Gå til innhold

Råd mot fatigue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diverse autoimmune sykdommer og felles for flere av dem er fatigue. Det kjennes som at noen trykker på en knapp, og så virker jeg ikke lenger. Blir helt tom for batteri og får bare lyst å legge meg og sove. Blir irritabel, får hjernetåke, tunge armer og bein, dårlig hukommelse, kjempetrøtt osv. 

Vil gjerne ha råd fra andre med fatigue om hva som hjelper. Jobber fullt og kan ikke legge meg og sove. 

Anonymkode: 8e54a...300

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt alvorlig ME, og fått meg ned til mild ME. Fortsatt en god vei å gå, men livskvaliteten er åpenbart vesentlig bedre.
Det som har hjulpet for meg er kosthold, lymfebehandlinger, og sørge for at særlig b-12 og d-vitamin er i det øvre sjiktet. Tar høye doser med d vitamin for å holde et godt nivå (må teste årlig), i tillegg magnesium. 

Jeg spiser ikke prosessert mat, sukker, godteri, osv. Spiser mye økologisk, både kjøtt, egg, bær, grønt. Litt nøtter og frø daglig, villfisk, og spiser mye mindre korn enn tidligere. I overgangen til slikt kosthold ble jeg først ganske dårlig med hodepine etc, men det ga seg før det så gradvis ble bedre. 

Anonymkode: ad1e8...9fa

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kutt ut alt av ultraprosessert mat.

Ca en måned etter ville jeg eksperimentert med å kutte alt av hveteprodukter. Også glutenfri erstatningsprodukter. Spis protein, grønt, nøtter, frø osv istedet. Det er ikke uvanlig at mennesker med autoimmun problemer, får problemer med hvete. Men ikke allt har det problemet skal sies

Spis mye ferske grønnsaker og bær.

Vurder å forsøke antiinflammatoriske greier som alfa-liponsyre. Lions mane er bra

Dersom du spiser for lite eller dårlig, så kan det være at du er lav på vitaminer og mineraler. Det er ikke uvanlig for kvinner å være lav på jern, spesielt dersom du har sterke månedlige blødninger

Anonymkode: c8434...f53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dersom du spiser for lite eller dårlig, så kan det være at du er lav på vitaminer og mineraler.

En av sykdommene er knyttet til tarmen, så har dårlig opptak selv om jeg spiser ganske sunt. Skal høre med legen ang status på dette nå, bra påminnelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En av sykdommene er knyttet til tarmen, så har dårlig opptak selv om jeg spiser ganske sunt. Skal høre med legen ang status på dette nå, bra påminnelse. 

Ha i bakhodet at d vitamin bør du ha høyere nivåer av, og ikke bare rett innenfor. Vær obs på at små doser man får i tran osv, er altfor lave til å gi gode nivåer. Du må gjerne teste nå, men husk at nivåene ofte kan være høyere nå om sommeren, også dropper de fort utover høstmånedene. 

Mtp dårlig opptak, jeg anbefaler veldig probiotika over tid. Jeg har best erfaring med denne, den er som krutt. Jeg gikk på den i flere mnd, og fikk en ny mage (i tillegg til kosthold). Dyrere, men verdt det https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika?pr_prod_strat=copurchase&pr_rec_id=54a2b7ed5&pr_rec_pid=7963533967649&pr_ref_pid=7978758275361&pr_seq=uniform

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags sykdom, ibs, uc? Spiser du mye belgfrukter (linser, erter, bønner, etc)

Skrevet

Riktig kosthold, lite stress, nok søvn og hvile, trening/aktivitet, mindfullness, stabilisere hormonene, ikke bruke hormonforstyrrende stoffer etc etc

Anonymkode: 4c2d7...873

Skrevet

Går til en akupunktør :)

Anonymkode: 68583...7c3

Skrevet

Fordel aktivitet utover dagen, så forhindrer du at du brått går tom for krefter. Selv om du står i jobb har du krav på tilrettelegging og hvilepauser. En løsning kan være å jobbe en time lenger mot at du får en times hvilepause midt på dagen. Anbefaler også at du ser på aktivitetsnivået på fritiden for å se om du kan ha nytte av å kutte ned noe.

Anonymkode: a5a37...ad6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...