Gå til innhold

Grillet av immigrasjonen i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere opplevd å bli tatt ut til sekundært intervju? Ble det nylig og måtte svare på masse spørsmål. Men fikk komme inn til slutt. Men det hele var ganske ubehagelig. Prøvde å være helt ærlig men misforsto et spørsmål (så kunne sett ut som om jeg ikke var ærlig på en ting).

Veldig kjekt når man står der etter å ikke ha sovet på 24 timer og klokka er 4 norsk tid (jetlagged). Tror og håper at de skjønte at jeg ikke prøvde å være uærlig. men å ha amerikansk kjæreste er noe som de kan reagere på

Anonymkode: 54142...8d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har aldri blitt grillet. Men køene for å komme frem til kontrolløren er ekstreme. Sist nesten to timer i kø, mens selve sjekken av passet var gjort på to minutter. Forstår ikke at de kan ha det sånn, for folk fikk ikke gå ut av køen for å komme på toalettet. 

Anonymkode: 9098f...5fe

Skrevet

Mange ganger. I USA, pre-clearance og i Canada også. Tror det er forholdsvis normalt.

Anonymkode: 1828d...038

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, har aldri blitt grillet. Men køene for å komme frem til kontrolløren er ekstreme. Sist nesten to timer i kø, mens selve sjekken av passet var gjort på to minutter. Forstår ikke at de kan ha det sånn, for folk fikk ikke gå ut av køen for å komme på toalettet. 

Køen var på fire timer sist for meg, og jeg glemte å gå på do på det siste toalettet 🤣 Ante ikke det skulle ta så lang tid. Fy søren, jeg hadde vondt i magen.

Ble bare smågrilla i Australi en gang, men kom inn etter noen spørsmål. Vr bare ærlig om alt, og det var ikke noe stress, men om du har kjæreste i USA, er de nok mye mer redd for at du skal bli der, TS.

Anonymkode: 7dbcb...79e

Skrevet

Jeg skulle besøke en venninne som var på utveksling et år i USA. Jeg var 16 år, dro alene, og ble stoppet og behandlet som en kriminell. Jeg ble beskyldt for å reise med falskt pass og for å være russisk. Jeg har et fornavn som er vanlig i Russland, men er 100 prosent norsk, med norske foreldre og norsk etternavn. Dette var på slutten av 90 tallet. Jeg satt i avhør i timevis, men fikk til slutt hjelp av norske myndigheter. Traumatisk opplevelse.

Anonymkode: ff2f0...6c9

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Køen var på fire timer sist for meg, og jeg glemte å gå på do på det siste toalettet 🤣 Ante ikke det skulle ta så lang tid. Fy søren, jeg hadde vondt i magen.

Anonymkode: 7dbcb...79e

Lurer seriøst på hvordan de ordner dette i praksis. Jeg så noen som ba pent om å få komme tilbake i køen, men det var ingen bønn. Bare å stille seg bakerst igjen. Men hva da med barn, gravide, eldre, menstruerende, eller bare andre som ikke har sterk nok blære til å klare seg gjennom køen. Blir de nektet innreise? Evt må vente til midt på natten eller når køen måtte bli kort nok en gang?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter å ha vært i køen til USA i 2008 så er det rett og slett et land jeg unngår. Hvorfor ha slikt ubehag når det finnes andre fine destinasjoner som ikke behandler utlendinger som kveg?

Anonymkode: ca5b4...be5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Menstruerende? Det kan da ordnes.

Anonymkode: 3e9f6...dba

Skrevet

Som ung ble jeg sendt til ekstra intervju. Måtte vente lenge, så ble jeg "grillet". Som ts nevnte er man trøtt, i tillegg er ikke alltid engelskkunnskaper tilstrekkelig til alle detaljer og riktig forståelse. Jeg rotet litt, og sa litt mot meg selv ut fra deres forståelse. Etter en stund skjønte de det. Jeg fikk tildelt en ny saksbehandler som ikke visste hva jeg hadde sagt. Intervjuet gikk enklere, jeg visste litt om hvilke ord jeg skulle unngå. Kom meg gjennom etter noen timer. Følte meg som en kriminell, selv om alle behandlet meg svært høflig.

Pleier alltid å måtte gå en "strafferunde" når jeg reiser til Canada, men der tar bare noen minutter med avklarende spørsmål. 

