Gå til innhold

«Sjelden» og «nysgjerrig» skrives ikke med «K»

Rotemor

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Nei, det skjer ikke stadig. Det skjer en sjelden gang, så det er en feilaktig påstand.

Ang. «Kaffe mat», der spurte Ts hva jeg mente og jeg forklarte. Så spurte  hun igjen.
Mener du på alvor at særskrivingsfeil ikke er viktig? 
Hovedregelen er så uhyre enkel at voksne dyslektikere sjeldent strever med akkurat dette. 

Man får følge litt med. En ananas kan ikke ringe og kaffe kan ikke mate.

Jeg sier ikke at det er uviktig, men synes det er litt småflaut å se på når voksne mennesker retter på andre på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Rotemor said:

Dysleksi er selvsagt problematisk for de det gjelder. Men alle kan ikke gjemme seg bak lese- og skrivevansker. Dette stikker mye dypere. Det handler om manglende evne til å kommunisere. Man skal ikke overlate tolkninger til andre, men skrive så presist som mulig.

Enhver idiot kan sjekke hvordan man skriver enkelte ord dersom man er i tvil. Men mange er for late og ser ikke viktigheten. Man kan se tendenser til at skriftspråket ikke er viktig, men det er det virkelig. Snakker man ikke samme språk, så går ikke verden videre. 

Det handler også om hvordan andre skal se deg. Har man et skriftspråk som er preget av latskap og uvitenhet, så er det ikke til å unngå at det knyttes til din personlighet.

Dysleksi og tastefeil er selvsagt unntak.

Mange av disse som skriver f.eks. "lese vansker" har lært at på engelsk deler man opp ord, også har de helt glemt at på sitt eget morsmål gjør man ikke det. Det irriterer meg mer enn moro/morro osv. 

Anonymkode: 4e586...94e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (6 minutter siden):

kan legge av seg, det er bare slik hennes hjerne fungerer. Det hjelper heller ikke at skriftspråket vårt avviker fra talemåten i så stor grad som det gjør og ikke har noen form for logikk mellom skrift og tale. F.eks jeg(jei), deg(dei) osv.

Ok. Sier man «kaffemat» i ett eller to ord? Tar du pause mellom «kaffe» og «ord»?  Det skrives nemlig slik det uttales. Så her argumenterer du mot deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange av disse som skriver f.eks. "lese vansker" har lært at på engelsk deler man opp ord, også har de helt glemt at på sitt eget morsmål gjør man ikke det. Det irriterer meg mer enn moro/morro osv. 

Anonymkode: 4e586...94e

Ja, men det er en mer ærlig sak dersom man er flerspråklig.  Da tror man det er rett, i det minste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Hun er et barn med dysleksi. Det er ingen som har kritisert henne. Dette er et forum for voksne. Og faktisk et språkforum der man må få stille seg kritisk til den uheldige språkutviklingen i landet. Datteren din har ingenting med det å gjøre.

En venn på Facebook skrev i statusen sin: "Idag fikk jeg bil lappen". Da hadde jeg lyst til å kommentere at på vegne av hennes medtrafikanter håper at hun kjører bil bedre enn hun skriver. Men klarte å holde meg:)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Tror de aller fleste ser hvem som har, eller ikke har dysleksi:) Kjenner folk som skriver omtrent perfekt, men som alltid har særskrivingsfeil. Som Klasse tur, bolle deig, og helge tur. Man skjønner jo kjapt at det ikke handler om dysleksi da:)

De gjør det heller ikke med vilje eller av latskap. Ser heller ikke noe poeng i å påpeke det eller la seg irritere. Man kan i det minste holde det for seg selv i stedet for å påpeke det. Er som om jeg skulle gått bort til en fremmed på gaten og spurt hvorfor de er overvektig. "Det er jo bare å spise mindre". Eller en røyker. "Det er jo bare å slutte". Klarer du ikke å slutte å spise eller røyke er du lat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden én allerede har kommentert "det er dialekt"; DIALEKT ER IKKE ET SKRIFTSPRÅK. 

Jeg skriver så godt jeg kan og skrivefeil skjer (alle). Å skrive på dialekt derimot.. 

Anonymkode: d2a95...472

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, dette er et språkforum. Her diskuterer vi hva som er korrekt norsk. Dette er en interesse vi har, som andre er interessert i biler eller gaming. Kan ikke dette få være VÅRT domene, hvor vi diskuterer ting ved språket som engasjerer oss? 

Anonymkode: b512c...1e8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (1 minutt siden):

De gjør det heller ikke med vilje eller av latskap. Ser heller ikke noe poeng i å påpeke det eller la seg irritere. Man kan i det minste holde det for seg selv i stedet for å påpeke det. Er som om jeg skulle gått bort til en fremmed på gaten og spurt hvorfor de er overvektig. "Det er jo bare å spise mindre". Eller en røyker. "Det er jo bare å slutte". Klarer du ikke å slutte å spise eller røyke er du lat...?

Men dette er venner og familie av meg. Jeg hadde blitt takknemlig hvis noen gjorde meg oppmerksom på gjentagende skrivefeil. Min søster skrev konsekvent "Ynnskyld". Altså, unnskyld med y!!! Hun ble glad da jeg påpekte den tøysete feilen:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

En venn på Facebook skrev i statusen sin: "Idag fikk jeg bil lappen". Da hadde jeg lyst til å kommentere at på vegne av hennes medtrafikanter håper at hun kjører bil bedre enn hun skriver. Men klarte å holde meg:)

Ja, det blir veldig fristende å spørre hva slags bil hun kjøpte og hva handlelappen har med saken å gjøre 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Ja, det blir veldig fristende å spørre hva slags bil hun kjøpte og hva handlelappen har med saken å gjøre 😉

😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har vært i en nestenulykke og er lettet over at man overlevde, da er man glad for å være «i live», ikke «i livet»!

Anonymkode: 9f19d...e8c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt inni meg når folk skriver «en» der det skal være «et».

«Jeg tok en bilde i går».

«Det er en gjerde rundt huset mitt».

Anonymkode: a54c8...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blizz1 skrev (5 minutter siden):

I en tråd om røyking så er det  lov å si sine meninger om det. Da har man åpnet for den samtalen eller debatten. 

Mener du at å diskutere gitte temaer  i rette forum er sidestilt med å konfrontere folk på gaten? 

For å presisere, så skriver du at du ikke klarer å skille mellom diskusjon på egnet sted og konfrontasjon av folk på gaten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (33 minutter siden):

Virkelig? 

skrev jo feil sel, mente to r. panneklask😅

Anonymkode: de028...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Positift 😆

Pangsjon 😭

Anonymkode: 9f19d...e8c

Posetivt også! 

Anonymkode: b512c...1e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...