AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #61 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rekordhøy rente og arbeidsledighet. Gjeldskrise. En av de største nedgangstidene i moderne historie og du mener det var god levestandard Anonymkode: d7eab...b1a Den enes død er en annens brød, vet du. Anonymkode: 65dea...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #62 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å tro at en film beskriver hvordan det var er vel et kroneksempel på å fornekte fakta? Dagens smarttelefoner og internett…. Jaja….la nå for all del få enkeltstående episoder definere 80-tallet. Dagens smarttelefoner og internett…. Anonymkode: 72c84...3b8 Du misforstår. Poenget er at hadde slike ting skjedd idag, hadde dette endt med avisoppslag, politianmeldelse og fandens oldemor. På 80-tallet var den alminnelige oppfatningen blant oss gutter at dette var kult og oppfinsomt gjort. Husker ikke riktig, men tror episoden på Fagerborg skole endte med noen dagers utvisning. Idag hadde reaksjonen vært total fordømmelse. Man kunne senke skuldrene på 80-tallet; NRK-monopolet var blitt opphevet, man fikk nærradio og kontinentale caféer i byene, Norge vant Eurovision og A-ha erobret verden; man så lyst på livet, uten å ta alt så utrolig seriøst. Anonymkode: acb66...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #63 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kunne senke skuldrene på 80-tallet; NRK-monopolet var blitt opphevet, man fikk nærradio og kontinentale caféer i byene, Norge vant Eurovision og A-ha erobret verden; man så lyst på livet, uten å ta alt så utrolig seriøst. Anonymkode: acb66...2a8 Anbefaler å lese historien om skatingen i 80-årene; forbudet oppdro en hel generasjon til å leve på feil side av loven, og det var kult å være i opposisjon, enten det var skatere, blitzere, eller vanlig ungdom - jeg fikk for eksempel tilbud om å kjøpe "falsk leg" for å komme inn på utesteder, og en tysk Luger fra krigen til 3000, tror jeg det var. Takket nei til forslaget, hovedsakelig fordi jeg manglet penger. Dagens ungdom er veldig lydige i forhold; opptøyene natt til 1. mai på slutten av 70-tallet og okkupasjonen i Skippergata som til slutt førte til dagens Blitz-hus, hadde aldri skjedd idag; dette var franske tilstander med full krig i gatene. Anonymkode: acb66...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #64 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anbefaler å lese historien om skatingen i 80-årene; forbudet oppdro en hel generasjon til å leve på feil side av loven, og det var kult å være i opposisjon, enten det var skatere, blitzere, eller vanlig ungdom - jeg fikk for eksempel tilbud om å kjøpe "falsk leg" for å komme inn på utesteder, og en tysk Luger fra krigen til 3000, tror jeg det var. Takket nei til forslaget, hovedsakelig fordi jeg manglet penger. Dagens ungdom er veldig lydige i forhold; opptøyene natt til 1. mai på slutten av 70-tallet og okkupasjonen i Skippergata som til slutt førte til dagens Blitz-hus, hadde aldri skjedd idag; dette var franske tilstander med full krig i gatene. Anonymkode: acb66...2a8 Et annet minne fra 80-tallet som ville vært uhørt idag; på en tur til utlandet som 18-åring kom jeg hjem med en del alkohol over kvoten, og tok med både glass og flaske for å drikke Martini i storefri. Tror jeg også hadde en mindre flaske med sprit på skolen. Gjett hva som hadde blitt reaksjonen om dette hadde blitt oppdaget idag; skoleledelsen hadde vel gått bananas. Anonymkode: acb66...2a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #65 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, du skrev at folk ikke ble krenket. Utdyp da, hva er det folk blir krenker for i dag som man ikke ble tidligere. Anonymkode: d7eab...b1a Hvis du ikke vet dette lever du under en stein. Folk blir krenket for alt i dag. Alt blir tolket i verste mening. Man kan knapt se på hverandre lenger, blikket kan jo oppfattes som krenkende. Anonymkode: 63d76...262 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #66 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Et annet minne fra 80-tallet som ville vært uhørt idag; på en tur til utlandet som 18-åring kom jeg hjem med en del alkohol over kvoten, og tok med både glass og flaske for å drikke Martini i storefri. Tror jeg også hadde en mindre flaske med sprit på skolen. Gjett hva som hadde blitt reaksjonen om dette hadde blitt oppdaget idag; skoleledelsen hadde vel gått bananas. Anonymkode: acb66...2a8 Enda et minne som jeg kom på: Da jeg var 18 og kunne komme inn på utesteder, dro jeg sammen med venner på Chateau Neuf, på folkemunne kalt "Nøffen". Der var det inngangspenger, og etter å ha kommet inn, fikk man et stempel på hånden slik at man senere kunne slippe inn hvis man måtte ut. Jeg hadde et stempelsett liggende hjemme der jeg kunne sette sammen enkeltbokstaver, slik at jeg fikk laget et stempel som så omtrent likt ut som det man brukte der; dette førte til gratis adgang for meg og andre. Etter noen gangers vellykket opplegg ble vi oppdaget av en vakt som uheldigvis rundet hushjørnet der vi holdt på med dette, og det var slutten for for både denne kvelden og stemplene; senere gikk de over til å bruke stempelfarge som lyste opp i UV-lys, og det var utenfor min rekkevidde. Slike ting kunne man finne på på 80-tallet uten å risikere så mye; hvem vet hva som hadde skjedd idag. Når man er 18, er selvtilliten på topp og man finner på ting som kanskje ikke er helt etter boken; for min del er jeg glad jeg var tenåring i en tid der man faktisk kunne være tenåring, og drite seg ut uten at dette fikk særlige konsekvenser. På den tiden hadde man også en russeknute for å løpe naken langs byens hovedgate. Idag er unge livredde for å dusje nakne. Det sier litt om hvor mye samfunnet har endret seg. Anonymkode: acb66...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 21. august 2023 #67 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 14.42): Så en episode av fjernsynskjøkkenet jeg fant i nrk arkivet, tror den var fra 1983. Der var det en lege og ekspert på ernæring (husker ikke navnet nå) som sa at det viktigste er jo ikke at maten er sunn men at den er god så man spiser mye av den. Lurer på hvordan folk hadde reagert på dette idag. Ernæringsekspertene hadde vel sett rødt 😄 Anonymkode: 7baf4...6a8 De viste sikkert ikke så mye da som nå, tidene har forandret seg. Eller var de ikke så nøye på sunt kosthold som i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #68 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 14.42): Så en episode av fjernsynskjøkkenet jeg fant i nrk arkivet, tror den var fra 1983. Der var det en lege og ekspert på ernæring (husker ikke navnet nå) som sa at det viktigste er jo ikke at maten er sunn men at den er god så man spiser mye av den. Lurer på hvordan folk hadde reagert på dette idag. Ernæringsekspertene hadde vel sett rødt 😄 Anonymkode: 7baf4...6a8 Man kan også fint leve på bare brød, melk og grønnsaker sa han. Brødet inneholder vist nesten alle næringsstoffene man trenger. Anonymkode: 7baf4...6a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 21. august 2023 #69 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Rekordhøy rente og arbeidsledighet. Gjeldskrise. En av de største nedgangstidene i moderne historie og du mener det var god levestandard Anonymkode: d7eab...b1a Til tross for dette klarte de aller fleste seg veldig godt! De som levde over evne "jappene" fikk svi ja. Men man kunne faktisk den gangen leve på en god inntekt! Det kan man ikke i dag. Selv uten utdannelse kunne man få seg en jobb, starte i en bedrift og jobbe seg opp. Det er nesten umulig i dag. Selv med en bachelor kan man slite med å finne seg en god jobb. Boliger var det egentlig mer en nok av, noen lånte alt for mye og fikk svi da de ikke klarte å betjene lånene sine ja, men det var langt i fra flertallet. Hadde du jobb så var det "billig" å kunne skaffe seg en bolig selv i disse "krisetidene", ja spesielt da. En grei bolig kostet sjeldent mer en 3 ganger inntekten i store deler av landet. Men veldig mange hadde ikke hytter, dyr bil og sekunder boliger de klarte seg med en grei levestandard. Sydenturer og dyre ferier generelt fraværende. Dyre kredittkort det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 21. august 2023 #70 Del Skrevet 21. august 2023 Honey Dew skrev (19 timer siden): Det merket ikke vi eller de rundt oss. Vi fikk økt levestandard. Renteøkningen kom vel på slutten av 80-tallet Ja den gjorde akkurat det, men den gangen var også skattefradraget på renteutgiftene ganske store. En tid der fikk man trekke av 100% av renteutgiftene på skatten. Så effektiv rente var ikke så høy som mange vil ha det til. Men de som hadde lånt mye og levde over evne, og ikke minst mistet jobben den gangen slet stort. Prisene falt veldig mye, og når de måtte selge boligen satt de igjen med store "restlån". Så noen ble rammet knallhardt ja, andre merket det knapt. Dette varte noen år, og tidlig på 1990 tallet så endret dette seg igjen og prisene steg igjen. Samtidig så ble renteutgiftene man kunne trekke av på skatten mye mindre. Renten lå typisk på rundt 6-8% før de falt drastisk ut over 2000 tallet. Noe som gjorde at eiendomsprisene eksploderte. Så kom innvandringen som en stor faktor, den ene flyktning krisen etter den andre fulgte fra Balkan til Afrika. Noe som garantert har gjort at boligmangelen etter hvert ble synlig, og i dag er det krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 21. august 2023 #71 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Man kunne senke skuldrene på 80-tallet; NRK-monopolet var blitt opphevet, Dette stemmer ikke, det skjedde først i september 1992. Riktig nok var det mulig å ta inn tv kanaler over satellitt blant annet tv Norge fra 1988. Men det var for helt spesielt interesserte, som hadde råd til parabolanlegg som kostet opp mot 100.000 kroner. Da fikk man også inn andre internasjonale tv kanaler. Blant annet mange tyske. Ja så kom sikkert en del kabelanlegg i borettslag inn med slike kanaler også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 21. august 2023 #72 Del Skrevet 21. august 2023 Antiviruset skrev (15 minutter siden): Dette stemmer ikke, det skjedde først i september 1992. Riktig nok var det mulig å ta inn tv kanaler over satellitt blant annet tv Norge fra 1988. Men det var for helt spesielt interesserte, som hadde råd til parabolanlegg som kostet opp mot 100.000 kroner. Da fikk man også inn andre internasjonale tv kanaler. Blant annet mange tyske. Ja så kom sikkert en del kabelanlegg i borettslag inn med slike kanaler også. Kabel fantes til eneboliger fra tidlig på - 80 - tallet, men det var dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 21. august 2023 #73 Del Skrevet 21. august 2023 Anonym11223344 skrev (5 minutter siden): Kabel fantes til eneboliger fra tidlig på - 80 - tallet, men det var dyrt. Det var ekstremt få i alle fall, ja dyrt var det uansett. De fleste eneboliger som hadde slike tv kanaler på 1980 tallet hadde det over parabol, og det var i parabolen sin spede barndom. Ikke kryptert, men kostet allikevel opp mot 100.000 kroner for en "tuner og en parabolantenne". Hadde en onkel den gang som jobbet i oljen Han hadde et slikt anlegg. Du verden det var fascinerende for oss som bare hadde NRK Det var totalt uoppnåelig for den vanlige mann i gaten. Måtte langt ut på 1990 tallet før det skjedde, og med litt teknisk innsikt fikk man et slikt anlegg for 10.000 kroner, og man kunne få tilgang til betal kanaler om man hadde teknisk innsikt i hvordan man knekte krypteringen som kom ut over 1990 tallet. Selv Kabeltv i borettslag kunne knekkes om man hadde rett kunnskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #74 Del Skrevet 21. august 2023 På skolen fikk man nesten ikke hjelp eller noe tilrettelegging. Folk hadde mye fordommer. Det var vanlig med mye mobbing og falske rykter og guttene ble tidlig mannsjåvinister. Det var vanlig å sjenke unge jenter fulle og begå overgrep. En forferdelig tid for ikke å snakke om krakket. Anonymkode: ddb2d...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #75 Del Skrevet 21. august 2023 Antiviruset skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke, det skjedde først i september 1992. Riktig nok var det mulig å ta inn tv kanaler over satellitt blant annet tv Norge fra 1988. Men det var for helt spesielt interesserte, som hadde råd til parabolanlegg som kostet opp mot 100.000 kroner. Da fikk man også inn andre internasjonale tv kanaler. Blant annet mange tyske. Ja så kom sikkert en del kabelanlegg i borettslag inn med slike kanaler også. Med opphevelsen av NRK-monopolet, var det var nærradio jeg først og fremst tenkte på. Svært populært på 80-tallet. Anonymkode: acb66...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #76 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med opphevelsen av NRK-monopolet, var det var nærradio jeg først og fremst tenkte på. Svært populært på 80-tallet. Anonymkode: acb66...2a8 Og når det gjelder satelitt-TV, fikk de med Janco kabel-TV Sky Channel allerede fra 1982. Hvis jeg ikke tar helt feil, kom det også en annen engelsk kanal (Super Channel?) rundt 1986, i tillegg til svensk TV 1 og 2. Anonymkode: acb66...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #77 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og når det gjelder satelitt-TV, fikk de med Janco kabel-TV Sky Channel allerede fra 1982. Hvis jeg ikke tar helt feil, kom det også en annen engelsk kanal (Super Channel?) rundt 1986, i tillegg til svensk TV 1 og 2. Anonymkode: acb66...2a8 Ja, dette var da kabel-TV, ikke satelitt-TV som jeg feilaktig skrev. Men vi fikk inn Sky Channel fra begynnelsen av 80-tallet. Anonymkode: acb66...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #78 Del Skrevet 21. august 2023 Det var det verste tiåret for musikk, mote, film, m.m. Tiåret som god stil glemte helt. Anonymkode: a9c25...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #79 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var det verste tiåret for musikk, mote, film, m.m. Tiåret som god stil glemte helt. Anonymkode: a9c25...5bd Smakmessig var vel 70-tallet hakket verre; sjekk platåskoene ABBA brukte, eller disco-stilen og afroparykken. 80-tallet var tiden da man kunne slå ut håret, og i Oslo fikk man sydlandsk stemning med karneval i gatene, som dessverre raskt ble lagt ned på grunn av for mye fyll og bråk: https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo-karnevalet Anonymkode: acb66...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #80 Del Skrevet 21. august 2023 Det var så mye rart på TV på 80-tallet. https://tv.nrk.no/serie/frida https://tv.nrk.no/serie/nattseilere https://tv.nrk.no/serie/marerittet Apropos han https://tv.nrk.no/serie/roed-snoe Anonymkode: ef959...324 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå