Vilde78 Skrevet 22. august 2023 #21 Del Skrevet 22. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Donasjonen har også en skyggeside. Ditt biologiske barn vil arve mange personlighetstrekk fra deg, men skal vokse opp hos en kvinne som er ulik og ikke har de samme forutsetningene for å forstå og støtte barnet i sin identitet. Det er ikke for ingenting at det er nedfelt i FNs barnekonvensjon at barn har rett til å kjenne sine biologiske foreldre og få omsorg fra dem. Du bør tenke nøye gjennom hva dine verdier er og hva du ønsker, at du kan bidra til å skape barn uten å selv sørge for at de får det godt, er det riktig for deg? For ditt barn? Ivf-babyene opplever også omsorgssvikt, helt opptil drap ved shaken baby. Jeg har selv ivf-barn (vi er de biologiske foreldrene) og vi fikk ikke ett spørsmål som gikk på vår egnethet som foreldre eller omsorgsevne. Anonymkode: a406b...93a Det er ikke samme godkjenningsrunde ved vanlig IVF (Akkurat som for å lage barn naturlig), men det er vurderingssamtaler, egnethetsvurderinger, blodprøve-krav og krav om politiattest for å blir godkjent som mottaker av donoregg. Det er også godkjenningsrutiner for godkjenning av donor, blant annet for å forsikre seg om at donor forstår konsekvensene av valget sitt (samt helsekrav). Foreldrene til donorbarn plikter å fortelle barnet om sitt genetiske opphav, og når barnet fyller 15 har det rett til å få vite hvem genetisk mor er. Med unntak av at eggdonasjon er en mer krevende prosedyre for donor, er det etter mitt syn ingen prinsipiell forskjell på eggdonasjon og sæddonasjon. Endret 22. august 2023 av Vilde78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #22 Del Skrevet 22. august 2023 Jeg har også lyst til å donere egg. MEN jeg sliter veldig med tanken på at eventuelle fremtidige barn som kommer ut av det, kan kreve å få vite sitt opphav DERAV hvem jeg er - og det ønsker jeg ikke. Jeg vil ikke ha egne barn, og har ingen interesse av å vite hva/hvem mine egg eventuelt blir. Og det er den eneste grunnen til at jeg ikke har gjort av det. Anonymkode: ff1b0...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #23 Del Skrevet 22. august 2023 Jeg kunne også gjort det. Men er for gammel og har en liten skavank som kan være arvelig selv om ingen av mine barn har arvet det. Etter å ha fått barn selv hadde det vært fint å kunne hjelpe andre til å få oppleve det samme. Anonymkode: ca9c3...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #24 Del Skrevet 23. august 2023 Sjekk ut Vibeke Hay Sandmo på snap. Hun er i gang med å donere egg for gang nr. 2. Veldig åpen om dette. Anonymkode: d524d...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå