadde hvite seilerstøvler.

Anonymkode: 6c730...57e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er slike som deg som gjør at jeg ikke liker dagens samfunn. ALT skal tas seriøst, ALT er krenkende. I tillegf til at folk har null selvinnsikt, alt er oppmlt så perfekt, ingen rom for å slite. Ikke rart folk tar selvmord.

Ja, jeg savner 80 og 90-tallet.

Anonymkode: 4cd02...6e0

Nå var det fler som tok selvmord på slutten av 80-tallet enn det er i dag.

Jeg skjønner at man savner, det er den evinnelige floskelen om at alt var bedre før, som er motbevist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FlowahPowah skrev (2 timer siden):

Nå var det fler som tok selvmord på slutten av 80-tallet enn det er i dag.

Jeg skjønner at man savner, det er den evinnelige floskelen om at alt var bedre før, som er motbevist. 

Grunnen til at flere begikk selvmord den gangen, er at man hadde tilgang til skytevåpen uten at man måtte registrere seg ved kjøp av haglegevær. Dette førte til at et avsaget haglegevær var en klassiker ved ran i banken eller postkontoret, og likedan ble våpenet brukt når folk tok livet sitt, blant annet da vokalisten i Mayhem skjøt seg i 1991.

Så dette har ingen sammenheng med at 80-årene var et "dårligere" tiår enn nå; hadde det vært like mye våpen i omløp hos vanlige folk idag, hadde det vært flere selvmord nå enn i 80-årene; tallene er nesten like høye selv om tilgangen til våpen er langt mindre.

Anonymkode: acb66...2a8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så mange farger; så mye frihet - uten å måtte passe på så man ikke tråkket feil fordi noen følte seg krenket. Og musikken, da; halvparten av musikkvideoene man viste på MTV ville idag antagelig aldri blitt produsert fordi de krenket noen.

Er det noen av dere som husker Falco med "Rock Me Amadeus"? Han døde i en bilulykke i 1998, bare 40 år gammel.

Akk: intet er som friheten til å dø som 40-åring i en bilulykke fordi bilbelter, airbags og kollisjonssikre fronter på biler var en ting man ennå ikke ville ta i bruk. 😻

Hva med å bare ta tak i eget liv, ts? Jeg husker også 1980-tallet. Det var rævva. Muligens kun overgått av 1990-tallet. Som var helt grusomt. Fortiden er ikke et bedre sted. Verden var alltid verre før. Fremtiden, derimot, er alltid lovende. 

Og om du fortsatt preges av nostalgi? Ta en titt i et familiealbum. Om synet av deg selv, din far eller din bestefar i lys turkis hotpants ikke får deg til å elske 2000-tallet er det ikke håp. 

Anonymkode: 0bff4...4cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt trengte ikke å være så jævla politisk korrekt!!! Savner det, ja!

Anonymkode: 65dea...fdd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så mange farger; så mye frihet - uten å måtte passe på så man ikke tråkket feil fordi noen følte seg krenket. Og musikken, da; halvparten av musikkvideoene man viste på MTV ville idag antagelig aldri blitt produsert fordi de krenket noen.

Er det noen av dere som husker Falco med "Rock Me Amadeus"? Han døde i en bilulykke i 1998, bare 40 år gammel.

Ytringsfrihetens tid er forbi... 

Anonymkode: f0662...f53

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye var bedre på 80-tallet enn i dag. Men jammen mye som er bedre i dag enn den gangen også.

På mange måter var det friere på 80-tallet. På en annen måte friere i dag.

Det som iallefall var friere på 80 tallet jeg savner i dag. Er ar den gangen kunne man tråkke litt feil, si oppriktig unnskyld,  og fortsatt være med. Man ble ikke canslet pga feil. Også var det mer akseptert å være forskjellig.  Kvinnesyn og kvinnefrihet er bedre i dag. På 80-tallet var jo det mye opprør rundt. Husker feks punky, bøe noen diskusjoner om det var noe barn skulle se. En jente i bukser og på skateboard og hang med gutta. Også tenker jeg kvinner i dag, bør rette en stor takk til bla Madonna og Tina turner. Mye av fruktene dere høster i dag, er mye pga dem. Dere vet ikke engang hvilke frukter. Så når noen prøvde å cansle Madonna  ble jeg sur, for det var urettferdig 

Anonymkode: 0ec99...8f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye var bedre på 80-tallet enn i dag. Men jammen mye som er bedre i dag enn den gangen også.

På mange måter var det friere på 80-tallet. På en annen måte friere i dag.

