Gå til innhold

jenta fra skredet i Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde Kristina vært en hund,hadde "eieren" blitt tiltalt for grov dyremishandling!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ikke vær så bastant før granskningen er over, da. Hva "noen" leger fra usa mener er en "kurant" operasjon formidlet av vg, er ikke akkurat en god basis for debatt.

Dessverre har gjerne foreldre problemer å se hva som er mest verdig for sine små barn, der de i sorgen og selvmedlidenheten ikke ser hva som er best for det døende barnet. Jeg tror denne saken hadde utartet seg anderledes hadde kona vært i livet. Her dreier det seg om en mann som risikerer å bli helt alene.

Jeg forteller bare at også disse såkalte "spesialistene" tar feil med jevne mellomrom. I tilfellet som relaterer seg til gutten som legene synes å ha tatt livet av på Rikshospitalet dreier det seg om lengre tids feilbehandling, feilmedisinering, overmedisinering, etc, etc. Det jeg altså er "bastant" på er at Rikshospitalet og legene/behandlingen nå blir gransket. Jeg har ikke dømt noen.

På førstesiden i VG (eller var det Dagbladet ?) står det i dag om en dame som lå i respirator. Jeg har ikke lest stykket, men det syntes som om moren måtte kjempe mot legene for at de ikke skulle slå den av. Hun som lå i respirator ble også intervjuet og det syntes som om hun i dag lever et helt normalt liv. Hadde respiratoren blitt slått av, - slik legene ønsket, hadde hun sansynligvis vaært død i dag.

Mht saken på Haukeland sykehus er det kommet frem informasjon som tilsier at legene tok en avgjørelse etter 18 dager, noe som også kan ha medført at jenta etter dette er feilbehandlet som "håpløst tilfelle". Utifra det jeg har lest synes det som om slike avgjørelser ikke bør taes før det har gått 6 månder.

Absolutt ALT som har kommet frem så langt synes å tale MOT legenes håndtering av denne saken.

Alle vet at det norske helsevesenet sliter med begrensede økonomiske resurser. Dette kan også være medvirkende til at det blir tatt feil avgjørelser. Jeg sier ikke at det har skjedd i dette tilfellet, men at det har skjedd er jeg rimelig overbevist om. Legestanden kan imidlertid avvise dette og bortforklare det ettersom de er de eneste som med en viss faglig tyngde kan bortforklare det. Respekten for legene er med andre ord altfor stor. Jeg har ikke tallene for hvor mange som dør hvert år pga feilbehandling, men av redsel for å miste jobben blir det en underrapportering som gir grobunn for at de offisielle tallene er langt lavere enn de reelle tallene.

Vi vet at ledere, enten det gjelder sykehus eller andre bedrifter, forsvarer de ansatte og deres avgjørelser. Det samme har vel vært antydet hos politiet og andre statlige/kommunale instanser. Om en lege gjør feil er det derfor stor sansynlighet at han/hun vil bli forsvart av sykehusledelsen. Legeforeningen og andre har samme målsetning mht å forsvare sine medlemmer. Staten ser at de vil spare penger på å ta livet av jenta, og domstolene følger signalene de får fra politikerene.

Da er eneste muligheten å få en objektiv vurdering fra leger i andre land. Men det skulle ikke forundre meg om noen nekter denne jenta og faren en slik vurdering.

Gjest TomKrus
Skrevet
Alle vet at det norske helsevesenet sliter med begrensede økonomiske resurser. Dette kan også være medvirkende til at det blir tatt feil avgjørelser.

"Alle" som leser vg er misfornøyd med norsk helsevesen. Brorparten av de som faktisk har vært i kontakt med helsevesenet det siste året er fornøyd eller svært fornøyd. Go figure.

Skrevet
Jeg forteller bare at også disse såkalte "spesialistene" tar feil med jevne mellomrom. I tilfellet som relaterer seg til gutten som legene synes å ha tatt livet av på Rikshospitalet dreier det seg om lengre tids feilbehandling, feilmedisinering, overmedisinering, etc, etc. Det jeg altså er "bastant" på er at Rikshospitalet og legene/behandlingen nå blir gransket. Jeg har ikke dømt noen.

:overrasket: Hvordan kan du VITE dette??? Du har ikke tenkt tanken på at foreldrene, som ikke hadde akkurat heilnorske navn, KAN ha misforstått beskjeder osv?

