AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Jeg har fått fatigue etter covid og har lavt funksjonsnivå. Hvis jeg går for liten tur må jeg ta det helt piano dagen derpå, både kognitivt og fysisk. Orker ikke høy lyd og høye stemmer. Å reise med fly, tog eller bil er slitsomt, også det å gå rundt å være turist. Min veninne sier hun har fatigue pga revmatisme men er i full jobb på kontor, og i sommer har hun og familien reist fra den ene ferieturen til den andre, uten innlagte hvilepauser hjemme. Jeg tviler ikke på at hun har fatigue, men forstår ikke hvordan hun merker utmattelsen når hun er sosial, reiser med fly/tog og holder på med noe daglig? Anonymkode: 95697...fd8 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 Det må du nesten spørre henne om… Anonymkode: 54506...0ff 18
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Det må du nesten spørre henne om… Anonymkode: 54506...0ff Det kan jo tenkes at det finnes noen her som har lignende erfaringer, og derfor har en teori. I dagens samfunn kan det oppfattes direkte frekt og ufint å spørre om noe sånt. Man må i så fall spørre veeeldig taktfullt. Anonymkode: 2196a...6f8 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 Det er jo flere grader av fatigue da, men jeg er enig i at begrepet nok misbrukes en del. Ha fokus på vitaminer og kosthold for å bygge deg opp igjen https://www.webmd.com/covid/news/20230516/could-vitamin-d-supplements-help-people-with-long-covid#:~:text=May 16%2C 2023 -- Patients,or ease the debilitating condition. Anonymkode: a1b2b...def 8 2
Gjest Refreng Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Ok? Du får si det til henne. Dette høres hovedsaklig ut som et problem der du ikke tørr si meningene dine når du irriterer deg over noe, og istedet baksnakker du dine venner på nett. Skru av mobilen eller datamaskinen og ring denne personen og spør. Si at det plager deg at hun bruker ordet fatigue når du syntes du har det så mye verre enn henne. Det kan til og med være at dere får en felles forståelse og blir bedre venner etterpå
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 Det er også ulike grader av fatique. Jeg kan klare en del i rolige omgivelser; feks gå en tur, vaske hus mm. Men i går var jeg på et stort kjøpesenter med masse folk og høye lyder, det var ekstremt utmattende og det endte med hodepine og jeg la meg med en gang jeg kom hjem. Har moderat grad av ME som en av diagnosene mine. Også insomnia mm. Anonymkode: 8081a...72a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 Det er så mye man kan lure på, men så kan man la være. Hilsen meg som har flere sykdommer med fatigue som symptom. Anonymkode: c5f75...c19 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tviler ikke på at hun har fatigue, men forstår ikke hvordan hun merker utmattelsen når hun er sosial, reiser med fly/tog og holder på med noe daglig? Jeg har også fatigue pga revmatisme, diagnose satt av revmatolog og nevrolog. Fatigue kan opptre på ulike måter. For meg er det som å gå tom for batteri, plutselig blir jeg kjempetrøtt og klarer ikke løfte ting, vanskelig å tenke og snakke, svimmel og susete. Det varierer hvor lenge det varer. Ingen ser det på meg, men det kan likevel være ganske utfordrende å leve med. Jeg jobber fulltid og ser sikkert ganske velfungerende ut utad. Anonymkode: b490a...c58 6 5 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Refreng skrev (3 minutter siden): Ok? Du får si det til henne. Dette høres hovedsaklig ut som et problem der du ikke tørr si meningene dine når du irriterer deg over noe, og istedet baksnakker du dine venner på nett. Skru av mobilen eller datamaskinen og ring denne personen og spør. Si at det plager deg at hun bruker ordet fatigue når du syntes du har det så mye verre enn henne. Det kan til og med