Hensatt Skrevet 20. august 2023 #21 Del Skrevet 20. august 2023 Går dere rundt på gaten og retter på og påpeker andre sine feil ansikt til ansikt også? Eller er det som anonym bak et tastatur det gir en tilfredsstillelse å mobbe andre for deres skriveferdigheter? For det er jo regelrett mobbing å drive å påpeke andre sine skrivefeil hele tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. august 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (5 minutter siden): Så du kan ikke akseptere at ikke alle er like flinke i rettskriving eller at en del av befolkningen har lese- og skrivevansker? Ganske sneversynt tankegang i grunn. Dysleksi er selvsagt problematisk for de det gjelder. Men alle kan ikke gjemme seg bak lese- og skrivevansker. Dette stikker mye dypere. Det handler om manglende evne til å kommunisere. Man skal ikke overlate tolkninger til andre, men skrive så presist som mulig. Enhver idiot kan sjekke hvordan man skriver enkelte ord dersom man er i tvil. Men mange er for late og ser ikke viktigheten. Man kan se tendenser til at skriftspråket ikke er viktig, men det er det virkelig. Snakker man ikke samme språk, så går ikke verden videre. Det handler også om hvordan andre skal se deg. Har man et skriftspråk som er preget av latskap og uvitenhet, så er det ikke til å unngå at det knyttes til din personlighet. Dysleksi og tastefeil er selvsagt unntak. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2023 #23 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (4 minutter siden): Så når noen skriver vilken, skjelden, nyskjerrig, kaffe mat osv, så er det fordi de ikke gidder å skrive riktig... Hva i all verden får deg til å tro det? Fordi jeg kjenner flere som ikke bryr seg. Min egen bror for eksempel. Han bare trykker i vei på tastene, og trykker på *send"* uten å lese gjennom teksten først. Til tider så kan jeg knapt tyde hva han prøver å formidle. Han bryr seg ikke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 20. august 2023 #24 Del Skrevet 20. august 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Er mange som skriver det med to m også. Anonymkode: de028...8d0 Virkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. august 2023 Forfatter #25 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (2 minutter siden): Går dere rundt på gaten og retter på og påpeker andre sine feil ansikt til ansikt også? Eller er det som anonym bak et tastatur det gir en tilfredsstillelse å mobbe andre for deres skriveferdigheter? For det er jo regelrett mobbing å drive å påpeke andre sine skrivefeil hele tiden. Dette er et språkforum. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2023 #26 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Går dere rundt på gaten og retter på og påpeker andre sine feil ansikt til ansikt også? Eller er det som anonym bak et tastatur det gir en tilfredsstillelse å mobbe andre for deres skriveferdigheter? For det er jo regelrett mobbing å drive å påpeke andre sine skrivefeil hele tiden. Jeg driver ikke å retter på andres skrivefeil. Kun på tiåringen min. Orker ikke tanken på at han skal fremstå som en tullebukk skriftelig, da han har alle forutsetninger for å faktisk skrive riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #27 Del Skrevet 20. august 2023 Rotemor skrev (Akkurat nå): Dysleksi er selvsagt problematisk for de det gjelder. Men alle kan ikke gjemme seg bak lese- og skrivevansker. Dette stikker mye dypere. Det handler om manglende evne til å kommunisere. Man skal ikke overlate tolkninger til andre, men skrive så presist som mulig. Enhver idiot kan sjekke hvordan man skriver enkelte ord dersom man er i tvil. Men mange er for late og ser ikke viktigheten. Man kan se tendenser til at skriftspråket ikke er viktig, men det er det virkelig. Snakker man ikke samme språk, så går ikke verden videre. Det handler også om hvordan andre skal se deg. Har man et skriftspråk som er preget av latskap og uvitenhet, så er det ikke til å unngå at det knyttes til din personlighet. Dysleksi og tastefeil er selvsagt unntak. Jeg ser jo stadig at du påpeker andre sine skrivefeil her i kommentarfeltene. Mener du virkelig at en person med skrivevansker skal slå opp hvordan vært eneste ord skal skrives? Problemet til en person med dysleksi er at at de nettopp ikke evner å se eller huske hvordan enkelte ord settes sammen. Så det du driver med kaller jeg mobbing. Det fikk vi jo se i innlegget om kaffematen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #28 Del Skrevet 20. august 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Jeg driver ikke å retter på andres skrivefeil. Kun på tiåringen min. Orker ikke tanken på at han skal fremstå som en tullebukk skriftelig, da han har alle forutsetninger for å faktisk skrive riktig. *Og retter. Nesten ingen som kan å/og regelen her inne. Anonymkode: ba5ce...20c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #29 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg syns jeg ser mest av om dagen er at ordet "fullt" skrives med én l,altså "fult". Det er det virkelig mange som skriver feil! Anonymkode: ea560...a21 Nei dett er feil. Det heter fullt. Anonymkode: 69728...