Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menn og følelser. Dette er et tema som dukker opp i samfunnsdebatten av og til. Hvis menn hadde vært flinkere å vise følelser, hadde alt vært mye enklere.

Er det tilfelle?

Jeg er mann og min oppfatning på dette er  at det kun handler om positive følelser som er aktuelle å vise hvis du er mann. Kvinner ønsker ikke en sutrepaver…

Tar jeg feil?

Anonymkode: af5eb...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Menns følelser 

Anonymkode: db4b9...8fd

• Nyttig 4
Skrevet

Det er et stort spekter mellom det å snakke om følelser og å sutre...

Anonymkode: f1c74...01b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn og følelser. Dette er et tema som dukker opp i samfunnsdebatten av og til. Hvis menn hadde vært flinkere å vise følelser, hadde alt vært mye enklere.

Er det tilfelle?

Jeg er mann og min oppfatning på dette er  at det kun handler om positive følelser som er aktuelle å vise hvis du er mann. Kvinner ønsker ikke en sutrepaver…

Tar jeg feil?

Ønsker menn seg sutrekvinner, da? 
Sutring er vel ikke eneste måte å vise følelser på for voksne mennesker?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Å være i kontakt med egne følelser, vite hva man føler, klare kommunisere og vise/dele følelser, samt regulere følelsene sine (som også innebærer å evne be om hjelp ved behov og vise seg sårbar) anses som en viktig del av modningsprosessen/utviklingen til oss mennesker. Det er noe av det som skiller oss fra dyr, at vi har et rikt følelsesliv og en bevissthet rundt dette. 

Menn vokser aldri opp hvis de ikke klarer dette. De blir evige smågutter som trenger hjelp av kvinner til å overleve.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

En del damer har det jo for seg at menn er enkle, og at å dele vonde følelser er usexy og sytete, så skjønner menn som ikke våger å åpne seg selv opp, opplevd det noen ganger selv når jeg har åpnet meg, men har vel skjønt etterhvert at damer som ikke takler å snakke om følelser er avstumpet følelsesmessig, og generelt dårlig kjæresteemne, så bedre å være åpen

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt uenig med trådstarter. Det er himmelvid foskjell på å sutre, og det å vite hva som er vanskelig for deg og hvordan du kommuniserer om det. 

Anonymkode: 48316...331

• Liker 5
Skrevet
SmuleSMitt skrev (15 minutter siden):

Å være i kontakt med egne følelser, vite hva man føler, klare kommunisere og vise/dele følelser, samt regulere følelsene sine (som også innebærer å evne be om hjelp ved behov og vise seg sårbar) anses som en viktig del av modningsprosessen/utviklingen til oss mennesker. Det er noe av det som skiller oss fra dyr, at vi har et rikt følelsesliv og en bevissthet rundt dette. 

Menn vokser aldri opp hvis de ikke klarer dette. De blir evige smågutter som trenger hjelp av kvinner til å overleve.

Enig i dette.

Emosjonell intelligens er viktig i et parforhold. Og det er rart hvor mye mer man tåler om noe blir sagt. For eksempel min kjæreste som har vært i et usunt forhold over mange år, der han måtte skru av alt følelsesmessig for å holde ut til barna ble større. Det ble heldigvis slutt, men i stedet for å blomstre så har han fortsatt i den lukka tilstanden og så kom corona som bare forsterket tilstanden. 

Nå har vi møttes, og følelsene oss i mellom er sterke, og for han både deilig, forvirrende, utmattende og berusende. Han er ikke så flink til å si hva han føler eller tenker, men viser det med blikket og fysisk berøring og nærhet. 