være at dere får en felles forståelse og blir bedre venner etterpå Hun irriterer meg ikke men jeg bare lurer. Skal spørre henne nesten gang og be henne forklare hva som er fatigue biten. Hun fortalte meg at de skulle til Paris på 5 dagers tur, og de trasket rundt der store deler av dagene og satt på restauranter og stod i kø på turistattraksjoner. Så reiste de direkte fra Paris til svigers sin 60 års bryllupsdag i Alta, som skulle være en stor feiring. Derifra dro de til Sandefjord og en ukes ferie med noen venner og deres familier. Jeg blir utmattet bare av å lese det jeg skriver, men fatigue kan vel være så mangt Ts Anonymkode: 95697...fd8 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er også ulike grader av fatique. Jeg kan klare en del i rolige omgivelser; feks gå en tur, vaske hus mm. Men i går var jeg på et stort kjøpesenter med masse folk og høye lyder, det var ekstremt utmattende og det endte med hodepine og jeg la meg med en gang jeg kom hjem. Har moderat grad av ME som en av diagnosene mine. Også insomnia mm. Anonymkode: 8081a...72a Sånn har jeg det mye også men hodepine har jeg ikke så mye av lenger. Ts Anonymkode: 95697...fd8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 Det heter forresten fatigue, ikke fatique med q. Anonymkode: c5f75...c19 10 3
Millinea Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 En del av det å ha fatigue er jo også å lære å leve med det. Hun har sikkert kontroll på hvor mye hun tåler av forskjellige ting, hvordan hun kan hente seg inn, og hvordan unngå kræsjer/nedturer osv. Har fatigue selv og skjønner at du stusser på hennes kapasitet, hadde aldri klart det opplegget der selv. Ville spurt henne hvordan hun takler det og hvordan det føles. 8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har fått fatigue etter covid og har lavt funksjonsnivå. Hvis jeg går for liten tur må jeg ta det helt piano dagen derpå, både kognitivt og fysisk. Orker ikke høy lyd og høye stemmer. Å reise med fly, tog eller bil er slitsomt, også det å gå rundt å være turist. Min veninne sier hun har fatigue pga revmatisme men er i full jobb på kontor, og i sommer har hun og familien reist fra den ene ferieturen til den andre, uten innlagte hvilepauser hjemme. Jeg tviler ikke på at hun har fatigue, men forstår ikke hvordan hun merker utmattelsen når hun er sosial, reiser med fly/tog og holder på med noe daglig? Anonymkode: 95697...fd8 Hun må nok betale på samme måte som deg, men gjør det på hotellrommet. Ting er ikke som det ser ut til😏 Anonymkode: 910a9...7c1 7 3
Snublefot62 Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 Det værste av alt med skjulte sykdommer som utmattelse, ME og lignende er tankesettet "kan jeg så kan du". Altså prinsippet om å sammenligne seg med andre, eller motsatt. Bare fordi du opplever utmattelse på den måten du opplever det på, så betyr det ikke at hun må oppleve det likt. Det er akkurat slik tankemønster og mistenkeliggjøring som fører skam med seg over slike sykdommer. 7 1 7
Daria Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 Fatigue kommer i mange utgaver, nivåer og varianter. Jeg har fysisk fatigue i det fagfolk ved flere anledninger har omtalte som helt klart betydelig grad - ganske begrensende på gode dager og nærmest invalidiserende på dårlige. Søsteren min har lett fatigue, jobber fullt og lever det som for meg ser ut som et nokså ubegrenset liv, men jeg ser ikke hennes dårlige dager og er ikke i hennes kropp - jeg vet ikke hvor mye det hun gjør koster henne. Jeg tror det er veldig lett å se seg selv som standarden - "alle som har det lettere enn meg vet ikke hvor godt de har det" - og glemme at andres plager er like reelle for dem. En forkjølelse blir ikke mindre plagsom av at en annen har lungebetennelse. 