Jeg kjenner litt for mange foreldre som har mistet et barn. Jeg kjenner kun ET foreldrepar som tilsynelatende takler dette forholdsvis normalt, og det er min tante og onkel. De andre, venner av mor og far etc, har det bikket over for på en eller flere måter. Det er ikke naturlig å måtte gravlegge sitt barn, og det er helt naturlig at foreldre reagerer/aldri vil gi opp håpet etc.

Alt granskes. Det skulle bare mangle. Jeg ble utsatt for en mildt sagt gal sykepleier, og da sendte de saken til både politiet og Helsetilsynet

"Alle" som leser vg er misfornøyd med norsk helsevesen. Brorparten av de som faktisk har vært i kontakt med helsevesenet det siste året er fornøyd eller svært fornøyd. Go figure.

:Nikke: Var en sak om privat sykehjem som var oppe for noen år siden, var mye rabalder rundt den saken. Pressen ringte en min far kjente på den tiden og ba om hans tanker rundt dette, iom at hans mor var der. Han kunne fortelle at både han og hans mor var strålende fornøyd med stedet. Han kom ikke i avisen, det var ikke interessant for media...

Skrevet

Utrolig smakløs diskusjon. Enda verre var vel VG diskusjonsforum som la ut en poll - Skal jenta få leve? Ja eller nei!

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Alle vet at det norske helsevesenet sliter med begrensede økonomiske resurser.

Hvilket helsevesen er det som ikke har begrensede økonomiske ressurser? Alle har det, norsk helsevesen har bedre ressurser en de fleste andre.

Staten ser at de vil spare penger på å ta livet av jenta, og domstolene følger signalene de får fra politikerene.

Ærlig talt, den er for drøy. Staten tar ikke livet av jenta for å spare penger. Domstolene følger ikke signaler de får fra politikerne de følger loven. Du tror alltid det verste om alt.

Skrevet
:overrasket: Hvordan kan du VITE dette??? Du har ikke tenkt tanken på at foreldrene, som ikke hadde akkurat heilnorske navn, KAN ha misforstått beskjeder osv?

Vel ...

Nå var faktisk besteforeldrene (eller i det minste en av dem) lege.

Både moren og faren var godt utdannede fysiokjemokere.

De hadde uttalesler fra leger i USA basert på de norske vurderingene av barnet.

LIKEVEL !!! jaget legene foreldrene på gangen på julaften og skrudde av utstyret.

Informasjonen om feilmedisinering, overmedisinering (som alene nesten tok livet av barnet), etc, etc har vært omtalt i pressen. Og det vil neppe ha blitt satt igang granskning om alt så ut til å være greit. Vi vet imidlertid at det har foregått feilrapppoteringer tidligere som kan dekke over slike feil.

Jeg kjenner litt for mange foreldre som har mistet et barn. Jeg kjenner kun ET foreldrepar som tilsynelatende takler dette forholdsvis normalt, og det er min tante og onkel. De andre, venner av mor og far etc, har det bikket over for på en eller flere måter. Det er ikke naturlig å måtte gravlegge sitt barn, og det er helt naturlig at foreldre reagerer/aldri vil gi opp håpet etc.

Alt granskes. Det skulle bare mangle. Jeg ble utsatt for en mildt sagt gal sykepleier, og da sendte de saken til både politiet og Helsetilsynet

:Nikke: Var en sak om privat sykehjem som var oppe for noen år siden, var mye rabalder rundt den saken. Pressen ringte en min far kjente på den tiden og ba om hans tanker rundt dette, iom at hans mor var der. Han kunne fortelle at både han og hans mor var strålende fornøyd med stedet. Han kom ikke i avisen, det var ikke interessant for media...

Det skulle da bare mangle at ikke folk flest var fornøyde. Hadde det vært et flertall av misfornøyde brukere/pasienter tror jeg vi burde ha gjort noe for lenge siden.

Det jeg sier er at "spesialister" i helsevesenet gjør feil de også. Desverre har de bedre muligheter til å dekke over det enn en det bilmekaniker har. Men konsekvensene kan bli mye større. Når det gjelder meneskeliv hvor tilsvarende ønsker om å avslutte et liv er blitt fremsatt av spesialistene, men som beviselig har vært feilvurderinger, synes det som om det bør vurderes av flere en en liten kjerne med arbeidskolleger.

Skrevet
Vel ...

Nå var faktisk besteforeldrene (eller i det minste en av dem) lege.

Både moren og faren var godt utdannede fysiokjemokere.

De hadde uttalesler fra leger i USA basert på de norske vurderingene av barnet.

LIKEVEL !!! jaget legene foreldrene på gangen på julaften og skrudde av utstyret.

Informasjonen om feilmedisinering, overmedisinering (som alene nesten tok livet av barnet), etc, etc har vært omtalt i pressen. Og det vil neppe ha blitt satt igang granskning om alt så ut til å være greit. Vi vet imidlertid at det har foregått feilrapppoteringer tidligere som kan dekke over slike feil.

Det skulle da bare mangle at ikke folk flest var fornøyde. Hadde det vært et flertall av misfornøyde brukere/pasienter tror jeg vi burde ha gjort noe for lenge siden.

Det jeg sier er at "spesialister" i helsevesenet gjør feil de også. Desverre har de bedre muligheter til å dekke over det enn en det bilmekaniker har. Men konsekvensene kan bli mye større.  Når det gjelder meneskeliv hvor tilsvarende ønsker om å avslutte et liv er blitt fremsatt av spesialistene, men som beviselig har vært feilvurderinger, synes det som om det bør vurderes av flere en en liten kjerne med arbeidskolleger.

Vi har kun fått en versjon, foreldrenes. Så er litt drøyt å påstå at det de sier nødvendigvis er riktig.

Ja, spesialister i helsevesenet gjør feil. Det har jeg selv skrevet om tidligere her. Men likevel, selv om jeg feilaktig ble gitt opp av fire leger, så mener jeg at jeg tror de har rett.

Beviselige feilvurderinger??? Hvor får du DET fra da?

Både Helsetilsynet og Rikshospitalet har vært inne i Bergen-saken, og både de og retten har konkludert med det samme som Haukeland.

Skrevet

Jeg vil bare si at dette er en utrolig tragisk sak. Jeg satt med frysninger under hele Tabloid igår. Denne saken gikk rett i hjertet på meg.

Den nyyyydelige jenta, den tragiske saken, at kona døde under raset... hele greia. Så ufattelig trist :tristbla:

Jeg vet ikke hva som er riktig i denne saken, men jeg håper faren får medhold til å holde datteren i live en stund til!! Det er hans datter og han føler at det er håp!

Skrevet
Den nyyyydelige jenta,

Hadde det gjort noen forskjell om hun var mindre pen?

:roll:

Skrevet
Hvilket helsevesen er det som ikke har begrensede økonomiske ressurser? Alle har det, norsk helsevesen har bedre ressurser en de fleste andre. 

Vi vet med rimelig stor sikkerhet at et stort antall pasienter dør hvert eneste år pga begrensede ressurser. Greit nok at vi aldri vil kunne klare å dekke enhver situasjon, men vi må ha et mål om at det skal være mulig.

Når det gjelder trafikkulykker sier myndighetene at det er et mål med `0` dødsulykker i året. Da må det ågså være et mål å kunne hjelpe skadde/syke helt til det ikke er håp igjen. I denne saken ser vi at "spesialistene" gjenntatte ganger har tatt feil i tilsvarende situasjoner. Da mener jeg alt bør forsøkes (selv om de kan ha unnlatt å medisinere barnet etter at de tok avgjørelsen 18 dager etter ulykken).

Ærlig talt, den er for drøy. Staten tar ikke livet av jenta for å spare penger. Domstolene følger ikke signaler de får fra politikerne de følger loven. Du tror alltid det verste om alt.

Gjør de ikke ???

Det har da vært nok av eksempler gjennom de siste årene som viser at enkelte dyre medisiner er blitt forbeholdt en elite fordi det vil koste for mye om alle som trenger den skal få den.

Politikerene definerer loven. Hvis loven sier at skadde personer skal ha en begrenset mulighet til å overleve så følger domstolene dette, - på bakgrunn av hva politikerene har bestemt. I dette tilfellet er det legene som overkjører faren tiltross for at leger har tatt feil tidligere i situasjoner som kan sees på som likeverdige.

Hadde faren og helsevesenet fått plukket ut et par spesialister hver ville retten hatt en teoretisk mulighet til å vurdere saken objektivt. Jeg setter spørsmålstegn om domstolene har en slik mulighet i dag.

