Gå til innhold

Jeg vil donere egg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 23 år gammel kvinne som ikke ønsker barn selv i fremtiden, men veldig gjerne vil donere eggene mine til noen som kan få bedre bruk for dem enn meg!:) Alle steder jeg har kikket har de ønsket kvinner i alderen 25-35. Og jada, det går jo an å vente et par år, men det hadde jo vært litt gunstig med en liten utbetaling nå i mine fattigere dager. :) 
Er det noen der ute som vet om et sted det er mulig å donere egg i min alder? Takk på forhånd for svar<3

Anonymkode: f1673...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lovverket sier at du må være mellom 25 og 35 for å donere i Norge, så det er ikke bare noe klinikkene ønsker - det er lovpålagt. Så du må nok vente et par år til.

Eggdonasjon har noen konsekvenser, så det bør ikke bare være den lille utbetalingen du får som motiverer heller.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en 23 år gammel kvinne som ikke ønsker barn selv i fremtiden, men veldig gjerne vil donere eggene mine til noen som kan få bedre bruk for dem enn meg!:) Alle steder jeg har kikket har de ønsket kvinner i alderen 25-35. Og jada, det går jo an å vente et par år, men det hadde jo vært litt gunstig med en liten utbetaling nå i mine fattigere dager. :) 
Er det noen der ute som vet om et sted det er mulig å donere egg i min alder? Takk på forhånd for svar<3

Anonymkode: f1673...4a0

Hvis du gjør det for pengene, så vil du nok ikke være kvalifisert til å gi egg...

Anonymkode: 8e471...cf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 5000 for hver donasjon. Ikke noe å bli rik av mao. Noe som er bra, det må gjøres av altruistiske grunner. 

Jeg har selv barn etter Ivf (pga mannen). Kunne godt donert egg selv, men er for gammel 

Anonymkode: 8bb85...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare ta kontakt med en fertilitetsklinikk og forhøre deg. Lovverket rundt disse tingene er ganske strengt, så jeg tviler på du får donert flr 25 år. 

Anonymkode: 14e8b...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du vil donerer bort egg, men hvis du ønsker å gjøre det for pengene, så tror jeg du vil bli skuffet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du vil gjøre det, men smør deg med tålmodighet. Og når det gjelder pengene så finner du ganske mange mer behagelige måter å tjene dem på enn egguttak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egguttak er vondt :ordlos: ville funnet andre måter å tjene penger på

Anonymkode: 13d30...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke vil oppdra barn selv så trenger du ihvertfall ikke bidra til å befolke kloden mer.

Anonymkode: ac330...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donasjonen har også en skyggeside. Ditt biologiske barn vil arve mange personlighetstrekk fra deg, men skal vokse opp hos en kvinne som er ulik og ikke har de samme forutsetningene for å forstå og støtte barnet i sin identitet.  Det er ikke for ingenting at det er nedfelt i FNs barnekonvensjon at barn har rett til å kjenne sine biologiske foreldre og få omsorg fra dem.

Du bør tenke nøye gjennom hva dine verdier er og hva du ønsker, at du kan bidra til å skape barn uten å selv sørge for at de får det godt, er det riktig for deg? For ditt barn? Ivf-babyene opplever også omsorgssvikt, helt opptil drap ved shaken baby. Jeg har selv ivf-barn (vi er de biologiske foreldrene) og vi fikk ikke ett spørsmål som gikk på vår egnethet som foreldre eller omsorgsevne. 

Anonymkode: a406b...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Donasjonen har også en skyggeside. Ditt biologiske barn vil arve mange personlighetstrekk fra deg, men skal vokse opp hos en kvinne som er ulik og ikke har de samme forutsetningene for å forstå og støtte barnet i sin identitet.  Det er ikke for ingenting at det er nedfelt i FNs barnekonvensjon at barn har rett til å kjenne sine biologiske foreldre og få omsorg fra dem.

Du bør tenke nøye gjennom hva dine verdier er og hva du ønsker, at du kan bidra til å skape barn uten å selv sørge for at de får det godt, er det riktig for deg? For ditt barn? Ivf-babyene opplever også omsorgssvikt, helt opptil drap ved shaken baby. Jeg har selv ivf-barn (vi er de biologiske foreldrene) og vi fikk ikke ett spørsmål som gikk på vår egnethet som foreldre eller omsorgsevne. 

Sier du det samme til alle de tusenvis av sæd-donorer også, eller er dette er forsøk på å sverte eggdonasjon?