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har fått fatigue etter covid og har lavt funksjonsnivå. Hvis jeg går for liten tur må jeg ta det helt piano dagen derpå, både kognitivt og fysisk. Orker ikke høy lyd og høye stemmer. Å reise med fly, tog eller bil er slitsomt, også det å gå rundt å være turist. Min veninne sier hun har fatigue pga revmatisme men er i full jobb på kontor, og i sommer har hun og familien reist fra den ene ferieturen til den andre, uten innlagte hvilepauser hjemme. Jeg tviler ikke på at hun har fatigue, men forstår ikke hvordan hun merker utmattelsen når hun er sosial, reiser med fly/tog og holder på med noe daglig? Anonymkode: 95697...fd8 At du er mer syk/sliten betyr ikke at hun er frisk. Revmatisme er vel gjerne også slik at det forandrer seg med klima og vær, og nå er det sommer. Dessuten er det grunn til å tro at hun har mer erfaring med sin sykdom og derfor klarer å tilpasse aktiviteter mye bedre enn du klarer. Har hun fortalt deg at hun ikke merker utmattelse, eller bare antar du, forresten? Anonymkode: 8fba4...cf7 6 2
Bombasi Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Fatigue er veldig individuelt. Man er forskjellig rammet, man har forskjellige symptomer og man tåler forskjellige ting. Mange med fatigue kan pushe grenser uten å videre få særlige følger av det, mens andre igjen absolutt ikke kan pushe. I tillegg svinger fatigue veldig. Man kan ha gode perioder over lang tid, men så kan kan kollapse over lang tid senere. For noen er fatigue et livshemmende symptom, mens andre er det bare å føle seg sliten. Det verste man gjør er å sammenligne og dømme hverandre. Hvor f.eks du kan tenke at vedkommende ikke har fatigue som bare dundrer på med livet, mens vedkommende kan tenke at du må "ta deg sammen og pushe grenser" slik som vedkommende gjør ellers forfaller du, som om at du liksom har et valg (når du ikke har det). 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Hun har revmatisme. Varme og aktivitet hjelper henne. Anonymkode: c6818...92e 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Jeg antar jeg blir dømt nord og ned fordi jeg prioriterer fysikalsk trening 5 ganger i uken, pga mye skader og smerter. Tror daglig aktivitetsnivået generelt er på 4-6 timer, ellers er jeg sengeliggende. Da er det trening, kjøring, handling, husarbeid, betale regninger, innimellom 1-2 t besøk etc. Pendlet en stund til behandling jeg trenger for en av tilstandene, men 3,5 t reise ble for tøft. Og i tillegg dekker pasientreiser kun 1/3 av det, så jeg hadde ikke råd til hotellovernatting. Usikker på hva slags nivå jeg er på, men moderat me(skrev i en post lengre oppe). Anonymkode: 8081a...72a 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har fått fatigue etter covid og har lavt funksjonsnivå. Hvis jeg går for liten tur må jeg ta det helt piano dagen derpå, både kognitivt og fysisk. Orker ikke høy lyd og høye stemmer. Å reise med fly, tog eller bil er slitsomt, også det å gå rundt å være turist. Min veninne sier hun har fatigue pga revmatisme men er i full jobb på kontor, og i sommer har hun og familien reist fra den ene ferieturen til den andre, uten innlagte hvilepauser hjemme. Jeg tviler ikke på at hun har fatigue, men forstår ikke hvordan hun merker utmattelsen når hun er sosial, reiser med fly/tog og holder på med noe daglig? Anonymkode: 95697...fd8 Nei, man har ikke fatigue når man er i full jobb og aktiv ellers. Akkurat som man ikke er deprimert når man er nedfor, har angst fordi man er redd noe etc. Samtidig så har du ikke innsikt i hele livet hennes. Man aner ikke alt og ser ikke alt. Derfor skal man være forsiktig med å anta og tro ting. Men skjønner samtidig at man kan bli provosert når folk sier de har noe, men virker ikke slik. Anonymkode: f4cca...467 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå