Gå til innhold

Normal BMI, men tykk mage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en lav kvinne med BMI på 19,9, dvs. at jeg blir definert som normalvektig. 

Jeg sliter med å få slankere mage og lavere midje-hofte-ratio, så jeg leter etter råd.

På mitt letteste hadde jeg en svært kort periode en BMI på 18,6 (var bare veldig forelska 🙈), kan ikke si at magen så fantastisk eller velformet ut da heller.

Må jeg bli undervektig for å få slank mage og attraktiv midje-hofte-ratio? 😑

Anonymkode: 9221d...3a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du må ikke gå ned i vekt for å få vekk mage. Du må trene. 

Anonymkode: 02eb3...f4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke smal midje eller brede hofter uansett hvor tynn jeg er. Noen er bare bygd slik, med bredere hofter og smalere ribbein og større mellomrom mellom ribbein og hofte. Jeg har lange bein men kort mellomrom mellom ribbein og hofter og jeg får derfor ikke veldig innsving i midja. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 60f9b...843

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må trene, ikke skanke deg. Jeg var 160 og 48 kg før jeg begynte å trene for ca 1 års tid siden. Har født 4 barn, alle på over 5 kg, så magen min har vært strekt før for å si det sånn. Pga graviditeter har jeg delte magemuskler, så tross av min lave vekt sto magen rett ut, spesielt etter mat. Så gravid ut. Etter jeg begynte å trene har jeg fått flat og sterk mage og magemusklene er ikke like delte. Nå veier jeg 53-54 kg.

Anonymkode: 56bd8...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei du må ikke gå ned i vekt for å få vekk mage. Du må trene. 

Hva slags trening fungerer best?

Jeg har jogget og trent lett styrke i perioder, men har kanskje ikke holdt på lenge nok til å se noen forskjell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må trene, ikke skanke deg. Jeg var 160 og 48 kg før jeg begynte å trene for ca 1 års tid siden. Har født 4 barn, alle på over 5 kg, så magen min har vært strekt før for å si det sånn. Pga graviditeter har jeg delte magemuskler, så tross av min lave vekt sto magen rett ut, spesielt etter mat. Så gravid ut. Etter jeg begynte å trene har jeg fått flat og sterk mage og magemusklene er ikke like delte. Nå veier jeg 53-54 kg.

Delte magemuskler må opereres, du hadde ikke delte magemuskler.

TS, vi er alle bygget forskjellig. Jeg har også stor mage iforhold til resten. Det sies at man da spiser for mye sukker/karbohydrater, men det er genene som avgjør. Dessverre.

Anonymkode: 95d92...ccb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags trening fungerer best?

Jeg har jogget og trent lett styrke i perioder, men har kanskje ikke holdt på lenge nok til å se noen forskjell.

Det er ihvertfall ikke jogging du skal gjøre, men ha mer fokus på styrketrening (for hele kroppen). Du må også passe på å trene riktig, og la muskler få hvile. Gå gjerne til en fysioterapeut eller kiropraktor som har har fokus på trening, så du lærer deg hva som er effektivt, og riktig. 

Jeg trente feil og tok ikke nok hensyn, og endte med belastningskader (hadde noen svakheter i fysikk jeg ikke var klar over)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke smal midje eller brede hofter uansett hvor tynn jeg er. Noen er bare bygd slik, med bredere hofter og smalere ribbein og større mellomrom mellom ribbein og hofte. Jeg har lange bein men kort mellomrom mellom ribbein og hofter og jeg får derfor ikke veldig innsving i midja. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 60f9b...843

Ja, jeg har kort avstand mellom hoftekam og ribbein, i tillegg til at ribbeina står litt mer ut enn hos de fleste andre (ble verre etter to svangerskap).

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS, vi er alle bygget forskjellig. Jeg har også stor mage iforhold til resten. Det sies at man da spiser for mye sukker/karbohydrater, men det er genene som avgjør. Dessverre.

Magen trener man bort..

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jo, jeg har gått til behandling i flere år pga kroniske bekkenplager. Jeg hadde gap på 5,5 cm, nå er gapet på 3 cm og ikke like sjenerende da det ikke står like mye opp. Jeg har trent mye kjernemuskulatur. 

Skrevet

Prøv tung styrketrening. 

Skrevet
BobbySocks skrev (49 minutter siden):

Prøv tung styrketrening. 

Kan fort føre til feilbelastning. Man skal trene riktig, ikke nødvendigvis mye. Jeg trener styrkeøvelser for magen kun1-2 minutter daglig, fordelt på 2 ganger i løpet av dagen. Har fått langt mer effekt av dette enn tung trening. I tillegg mye bedre for kroppen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan fort føre til feilbelastning. Man skal trene riktig, ikke nødvendigvis mye. Jeg trener styrkeøvelser for magen kun1-2 minutter daglig, fordelt på 2 ganger i løpet av dagen. Har fått langt mer effekt av dette enn tung trening. I tillegg mye bedre for kroppen. 

Ja, om det er kun magen du trener. Vi andre pleier å trene hele kroppen.

Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Ja, om det er kun magen du trener. Vi andre pleier å trene hele kroppen.

Jeg trener da også hele kroppen. Jeg poengterte bare dette med magen, siden det fatisk var det som er temaet for tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...