Anonymkode: 0b252...f1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Som ung ble jeg sendt til ekstra intervju. Måtte vente lenge, så ble jeg "grillet". Som ts nevnte er man trøtt, i tillegg er ikke alltid engelskkunnskaper tilstrekkelig til alle detaljer og riktig forståelse. Jeg rotet litt, og sa litt mot meg selv ut fra deres forståelse. Etter en stund skjønte de det. Jeg fikk tildelt en ny saksbehandler som ikke visste hva jeg hadde sagt. Intervjuet gikk enklere, jeg visste litt om hvilke ord jeg skulle unngå. Kom meg gjennom etter noen timer. Følte meg som en kriminell, selv om alle behandlet meg svært høflig.

Pleier alltid å måtte gå en "strafferunde" når jeg reiser til Canada, men der tar bare noen minutter med avklarende spørsmål. 

bare litt nysgjerrig. Du fikk en saksbehandler, er det en annen person enn den som snakker til deg i et eget rom? Altså, først snakket jeg med den som alle må snakke med ved kontrollen, så gikk jeg til et eget rom hvor jeg snakket med en annen person (men i et felles rom hvor det var andre reisende).

Jeg var så redd de trodde jeg løy til dem når det var en misforståelse. Men de skjønte det vel. Tenker at for mange nordmenn og Skandinavia generelt som har gode engelskkunnskaper (men ikke perfekt) så kanskje de vil tro du ljuger fordi de tror du forstår alt. Om det er en person som har langt verre engelskkunnskaper så forventer de vel at man ikke skjønner alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

bare litt nysgjerrig. Du fikk en saksbehandler, er det en annen person enn den som snakker til deg i et eget rom? Altså, først snakket jeg med den som alle må snakke med ved kontrollen, så gikk jeg til et eget rom hvor jeg snakket med en annen person (men i et felles rom hvor det var andre reisende).

Jeg var så redd de trodde jeg løy til dem når det var en misforståelse. Men de skjønte det vel. Tenker at for mange nordmenn og Skandinavia generelt som har gode engelskkunnskaper (men ikke perfekt) så kanskje de vil tro du ljuger fordi de tror du forstår alt. Om det er en person som har langt verre engelskkunnskaper så forventer de vel at man ikke skjønner alt

Først han i passkontrollen. Så sendt til immigrasjonskontroll. Intervjuet av en person først, så en annen for å starte med blanke ark. Dette var intervju over en skranke, samme rom som de som ventet på intervju satt og ventet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Først han i passkontrollen. Så sendt til immigrasjonskontroll. Intervjuet av en person først, så en annen for å starte med blanke ark. Dette var intervju over en skranke, samme rom som de som ventet på intervju satt og ventet.

Takk for oppklaring. Hørtes ikke gøy ut!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dette skjedde med meg. Jeg satt i det ene rommet i 4-5 timer og ventet på svar. De tok telefonen min. Det jeg synes er veldig rart er hvor lang tid det gikk før de sjekket bagasjen, bagen og veska mi. Det var noe jeg forventet skulle skje allerede ved der man skanner passet. Jeg skulle besøke kjæresten min.

Anonymkode: 5f520...649

• Liker 1
Skrevet

Har aldri opplevd spørsmål utenom det vanlige, og jeg har heller aldri ventet mer enn maks 30 minutter. 

Anonymkode: 854c5...fdb

Skrevet

De vil jo ikke at folk skal stjele landet de sitt, slik de stjal landet fra urbefolkningen. 

Anonymkode: aae52...def

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke personlig opplevd det, men det er viktig å være ærlig og tydelig i svarene dine. Noen ganger kan det oppstå misforståelser, men det er bra at du prøvde å være ærlig. Forhåpentligvis skjønte de at du ikke prøvde å være uærlig.

Anonymkode: 81c4f...99c

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 18.37):

Etter å ha vært i køen til USA i 2008 så er det rett og slett et land jeg unngår. Hvorfor ha slikt ubehag når det finnes andre fine destinasjoner som ikke behandler utlendinger som kveg?

Anonymkode: ca5b4...be5

Det finnes mange ting i USA som man ikke finner i andre land, så ja, det er verdt det 

Anonymkode: 54405...fed

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det finnes mange ting i USA som man ikke finner i andre land, så ja, det er verdt det 

Ikke verdt det og jeg elsker den varierte naturen i USA. Annet enn det er det bare negativt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke verdt det og jeg elsker den varierte naturen i USA. Annet enn det er det bare negativt

Naturen og nasjonale parker i USA er ikke verdt det? For deg som har sett det, kanskje, men for dem som ikke har opplevd det og har drømt om det i maaaaange år, er det 100% verdt 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Naturen og nasjonale parker i USA er ikke verdt det? For deg som har sett det, kanskje, men for dem som ikke har opplevd det og har drømt om det i maaaaange år, er det 100% verdt 

Det var slik for meg også før jeg faktisk dro dit. Gledet meg i mange år til å dra til USA. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...