Anonymkode: bad51...04d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggdonasjon må i Norge være mellom 25 og 35 år gammel. Man kan donere egg max 3 ganger. Man kan få betalt opp til 5000 per donasjon, samt søke om eventuell dekkelse av reiseutgifter og medikamenter til stimulering før uttak. 

Egg uttak er for noen ubehagelig, men ikke smertefullt.. 

Syns det er helt supert at du vil donere egg jeg ❤️  

Anonymkode: a49ba...952

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er du helt på vidden eller? 

1 - Donor barn i Norge har rett på informasjon om donor etter fylte 15 år. 

2 - Det er ikke donor kvinnens barn. Hun donerer egg på lik linje som en mann donerer sperm. Intet mer.. 

3 - Per i dag må man fremvise politiattest for å kunne gjennomføre noe form for IVF - donor eller egne egg/sperm. Finnes flere som ikke får innvilget pga egnethet i dag. 

4 - måten du beskriver potensielle donor foreldres manglende evne til å ivareta donor barn.. Da burde adopsjon, sperm donasjon og egg donasjon være forbudt da.. 

Sånn skremselspropaganda som du setter frem her er så tåpelig og forkastelig som det går ann å få det.. Skammelig rett og slett..  Det er ikke noe mer feil med egg donasjon enn sperm donasjon..  

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eggdonasjon må i Norge være mellom 25 og 35 år gammel. Man kan donere egg max 3 ganger. Man kan få betalt opp til 5000 per donasjon, samt søke om eventuell dekkelse av reiseutgifter og medikamenter til stimulering før uttak. 

Egg uttak er for noen ubehagelig, men ikke smertefullt.. 

Syns det er helt supert at du vil donere egg jeg ❤️  

Egguttak var for meg kjempevondt, som kniver inn i magen, selv med smertestillende, så jeg tenker det er noe man må ta med i beregningen, i tillegg til at jeg var redusert i en uke etterpå. 

Anonymkode: a69f7...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Egguttak var for meg kjempevondt, som kniver inn i magen, selv med smertestillende, så jeg tenker det er noe man må ta med i beregningen, i tillegg til at jeg var redusert i en uke etterpå. 

Og for meg var det litt ubehagelig, men slettes ikke ille. Lite ubehag etter også. Som menssmerter

Anonymkode: 8bb85...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 3 egg uttak.. Ikke hatt smerte ved noen av dem, ikke hatt behov for annen smertelindring enn hva som gis i forkant. Var i fin form etterpå og tilbake i jobb 48t etterpå. Mine naturlige mens smerter er verre. 

Hvor smertefullt den enkelte syns det er vil være individuelt. Men det kan ikke klassifiseres som ett veldig smertefullt inngrep, er ikke akkurat mye smertelindring man i utgangspunktet får i forkant av uttak. Og jeg antar at kvinner som vurderer å donere egg er klar over at prosessen i forkant kan by på plager/smerte/ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet ikke hva du går til. Settes på hormoner og klusser med kroppen. 

Har selv tatt flere runder med ivf. Min venninne donerte egg i 2008 fikk da kun dekt tapt arbeidsfortjeneste. 

Anonymkode: dd105...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har selv tatt flere runder med ivf. Min venninne donerte egg i 2008 fikk da kun dekt tapt arbeidsfortjeneste. 

Hun donerte da sannsynligvis egg i et annet land, med tanke på at eggdonasjon ikke ble lovlig i Norge før 2021??? 
Og da er vel ikke det hun fikk dekket særlig relevant heller, da situasjonen var helt annerledes da…

Anonymkode: b40e3...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stor forskjell på 2008 i utlandet og hva som gjelder i Norge nå.. Kan ikke sammenlignes en gang - mye er endret på 15 år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hatt 3 egg uttak.. Ikke hatt smerte ved noen av dem, ikke hatt behov for annen smertelindring enn hva som gis i forkant. Var i fin form etterpå og tilbake i jobb 48t etterpå. Mine naturlige mens smerter er verre. 

Hvor smertefullt den enkelte syns det er vil være individuelt. Men det kan ikke klassifiseres som ett veldig smertefullt inngrep, er ikke akkurat mye smertelindring man i utgangspunktet får i forkant av uttak. Og jeg antar at kvinner som vurderer å donere egg er klar over at prosessen i forkant kan by på plager/smerte/ubehag. 

Tydeligvis ikke når man tror man skal spe på inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...