Gå til innhold

Hvor fort ble dere gravide etter prevensjons-slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har snakket om å begynne prøving om ett års tid og er usikre på hvilke prevensjon som er best før den tid. Fram til nå har vi brukt kondom. Jeg ønsker noe som ikke ødelegger syklusen fullstendig, og som ikke bruker så veldig lang tid på å gå ut av kroppen. Hva anebfales? Hormonspiral?

Jeg har ett barn på 9 år fra før, så jeg vet jeg kan bli gravid. Samtidig er jeg nå 38 år gammel og føler at klokken tikker litt. Grunnen til at vi vil vente ett år er av praktiske årsaker.

Anonymkode: b6777...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne ting er vel ganske individuelt.

Men, jeg slutta med p-piller ca. ett år før jeg ble gravid. Dette var ikke for å bli gravid da vi ønsket å vente til året etter, Jeg ønsket å se hvordan kroppen reagerer på å ikke gå på p-piller, og også få det godt ut av kroppen til den dagen vi faktisk ville bli gravide (ikke at jeg vet om det faktisk har noe å si…)

Vi brukte ikke kondom eller annen prevensjon i mellomtiden, han hoppet heller av. Dette er jo ikke sikkert, så kanskje ikke så hjelpsomt for deg..

Når vi til slutt ble enige om at nå gjør det ingenting om jeg blir gravid, og han sluttet å hoppe av, så ble jeg gravid etter  andre gangen.

Anonymkode: 74d76...765

Skrevet

Jeg slutta på pillen i oktober, fikk positiv test i mars. Å vi prøvde ikke veldig hardt med å treffe eggløsning, hadde bare sex som det falt oss inn. Ei venninne ble gravid mnd etter at hun sluttet på pillen. 

Anonymkode: 32bf9...17d

Skrevet

Tok ut spiralen i juni og ble gravid i juli, første eggløsning etter mens.

Anonymkode: 6d631...639

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her.

Anonymkode: 68378...845

Skrevet

Slutta på p-pille i starten av april, ble gravid i mai. Jeg hadde gått på p-pilla i 6 år og er 30 år, så det virker ikke som det tar noe særlig tid før hormonene er ute av kroppen. Husk at man også kan bli gravid om man glemmer en pille på visse tidspunkt i syklusen, selv om sjansen nok er mindre når man er 38

Anonymkode: dc4e9...0dd

Skrevet

Tok ut p-staven i januar og fikk positiv eggløsningtest ikke lenge etter. Så ut til at jeg gikk rett inn i en stabil syklus. Ble gravid etter 6 PP i juni. Er nylig fylt 31 år.

Anonymkode: 9daf2...39f

Skrevet

Jeg ble gravid på første eggløsning etter at jeg tok ut hormonspiralen. Jeg er 31 år. 

Anonymkode: cb676...330

Skrevet

De fleste jeg kjenner som har gått på p-piller fikk normal syklus tilbake omtrent umiddelbart, men har lest at det er like normalt at det tar noen måneder. Det er så individuelt, og du vet ikke hva som gjelder deg før du prøver.

Når man blir gravid etter prevensjonsslutt er et helt annet spørsmål igjen.Jeg ble gravid på første eggløsning. En venninne ble gravid fire måneder etter p-pilleslutt. En annen venninne er nå i et IVF løp da hun ikke ble gravid tross normal syklus. Vi er alle rundt 34-36 år og har brukt p-piller siden tenårene.

Hvis du vil være så sikker som mulig på å få tilbake syklus i tide så ville jeg bare brukt kondom, ingen hormonprevensjon. Personlig ville jeg ikke ventet et år med prøving hvis jeg var 38, men har også forståelse for at livet ikke alltid spiller på lag sånn sett:)

Anonymkode: 12475...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her! 

Anonymkode: 9a5e0...858

Skrevet

På 2 forsøk begge gangene etter spiral var ute.

Første barn uplanlagt,så dette gjelder de 2 siste.

Anonymkode: b9fe2...75b

Skrevet

Betyr det at du ikke går på hormonprevansjon nå? Hvis det å bruke kondom funker greit for dere, ville jeg fortsatt med det til dere skal begynne prøvingen. Hvis du begynner på hormonprevansjon nå, vil du sannsynligvis få noen få måneder med bivirkninger, og så tar det vanligvis også tid for kroppen å få normal syklus etter prevansjonsslutt. Høres enklere og mer forutsigbart ut å bare fortsette med kondom, så er det bare å sette i gang når dere er klare for å prøve.

Anonymkode: c37af...e16

Skrevet

Tok ut spiral i starten av juli, ble gravid i slutten av juli. 35 år.

Anonymkode: 9cda2...915

Skrevet

Jeg ble gravid første prøveperiode, så en gang ila de 4 ligg den uka 😅 

Anonymkode: 68eb9...708

Skrevet

Sluttet på pillen i April, gravid i Desember. 29 år

Anonymkode: 76573...61b

Skrevet

Gikk av pillen i august. Begynte å prøve ordentlig i januar og ble gravid i august🥰 

Skrevet

Tok 14 måneder. Var 38 år og lave eggreserver. I din (vår) alder burde du undersøke fertilitet før du venter ett år nå. Om ett barn til er viktig for deg og dere.

Anonymkode: 0f197...5ed

• Liker 2
Skrevet

Ved første eggløsning begge ganger. Gikk på p-piller første gang - 30 år gammel, og hormonspiral andre gang - 33 år gammel. 

Det mest normale er at man får igjen normal syklus relativt raskt etter man slutter på prevensjon, men det er heller ikke unormalt at det kan ta litt tid. I tillegg er det jo bare 20-25% sannsynlighet for å bli gravid gjennom en prøveperiode. Så det er mye som skal klaffe. :) 

Jeg hadde nok enten bare fortsatt med kondom, eller tatt p-piller (koster lite, krever ikke legetime for å hverken sette inn eller ta ut, og man er ikke lenger ansett som "trygg" 48t etter siste pille). Risikoen er jo der for at det kan fucke litt med syklusen, så det blir jo en kalkulert risiko fra deres side :) 

Skrevet

Sluttet på p-piller og fikk aldri normal syklus, det viste seg at pillene hadde kamuflert PCOS så da det endelig ble oppdaget cirka et halvt år etter pilleslutt gjorde jeg tiltak og fikk normal syklus og ble gravid innen et halvt år.

Ville nok holdt meg til kondom dersom dere kan leve med det, men så har jeg kanskje blitt i overkant kritisk til hormonprevansjon.

Anonymkode: 02d41...65b

Skrevet

Tok ca 10 mnd etter p-pilleslutt med første, 18 mnd etter spiral med nr 2. 

Anonymkode: 1c865...5ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...