Det som iallefall var friere på 80 tallet jeg savner i dag. Er ar den gangen kunne man tråkke litt feil, si oppriktig unnskyld,  og fortsatt være med. Man ble ikke canslet pga feil. Også var det mer akseptert å være forskjellig.  Kvinnesyn og kvinnefrihet er bedre i dag. På 80-tallet var jo det mye opprør rundt. Husker feks punky, bøe noen diskusjoner om det var noe barn skulle se. En jente i bukser og på skateboard og hang med gutta. Også tenker jeg kvinner i dag, bør rette en stor takk til bla Madonna og Tina turner. Mye av fruktene dere høster i dag, er mye pga dem. Dere vet ikke engang hvilke frukter. Så når noen prøvde å cansle Madonna  ble jeg sur, for det var urettferdig 

Anonymkode: 0ec99...8f4

Det var helt normalt for jenter å gå med bukser på 80-tallet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste  tiden vil alltid være når man var på topp selv, uansett om man er 40 60 eller 80 i dag.

Anonymkode: c7970...c8d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at flere begikk selvmord den gangen, er at man hadde tilgang til skytevåpen uten at man måtte registrere seg ved kjøp av haglegevær. Dette førte til at et avsaget haglegevær var en klassiker ved ran i banken eller postkontoret, og likedan ble våpenet brukt når folk tok livet sitt, blant annet da vokalisten i Mayhem skjøt seg i 1991.

Så dette har ingen sammenheng med at 80-årene var et "dårligere" tiår enn nå; hadde det vært like mye våpen i omløp hos vanlige folk idag, hadde det vært flere selvmord nå enn i 80-årene; tallene er nesten like høye selv om tilgangen til våpen er langt mindre.

Dette her er jo bare sprøyt. Norge er et av landene med flest våpen per innbygger og har vært det lenge. 

IMG_2471.thumb.jpeg.d9733dbb917da789a79687c2b8d3f48d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk: intet er som friheten til å dø som 40-åring i en bilulykke fordi bilbelter, airbags og kollisjonssikre fronter på biler var en ting man ennå ikke ville ta i bruk. 😻

Hva med å bare ta tak i eget liv, ts? Jeg husker også 1980-tallet. Det var rævva. Muligens kun overgått av 1990-tallet. Som var helt grusomt. Fortiden er ikke et bedre sted. Verden var alltid verre før. Fremtiden, derimot, er alltid lovende. 

Og om du fortsatt preges av nostalgi? Ta en titt i et familiealbum. Om synet av deg selv, din far eller din bestefar i lys turkis hotpants ikke får deg til å elske 2000-tallet er det ikke håp. 

Anonymkode: 0bff4...4cc

Det handler ikke om nostalgi; det handler rett og slett at grensene for hva man kan si idag er langt, langt lavere før man blir hengt ut i sosiale medier og VG setter dette på førstesiden. Buhuhu. Noen føler seg krenket.

For å få noe i avisen i 80-årene måtte man sende inn et leserbrev, ja, men samtidig var det en underverden av fanzines og andre måter å få kontakt med folk på der terskelen for hva som kunne sies, var betydelig høyere; bare å se hvordan skateboardmiljøet klarte å organisere seg selv om dette var forbudt fram til 1989; hadde dette vært idag, hadde ungdommen funnet seg i dette, "flinke" som de er.

Blitzerne i Oslo var i krig med Willy Haugli, og det gikk hett for seg da Thatcher var på besøk; opprørstrangen hadde helt andre kår enn idag, der folk er blitt slaver av smarttelefonen og ting som skjer på nett, er skviset inn i et woke mønster der man blir hengt ut om man våger å skille seg ut.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i at dette med å bli krenket hele tiden ikke hørte 80- tallet til. Folk ble fornærmet eller forbanna dengang. Noen er alltid frekke, men tror ikke folk var frekkere da enn nå. Problemet nå er vel at mange blir krenket på andres vegne. Folk får ikke engang bestemme selv hva som føles krenkende for den enkelte. 

Men tafsing på damene var mye mer utbredt, også i arbeidslivet. Det kunne være skikkelig ille, men ble aldri tatt alvorlig,  slik som nå.

Anonymkode: bc709...1f1

Var det virkelig det ? Vet ikke hva kretser du vanket i. Jeg oppdaget det aldri i alle fall, prøvde man å tafse på en jente som hadde sagt nei, kunne det fort vanke juling både fra jenten og eventuelle guttevenner :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo bare sprøyt. Norge er et av landene med flest våpen per innbygger og har vært det lenge. 

IMG_2471.thumb.jpeg.d9733dbb917da789a79687c2b8d3f48d.jpeg

Det er veldig stor forskjell på om en jeger i Troms har våpen, og om en psykisk utstabil person i Oslo kan gå inn i en butikk og kjøpe et uregistrert våpen uten spørsmål; den muligheten hadde vedkommende på 80-tallet, men ikke idag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er veldig stor forskjell på om en jeger i Troms har våpen, og om en psykisk utstabil person i Oslo kan gå inn i en butikk og kjøpe et uregistrert våpen uten spørsmål; den muligheten hadde vedkommende på 80-tallet, men ikke idag.

Nå må du slutte å flytte målstengene. Du husker kanskje ikke hva som skjedde i 2011 da en gal mann åpnet ild med lovlig kjøpte våpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...