Gjest TomKrus
Skrevet
Vi vet med rimelig stor sikkerhet at et stort antall pasienter dør hvert eneste år pga begrensede ressurser.

Prater du her om deg og dine andre personligheter, eller deg og resten av konspirasjonsgruppa di? Hvis ikke hadde det vært hyggelig om du kunne kvantifisert litt mer enn dette. Dette er ikke annet enn synsing fra din side, og bekrefter bare at du er en del av vg-gruppa som synes norsk helsevesen er så ille, uten å ha noen som helst erfaring med det.

Skrevet
...

...

Både Helsetilsynet og Rikshospitalet har vært inne i Bergen-saken, og både de og retten har konkludert med det samme som Haukeland.

Det gjør ikke saken bedre ettersom det var Rikshospitalet som jaget foreldrene på gangen da de skrudde av pustemaskinen for barnet som hadde feil på en hjerteklaff (dvs i saken der en av besteforeldrene var lege, forelsdrene var fysiokjemikere og de hadde uttaleser fra leger i USA om at dette kunne opereres).

Fra før vet vi at helsevesenet lar seg presse av Legeforeningen, og Legeforeningen ivaretar medlemenes interesser i den grad de kan gjøre det uten å bli stemplet som uetiske.

Vi har altså et ledd innenfor norsk arbeidsliv hvor det nesten er umulig å påpeke feil fordi alle ledd arbeider for å ivareta legenes interesser (og legenes interesser er i hovedsak å bli sett på som spesialiser som ikke tar feil der tilfeller som dette oppstår). Om vi dyrker en slik "ufeilbarlighet" og nesegrus respekt for en yrkesgruppe mener jeg vi er på ville veier.

Skrevet
Prater du her om deg og dine andre personligheter, eller deg og resten av konspirasjonsgruppa di? Hvis ikke hadde det vært hyggelig om du kunne kvantifisert litt mer enn dette. Dette er ikke annet enn synsing fra din side, og bekrefter bare at du er en del av vg-gruppa som synes norsk helsevesen er så ille, uten å ha noen som helst erfaring med det.

Kontakt helsetilsynet og få de OFFISIELLE tallene. Kansje du også kan få de offisielle tallene på den underrapporteringen som blir anslått.

Gjest TomKrus
Skrevet
Kontakt helsetilsynet og få de OFFISIELLE tallene. Kansje du også kan få de offisielle tallene på den underrapporteringen som blir anslått.

Så du bare synser med andre ord, og har ingen fakta bak dine bastante påstander. Det er jo betryggende.

Visste du forresten at innvandrere voldtar damene våre, og at fedre er dårlig omsorgsforeldre? Dette er noe vi alle vet med stor sikkerhet.

Skrevet
Det gjør ikke saken bedre ettersom det var Rikshospitalet som jaget foreldrene på gangen da de skrudde av pustemaskinen for barnet som hadde feil på en hjerteklaff (dvs i saken der en av besteforeldrene var lege, forelsdrene var fysiokjemikere og de hadde uttaleser fra leger i USA om at dette kunne opereres).

Han hadde ikke feil på en hjerteklaff, han MANGLET en. Også fikk han hjerneblødning!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1202095.ece

Skrevet
Hadde det gjort noen forskjell om hun var mindre pen?

:roll:

Neeeeei, selvfølgelig ikke!! :roll:

Men hun var så søt og blid og levende!!

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Gjør de ikke ???

Det har da vært nok av eksempler gjennom de siste årene som viser at enkelte dyre medisiner er blitt forbeholdt en elite fordi det vil koste for mye om alle som trenger den skal få den.

Kom med et eksempel.

Skrevet
Kom med et eksempel.

Kreftemedisinene som en politimann i Bergen måtte kjempe for i fjor.

Skrevet
Så du bare synser med andre ord, og har ingen fakta bak dine bastante påstander. Det er jo betryggende.

Visste du forresten at innvandrere voldtar damene våre, og at fedre er dårlig omsorgsforeldre? Dette er noe vi alle vet med stor sikkerhet.

Det er da blitt nevnt i mange sammenhenger at det finnes dødsfall som skyldes feilbehandling og som skrives over på "kontoen for uhell". Dette er altså FAKTA og er offisielt opplest og vedtatt og ingen synsing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...