Poenget er, han har sagt "jeg har blitt så dårlig til å ha kontakt med egne følelser og har ikke sagt noe om følelsene mine høgt på 8 år, jeg vil bli bedre på dette, og bli mer som før de kjipe opplevelsene". Når dette er sagt, så tåler jeg det så mye bedre. Han har vist meg at han skjønner at vi trenger emosjonell nærhet i tillegg til den fysiske for at vi skal ha en intim og trygg tilknytning til hverandre. Selv om han ikke over natten blir dritflink på det, så holder jeg ut at tingene er som de er fordi han har vist meg han vet jeg trenger det 🥰

Anonymkode: 2cf81...a5f

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det tilfelle?

Tar jeg feil?

Menn er ofte ikke vant med å snakke om negative følelser, derfor blir det ofte voldsomt å være den første dama han har gjort det med. 

Øv dere i det små og gjerne på andre menn. Vi damer øver på venninner hele livet!

Anonymkode: 647f8...446

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Menn er ofte ikke vant med å snakke om negative følelser, derfor blir det ofte voldsomt å være den første dama han har gjort det med. 

Øv dere i det små og gjerne på andre menn. Vi damer øver på venninner hele livet!

Gjør dere egentlig det, isåfall hvorfor blir dere ikke bedre da? Ekstremt sjeldent jeg har møtt en dame som er veldig god på å snakke om og beskrive følelser, eller generelt er god på å kommunisere. Dette er sjeldne egenskaper uansett kjønn 

Anonymkode: 7028f...46d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det handler om hvordan man forstår følelser, ikke bare å vise dem. 

Alle trenger å vise dem, men alle er ikke like flinke til å forstå, eller samhandle. 

En del som blir oppfattet sutrete viser tegn på at de ikke setter seg inn i andre. Kan komme med beskyldninger uten innblikk, som alle kvinner/ menn er sånn, derfor har jeg det ille. Det er ikke like attraktivt når man innser at det kun går en vei. Løsningsorienterte, samarbeidsvillige, åpne menn er attraktivt. Sier ikke at det er lett å være åpen, alle har nok sine dårlige øyeblikk i heten kan det bli drama. Men over tid er det bedre med mennekser vi kan kommunisere åpent med, som lar oss lytte, og som lytter til oss. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjør dere egentlig det, isåfall hvorfor blir dere ikke bedre da? Ekstremt sjeldent jeg har møtt en dame som er veldig god på å snakke om og beskrive følelser, eller generelt er god på å kommunisere. Dette er sjeldne egenskaper uansett kjønn 

Jeg vet ikke hvem du har datet men ja damer snakker mye med hverandre om følelser. Ikke bare nære venner heller. Når sist snakket du om dine eller andres følelser med en bekjent eller tom fremmed? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes også tall på at det er mange flere menn en kvinner som tar selvmord. Jeg tror dette kan ha noe med at vi er så dårlige til å snakke om følelser. Når jeg var liten så ble jeg jo lært at " store gutter gråter ikke " og lignende. Tror ikke at dette er helt sunt. Jeg er mann selv og er elendig til å snakke om følelser enda. Vet ikke helt når jeg skal lære meg det. Jeg syntes at damer er mye flinkere på det området.

• Hjerte 4
Skrevet
SmuleSMitt skrev (3 timer siden):

Er du en kvinne? Jeg synes i så fall at dette viser hvordan kvinner ofte presser sine være-måter ned over menn. Barnehage, skole, helsevesen, akademia har blitt kapret av feminine holdninger med nedlatende holdninger til tradisjonell og biologisk maskulinitet.

Jeg har ikke et veldig komplisert følelsesliv. Jeg kan bli sint hvis du tråkker på meg eller glad hvis datteren min lager en tegning til meg, men den overveldende største delen av tiden har jeg det helt greit.

Å kreve av meg at jeg skal emulere følelser jeg ikke har for å tilfredsstille dine krav for ikke å være en «smågutt» høres ut som den slags patriarkalske ståsteder som menn ofte blir anklaget for her inne?

Anonymkode: d1b4d...d31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvem du har datet men ja damer snakker mye med hverandre om følelser. Ikke bare nære venner heller. Når sist snakket du om dine eller andres følelser med en bekjent eller tom fremmed? 

Mange snakker om følelser, men sjelden jeg har møtt en dame som faktisk er god på det, som klarer å regulere følelsene, være selvbevisst rundt hva man føler og hvorfor, og som klarer å kommunisere dette på en god og rasjonell måte uten å skape unødvendig mye drama.

Tviler på menn generelt er bedre, men møtt ganske mange damer gjennom årene, og opplever at dere ikke er så gode på å snakke om følelser som dere ofte tror, for det er forskjell på å snakke om følelser og det å være god på det 

• Nyttig 1
Skrevet
Rosa Gnom skrev (9 minutter siden):

Det finnes også tall på at det er mange flere menn en kvinner som tar selvmord. Jeg tror dette kan ha noe med at vi er så dårlige til å snakke om følelser. Når jeg var liten så ble jeg jo lært at " store gutter gråter ikke " og lignende. Tror ikke at dette er helt sunt. Jeg er mann selv og er elendig til å snakke om følelser enda. Vet ikke helt når jeg skal lære meg det. Jeg syntes at damer er mye flinkere på det området.

Og 3 ganger så mange kvinner prøver å ta selvmord, men kvinner er mindre brutale i sine metoder, så de lykkes sjeldnere, så det sitter veldig mange flere kvinner der ute enn menn som ønsker å ta livet sitt 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Rosa Gnom skrev (15 minutter siden):

Enig, det å åpne seg når man sliter er forferdleig vanskelig fra før av, å det å få høre at det ikke er meningen en mann skal ha slike følelser, for ellers er han svak, ikke mann og annet styr. Dere blir absolutt i mye større grad oppdratt til å ikke lære et sunnt forhold til egne følelser, kanskje ikke andres heller. Veldig synd. 

Syns du er flink til å fortelle ærlig om at du ikke vet hvordan her, det er jo noe og et godt tegn. Du åpner deg om erfaring, at det er vanskelig, at du ikke vet hvor du skal starte. Det er ikke dypet ditt, men det er god kommunikasjon. Noen ganger er det det som er nøkkelen, fortell dem at du ikke vet hvordan. Er du heldig møter du noen som kan si at du har god tid,  å om det kommer feil ut kan du alltids trekke det tilbake, beklage(ikke at det alltid er noe å beklage) og begynne på nytt. Men å få det rommet til at det er trygt å prøve seg fram, er ikke lett for alle å få tilgang til. 

Endret av Rosakatt
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og 3 ganger så mange kvinner prøver å ta selvmord, men kvinner er mindre brutale i sine metoder, så de lykkes sjeldnere, så det sitter veldig mange flere kvinner der ute enn menn som ønsker å ta livet sitt 

Det er bare rip om hjelp. De som virkelig ønsker å dø, de dør, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: 4388c...ec2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke et veldig komplisert følelsesliv. Jeg kan bli sint hvis du tråkker på meg eller glad hvis datteren min lager en tegning til meg, men den overveldende største delen av tiden har jeg det helt greit.

Anonymkode: d1b4d...d31

Det er det mange menn tror. De klarer ikke formulere noe om et spekter av følelser. Selv om mange kan se at menn flest ikke bare er sint eller glad men også trist, overrasket, sjalu, ekstatisk, viser avsky, er nysgjerrig, forraktfull, forvirret, lengselsfull etc.

Lærebøker i personlighetspsykologi lærer ikke bort at menn flest bare har 2 følelser. Selv om det er statistiske forskjeller på personlighetsprofiler ved at feks flere kvinner er følsomme og flere menn robuste - og flere menn autustiske med de konsekvenser det har for å forstå egnes og andres følelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, eller så er dette bare ekstremvarianten av å uttrykke følelser?  Har du statistikk på hvor mange som faktisk heller ville ha "lykkes", enn å ikke gjort det? 

Anonymkode: 5bb8b...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...