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #30 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er mange som skriver det med to m også. Anonymkode: de028...8d0 Nei det er det virkelig ikke. Anonymkode: 69728...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2023 #31 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei dett er feil. Det heter fullt. Anonymkode: 69728...b57 Da er dere jo enige:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #32 Del Skrevet 20. august 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Da er dere jo enige:) Nei? vedkommende påstår at det heter fult. Anonymkode: 69728...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #33 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg har selv en datter med dysleski. I hennes hode skrives ord slik de høres ut i hennes hode. Så sove blir såve, hode blir håve osv. Dette er ikke noe man bare kan legge av seg, det er bare slik hennes hjerne fungerer. Det hjelper heller ikke at skriftspråket vårt avviker fra talemåten i så stor grad som det gjør og ikke har noen form for logikk mellom skrift og tale. F.eks jeg(jei), deg(dei) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #34 Del Skrevet 20. august 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Da er dere jo enige:) Sorry, jeg så feil 😂 på tide å legge seg. Anonymkode: 69728...b57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2023 #35 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei? vedkommende påstår at det heter fult. Anonymkode: 69728...b57 Les innlegget èn gang til. Var skrevet litt klønete, men dere er enige:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #36 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei? vedkommende påstår at det heter fult. Anonymkode: 69728...b57 Tror du må lese én gang til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. august 2023 Forfatter #37 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (6 minutter siden): Jeg ser jo stadig at du påpeker andre sine skrivefeil her i kommentarfeltene. Mener du virkelig at en person med skrivevansker skal slå opp hvordan vært eneste ord skal skrives? Problemet til en person med dysleksi er at at de nettopp ikke evner å se eller huske hvordan enkelte ord settes sammen. Så det du driver med kaller jeg mobbing. Det fikk vi jo se i innlegget om kaffematen. Nei, det skjer ikke stadig. Det skjer en sjelden gang, så det er en feilaktig påstand. Ang. «Kaffe mat», der spurte Ts hva jeg mente og jeg forklarte. Så spurte hun igjen. Mener du på alvor at særskrivingsfeil ikke er viktig? Hovedregelen er så uhyre enkel at voksne dyslektikere sjeldent strever med akkurat dette. Man får følge litt med. En ananas kan ikke ringe og kaffe kan ikke mate. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. august 2023 Forfatter #38 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (3 minutter siden): Jeg har selv en datter med dysleski. I hennes hode skrives ord slik de høres ut i hennes hode. Så sove blir såve, hode blir håve osv. Dette er ikke noe man bare kan legge av seg, det er bare slik hennes hjerne fungerer. Det hjelper heller ikke at skriftspråket vårt avviker fra talemåten i så stor grad som det gjør og ikke har noen form for logikk mellom skrift og tale. F.eks jeg(jei), deg(dei) osv. Hun er et barn med dysleksi. Det er ingen som har kritisert henne. Dette er et forum for voksne. Og faktisk et språkforum der man må få stille seg kritisk til den uheldige språkutviklingen i landet. Datteren din har ingenting med det å gjøre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2023 #39 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Jeg har selv en datter med dysleski. I hennes hode skrives ord slik de høres ut i hennes hode. Så sove blir såve, hode blir håve osv. Dette er ikke noe man bare kan legge av seg, det er bare slik hennes hjerne fungerer. Det hjelper heller ikke at skriftspråket vårt avviker fra talemåten i så stor grad som det gjør og ikke har noen form for logikk mellom skrift og tale. F.eks jeg(jei), deg(dei) osv. Tror de aller fleste ser hvem som har, eller ikke har dysleksi:) Kjenner folk som skriver omtrent perfekt, men som alltid har særskrivingsfeil. Som Klasse tur, bolle deig, og helge tur. Man skjønner jo kjapt at det ikke handler om dysleksi da:) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #40 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det heter ikke «Jeg spiser brød en gang til dagen», men en gang OM dagen. Anonymkode: 7e484...6fe Det er dialekt Anonymkode: ea415...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå